- 6 - Wat ook zou kunnen hebben meegespeeld is de twijfel omtrent de rol van kolonies als middel van maatschap pelijke verandering. Vergeet niet dat Domela zich ge matigd uitliet over zowel de christen-anarchisten als de binnenlandse kolonisatie. Van de eersten zegt hij: Door alleen nadruk te leggen op de innerlijke bekering van de mensch, komt men toch tot een verfijnd egoisme, dat zoveel denkt en werkt voor zichzelf, dat er geen gelegenheid overblijft om te werken voor anderen. En over de kolonisatie merkt hij op: Daarentegen zag men van onze zijde een krachtenver- splintering, waar sommigen gingen koloniseren, teneinde in engere kring te trachten hun ideaal te verwezenlijken, waar anderen zich op de produktieve associatie en ge meenschappelijk grondbezit wierpen en wij deden de onder vinding op dat nagenoeg allen die er zo'n stokpaardje op nahielden voor de algemene beweging verloren gingen... Mij schenen die kolonies altijd toe zooveel als moderne kloosters, want ook uit die zucht naar onttrekking aan de zondige wereld kwam in de middeleeuwen de begeerte voort naar het kloosterleven. Maar wat hielp dit tot de oplossing der groote sociale vraag? Gesteld dat zij voor hen opgelost werd, welk voordeel genoot daarvan de wereld? Schermerhorn dacht aanvankelijk positiever over de binnen landse kolonisatie. Uit diverse bronnen vernemen we hoe hij kontakten met de bewoners onderhield en hoe hij ze in be scherming nam tegen kwaadsprekerij. Hij zag deze ontwikke ling als een voortbrengsel van een nieuwe cultuur, die zich baanbreekt in een ten dode opgeschreven civilisatie. Hij hield deze spontane voorboden voor "frisch-groenende oasen in de dorre maatschappelijke woestenij. Aan de dorps straat (nu 255-257) had de groep deze oude boerderij gekocht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1992 | | pagina 7