- 16 -
Wat precies het aandeel van Schermerhorn in de vesti
ging van de kolonie is geweest blijft onduidelijk.
Reeds eerder werd opgemerkt dat hij wel met de gedachte
had gespeeld om in een kolonie te gaan, maar uiteinde
lijk ervan afzag. De motieven tot die beslissing kunnen
velerlei zijn geweest. In de eerste plaats ging het niet
om hen alleen maar was er ook nog de rest van het gezin
Schermerhorn. Mocht "Doom" de joviale predikant zijn, an
ders was het gesteld met zijn vrouw, die meer mevrouw was.
Waar hij de mensen een schouderklop gaf, daar bleef zij
enige afstand bewaren. Waar zij een kopje k-offie met een
koekje presenteerde, daar zette hij bij afwezigheid van
haar de koektrommel op tafel. Men mag uit die houding
niet afleiden, dat zij geen deernis had met de arbeiders,
dat zeker. Maar zij hechtte aan enige distantie en zou
zeker niet het simpele leven van de kolonie hebben aange
durfd. Die eenvoud van het bestaan trok Schermerhorn ook
niet
Voor hem gold wat Domela als leidraad voor anarchisten
zag: dat ze van het leven moesten genieten in plaats van
het te verzaken. In de tweede plaats was zijn drang naar
vrijheid te groot om zich neer te leggen bij de regels
die gangbaar waren in de kolonie J waarschijnlijk telde de
tolerante houding van de kerkeraad in dergelijke momen
ten van afweging zwaar mee. Men mag ook niet voorbij gaan
aan de mogelijkheid dat, door zijn toetreding, op de lange
duur zijn invloed zou verminderen:
een rooie predikant in functie was niet zo gemakkelijk te
etiketteren, om vervolgens onschadelijk te heten!
Bovendien zou het opgeven van het .predikantsschap een fi
nanciële aderlating betekenen en waar zou hij een inkomen
vandaan halen, dat hem in staat zou stellen èn zijn gezin
te onderhouden èn propaganda te kunnen blijven voeren voor
vrij-socialisme en anti-militarisme
M,e uwe Nméorp
N.H. Kerk
De kerk, waarin DsSchermerhorn preekte. Deze werd in 1963
afgebroken
Wordt vervolgd