Ook koeien en varkens werden regelmatig op de brug gewogen. Vóór 1935 bevond zich in het raadhuis van Winkel de Waag waar van gemeentew^ vee en goederen gewogen konden worden. Om de N.V.Weegbrug ter wille te zijn besloot de gemeenteraad in 1935, de gemeentelijke Waag op te heffen. Een regelmatig gebruiker van de weegbrug was de plaatselijke vodden- en oudijzerhandelaar Jan van Dijk. Vooral in de naoorlogse jaren maakten de transportbedrijven uit Winkel en omgeving gebruik van de weegbrug, evenals de aan de Bosstraat gevestigde "Winkeler Graanhandel". Dit was ook het geval met de maalderijen annex fouragehandel J.L.van Herwerden en "De Toekomst" uit Nieuwe Niedorp. Zowel leden-aandeelhouders als niet leden konden van de weegbrug gebruik maken Het aantal wegingen liep sterk uiteen. Men kende verlies gevende jaren wat aanleiding gaf om te spreken over het opheffen van de weegbrug, maar ook jaren waarin een redelijke winst kon worden gemaakt Het jaar 1972 bijvoorbeeld werd een goed jaar genoemd met een aantal van 1200 wegingen. De bediening van de weegbrug. Na het bedanken van de heer D.Molenaar, die weger was van 1934 t/m 1942, hebben nog diverse personen deze werkzaamheden verricht. Dit waren ondermeer: weduwe Puik, weegster van 1943 t/m 1951, Sietsma, Snippe en Wagen. Vooral tijdens het oogstseizoen was de regelmatige aanwezigheid van een weger of weegster ten zeerste gewenst. Personen die in de nabijheid van de weegbrug woonden genoten vanwege het spoedig ter plaatse kunnen zijn, de voorkeur voor deze functie. In 1953 kon een onder aan de dijk staande woning worden aangekocht als bedrijfswoning voor de N.V.Weegbrug. Deze woning werd in 1969 met behoorlijke winst verkocht. Door deze meevaller kon het oplopende verliessaldo op de balans worden weggewerkt. Het aantrekken van een geschikt persoon als bediener van de weeg brug leverde meermalen problemen op. Mogelijk was dit mede te wijten aan het betrekkelijk lage salaris dat aan de funktie verbonden was. Om het niet kunnen aantrekken van een weger te ondervangen, ging men er in 1965 toe over om iedere aandeelhouder twee sleutels van de weegbrug te geven. Er kon dan door de leden-aandeelhouders zelfstandig gewogen worden op een tijdstip wanneer men dit zelf wenste De totale kosten werden jaarlijks aan de aandeelhouders omgeslagen. Reeds na een paar jaar stapte men van dit systeem af vanwege de onbillijkheid met de verdeling van de kosten. Iemand die veel van de weegbrug gebruik maakte betaalde evenveel als iemand die zelden iets te wegen had. Om deze misstanden te voorkomen werd er een automatisch deurslot aangebracht. Na inworp van een gulden kon de deur worden geopend en had men toegang tot het weeghuisje. Aanvankelijk leek dit een goede oplossing te zijn. Er behoefde geen salaris meer aan een weger betaald te worden, terwijl iedere weging een gulden winst gaf. Het boekjaar 1967 kon dan ook na jaren van verlies, met een redelijk winstsaldo worden afgesloten. Helaas zochten sommigen al spoedig naar een mogelijkheid om de onkosten van f100 per weging te kunnen omzeilen. De deurslotauto maat werd enkele malen vernield terwijl ook wel de deur van het weeghuisje na weging niet werd gesloten en open bleef staan.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1992 | | pagina 5