en kon dan wat hem betreft het geld terugkrijgen van de kerkvoogdij. De zaak lijkt daarna geregeld, want men komt er niet meer op terug. Al werd opgemerkt, dat men dominee buiten de zaak wou laten, het verloop ervan moet voor hem een duidelijke aanwijzing zijn geweest. Maar ook hem staat enige tijd later een berisping te wachten, als schipper J.Heinstman de kerkvoogdij een rekening presenteert van bestelde avondmaal.wijn. De vraag is wederom wie dit besteld heeft. Men neemt aan dat dominee het heeft gedaan zon der enige kennisgeving. En al betreft het wijn zonder alcohol, dat doet niks terzake. De predikant dient van bestellingen kennis te geven, anders ontbreekt iedere controle. Daar ligt wat de kerkvoogdij aangaat de grens. Dominee kan zijn gang gaan waar het gaat om geloofsza ken, maar de materiele kwesties liggen op hun terrein. Daar heeft Schermerhorn zich bij neer te leggen. Zelfs als hij in 1904 persoonlijk zitting neemt in de kerk voogdij In het voorgaande komt één naam duidelijk naar voren, die van Dirk Kuilman. Hij wilde zich niet neerleggen bij de ontstane situatie. Het is vrijwel zeker dat hij de gevoelens vertolkte van hen voor wie deze predikant de doem van de gemeente was. En Schermerhorn liet ook niet na speldeprikken uit te delen als hij daartoe de kans zag. Het volgende mag daarvan een voorbeeld zijn. Een zekere P. de Groot verzocht de kerkvoogdij een orgel concert te mogen geven, met medewerking van Anna Kappel als zangeres. De heren voogden wijzen het verzoek af, daar zij van mening zijn dat het verlenen van toestemming "door de geheelonthouders verkeerd zal worden uitgelegd en opnieuw de haat zal verlevendigen. Zij zullen misschien een nieuw verzoek tot de kerkvoogden richten en ook zorgen voor een organist" Nog jarenlang acht het college zich genoodzaakt soort gelijke verzoeken om dezelfde reden af te wijzen. Maar in 1904 schijnt men gewend te zijn aan de geheelonthouder De voorzitter van de plaatselijke gymnastiekvereniging S.Prins doet dan op 29 augustus een verzoek om bij slecht weer de gymnastiekuitvoering in de kerk te mogen houden. Het merendeel van de kerkvoogdij heeft daar tegen geen bezwaar. Zelfs na een opmerking van Schermerhorn, dat de geheelonthouders dan niet meer kunnen worden geweigerd. Kuilman reageert heel fijntjes met de opmerking dat de kerk door geheelonthouders gebruikt mag worden: "als de kerk maar niet gebruikt wordt voor het houden van socialistische lezingen" Mocht men nu menen dat onze predikant tegen een uitvoe ring van de gymnastiekvereniging in de kerk zou zijn, dan heeft men het mis. Het was Kuilman die opmerkte: "Waar moet het heen? Gymnastiek en fanfarekorps in de kerk?" Verder vreesde hij het gebruik van Bengaals vuurwerk.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1991 | | pagina 10