I
- 21 -
het kanaal gedempt. Dat leverde redelijk bruikbaar (laag) land
op. In 1937, zo'n halve eeuw later, kreeg de Groetpolder zelf
weer grote behoefte aan een afwateringskanaal op de zelfde plek!
Er werd een watering van 14 meter breed gegraven naar het diesel
gemaal. De vrijkomende grond ging over de lage landen.
Door rietgroei wordt dit water langzamerhand steeds smaller, maar
12 meter is op een enkele plaats nog wel aanwezig. Aldus Bakker.
Eigenlijk onttrok zich het gebeuren achterin de Groetpolder vol
ledig aan de blikken van nieuwsgierige buitenstaanders.
Het ingekorte afwateringskanaal van het Geestmerambacht.
Als men niet al te hard over de nieuwe Provincialeweg rijdt
ziet men vlak naast de Groetpolderdijk een wat warrig geheel
aan water en rietland. Dit zijn 'putten' die men gegraven heeft
om aan de nodige grond te komen voor dijkherstel. De grote storm
van januari 1916 brak door de dijken bij Anna Paulowna waardoor
daar de polders grotendeels onderliepen. Dat is wellicht juist
de redding van de Groetpolder geweest omdat het oprukkende water ge
deeltelijk weg kon stromen. De Groetpolderdijk was echter zwaar
beschadigd. Zoals sinds eeuwen haalde men de grond ten naaste bij.
Als men de situatie aan de oostkant van de Waardpolder wil bekijken
is dat zeer goed mogelijk. Men rijdt vanaf Kolhorn door de Waard
polder en neemt het eerste het beste weggetje naar rechts.
Zowel de weg als het gemaal aan het eind dragen de naam P.v.d.
Sterr, de eerste hoofdopzichter.
Als men op deze eenzame plek eens goed rondkijkt zal men aan een
zowel lage als brede strook grond kunnen vaststellen hoe ook hier
een formidabel kanaal heeft gelegen. Juist het moerassige stuk
naast het gemaal onderstreept de vroegere toestand.
Dit kanaal was bedoeld als extra boezem voor zowel de Schager en