- 10 - Schermerhorn licht toe dat het hier gaat om orde- en standoefeningen. Het programma zal 's middags worden uitgevoerd, zodat het gebruik van vuurwerk beperkt zal zijn.Maar Kuilman pruttelt tegen: "Op het programma staat ook een waaierdans en hij ziet nog niet in de kerk ene danszaal. Men mag dit conservatisme noemen, het kan mij niet schelen'.' Besloten wordt dat ingeval van nood de kerk ter be schikking van de gymnastiekvereniging zal staan. HOUDING VAN DE KERKGEGEMEENTE Hadden tot nog toe de kerkelijke colleges onze grootste aandacht, thans wordt het tijd enige reacties uit de gemeente te belichten. De toeloop tot de geheelonthou dersvereniging maakte reeds duidelijk dat er van be paalde zijde positief werd gereageerd. Maar die stem ming was geenszins algemeen, zoals bleek. Dit werd nog eens onderstreept door een discussie over het al dan niet vrij houden van een bank in de kerk voor de leden van de gemeenteraad. Schermerhorn toont zich een tegenstander met het argument dat de heren nooit komen, terwijl de colleges van notabelen en kerkvoogden voor standers blijken. Maarook in zijn preek "Naar de diepte" waarin hij de gelegenheid te baat neemt om te spreken over oppervlakkigheid, bespeuren we iets van een onver schillige houding: "Voor zover ik het modernisme (niet van de theologen, maar van de menigte) ken, durf ik 't open uit te spreken: de meesten zijn niets. Ja, ze zijn lid van de Kerk, maar zelfs dat zijn ze, omdat ze niets zijn; want als ze iets waren d.w.z. iets bezaten aan flinkheid, fierheid en karakter, dan wilden ze geen lid wezen zonder daarbij, zoal geen in alle opzichten zeer besliste religi- -euze overtuiging, dan toch zeker liefde voor de religie bezitten. En weet ge hoe het is De meesten staan volmaakt onverschillig tegenover religie. Ze lachen er wat om; ze spotten er mee; ze laten hun dominé's rustig praten. Al eerder werd opgemerkt dat ik niet de mening deel van sommige Niedorpers, die ervan overtuigd zijn dat Scher merhorn de mensen de kerk heeft uitgepreekt. Al wijst het verloop van leden wèl in die richting. Wat hij deed was met zijn preken de mensen bewust maken dat hun godsdien stige overtuiging ook in de praktijk van het dagelijks leven waarneembaar moest zijn. Het is die houding, die, wat men zou noemen slapende leden, het besluit deed ne men thans met de kerk te breken. Mensen, die J.P.Kruyt zou indelen in de categorie: "Ongelovig-kerkeli jk-onkerks Hij bedoelt daarmee die leden, die louter door de forme le band van het nog niet opgezegde lidmaatschap uiterlijk tot de kerk behoren. Innerlijk staan ze reeds los van de kerk, zelfs van het geloof, -wordt vervolgd -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1991 | | pagina 11