- 10 -
Schermerhorn licht toe dat het hier gaat om orde- en
standoefeningen. Het programma zal 's middags worden
uitgevoerd, zodat het gebruik van vuurwerk beperkt zal
zijn.Maar Kuilman pruttelt tegen:
"Op het programma staat ook een waaierdans en hij ziet nog niet
in de kerk ene danszaal. Men mag dit conservatisme noemen, het
kan mij niet schelen'.'
Besloten wordt dat ingeval van nood de kerk ter be
schikking van de gymnastiekvereniging zal staan.
HOUDING VAN DE KERKGEGEMEENTE
Hadden tot nog toe de kerkelijke colleges onze grootste
aandacht, thans wordt het tijd enige reacties uit de
gemeente te belichten. De toeloop tot de geheelonthou
dersvereniging maakte reeds duidelijk dat er van be
paalde zijde positief werd gereageerd. Maar die stem
ming was geenszins algemeen, zoals bleek. Dit werd
nog eens onderstreept door een discussie over het al
dan niet vrij houden van een bank in de kerk voor de
leden van de gemeenteraad. Schermerhorn toont zich een
tegenstander met het argument dat de heren nooit komen,
terwijl de colleges van notabelen en kerkvoogden voor
standers blijken. Maarook in zijn preek "Naar de diepte"
waarin hij de gelegenheid te baat neemt om te spreken
over oppervlakkigheid, bespeuren we iets van een onver
schillige houding:
"Voor zover ik het modernisme (niet van de theologen, maar van
de menigte) ken, durf ik 't open uit te spreken: de meesten zijn
niets. Ja, ze zijn lid van de Kerk, maar zelfs dat zijn ze,
omdat ze niets zijn; want als ze iets waren d.w.z. iets bezaten
aan flinkheid, fierheid en karakter, dan wilden ze geen lid wezen
zonder daarbij, zoal geen in alle opzichten zeer besliste religi-
-euze overtuiging, dan toch zeker liefde voor de religie bezitten.
En weet ge hoe het is
De meesten staan volmaakt onverschillig tegenover religie. Ze
lachen er wat om; ze spotten er mee; ze laten hun dominé's
rustig praten.
Al eerder werd opgemerkt dat ik niet de mening deel van
sommige Niedorpers, die ervan overtuigd zijn dat Scher
merhorn de mensen de kerk heeft uitgepreekt. Al wijst het
verloop van leden wèl in die richting. Wat hij deed was
met zijn preken de mensen bewust maken dat hun godsdien
stige overtuiging ook in de praktijk van het dagelijks
leven waarneembaar moest zijn. Het is die houding, die,
wat men zou noemen slapende leden, het besluit deed ne
men thans met de kerk te breken. Mensen, die J.P.Kruyt
zou indelen in de categorie:
"Ongelovig-kerkeli jk-onkerks
Hij bedoelt daarmee die leden, die louter door de forme
le band van het nog niet opgezegde lidmaatschap uiterlijk
tot de kerk behoren. Innerlijk staan ze reeds los van de
kerk, zelfs van het geloof,
-wordt vervolgd -