NAAMLOZE VENNOOTSCHAP WEEGBRUG - WINKEL.
Op initiatief van een aantal landbouwers uit de Groetpolder
onder de gemeente Winkel, kwamen op 29 september 1933 een der
tiental personen in zaal Laan te samen.
De bijeenkomst was belegd om te komen tot de oprichting en het
bouwen van een weegbrug.
Dit werd noodzakelijk geacht om een goede afzet van de geteelde
landbouwprodukten mogelijk te. maken.
Door de plaatsgevonden verlaging en verbreding van de Westfriese-
dijk alsmede verbetering van de aansluitende opritten, was er
op de dijk bij de afrit naar Winkel een geschikte plek vrijgekomen
voor het bouwen van een weegbrug.
De totale kosten van een dergelijke brug met bijbehorend huisje
en grondwerk, waren begroot op f.2.635,00.
Dit bedrag kon worden bijeengebracht door het uitgeven van een
veertigtal aandelen a f.25,00 en het afsluiten van een lening bij
de plaatselijke boerenleenbank.
Door het afnemen van één of meer aandelen werd men lid-aandeel
houder met stemrecht van de Naamloze Vennootschap Weegbrug-Winkel.
Notaris G.J.van Leersum stelde de 29 artikelen tellende statuten
samen waarop in het voorjaar van 1934 Koninklijke goedkeuring
werd verkregen.
Het bestuur was samengesteld uit een voorzitter, vice voorzitter
en een secretaris/penningmeester. Als eerste bestuursleden werden
respectievelijk benoemd de heren, A.J.Waiboer, J.Vethman en A.Schenk.
Nadien werd het bestuur met een vierde lid uitgebreid.
De firma Van Vught NVWeegtuigen fabriek te Haarlem, leverde de
■weegbrug voor een bedrag van ƒ.1.490,00.
De brug is 2.40 m. breed en heeft een lengte van 10 m. Het maxi
male weegvermogen bedraagt 25 ton.
De bouw van het weeghuisje met het maken van de put voor de
weegbrugwerd gegund aan de firma Keuris te Schagen voor de somma
van f 1.23500
Tot weger werd de in de nabijheid wonende landbouwer D.Molenaar
aangesteld. Zijn salaris bedroeg 40% van het ontvangen weegtarief.
Dit tarief werd in 1934 vastgesteld op 10 cent per 1000 kg. stro.
Bij weging van auto's gold een tarief van 5 cent per 100 kg. tot
maximaal f100Moesten er motoren worden gewogen dan bedroeg
het tarief minimaal f.0,50.
Voor overige ter weging aangeboden goederen werd 5 cent per 100 kg.
in rekening gebracht.
In de loop der jaren zijn de tarieven nog enkele malen gewijzigd.
Wie maakten gebruik van de weegbrug en wat werd er gewogen?
De diversiteit van datgene wat ter weging werd aangeboden was
groot. Het betrof vooral stro graan en landbouwproducten.
In de beginjaren werden ook veel motorvoertuigen gewogen. Van
auto's en motoren diende in verband met de te betalen wegenbelas
ting, het juiste gewicht vastgesteld te worden.
Om een motorvoertuig een geringer gewicht te geven, in de hoop daar
enkele guldens mee uit te kunnen sparen, was men zeer vindingrijk.
Zo kwam het wel voor dat bijvoorbeeld een auto ter weging werd
aangeboden met slechts een paar liter benzine in de tank. Ook
het reservewiel, autokrik en gereedschap werden wel ter verminde
ring van het gewicht thuis gelaten.