- 22 -
Er bestaat een opvatting, dat bomen met
klimmende leeuwen of honden duiden op een
splitsing van een of ander belangrijk water.
zie Ruyterman WFON 67 over de Wijzend)
In het laatste kwartier van het schild
treffen we de Twisker - of Middelkogge
aan. Een kale of dorre boom.
Daar het mooie Twisk een merkwaardig
wapen had van dorre bonestoppels
-maar dan wel in goud- zitten we
verkeerd. Het moet of Midwoud of
Sijbekarspel worden. Die liggen beide
in deze kogge en hebben dorre bomen
in hun wapen. In die bomen zitten dan ook
nog drie vogels. De vogels van Sijbekarspel
kunnen drie dorpen verbeelden, Sijbekarspel
zelf, Benningbroek en Wijzend en wat betreft
Midwoud, het dorp zelf en de buurtschappe|
Boerdijk en De Buurt)
Een zeer oude naam voor de Twisker- of
Middelkogge blijkt Zij boutkerspel Cogghe
(1344) te zijn. Het is dus duidelijk
waar de voorstelling vandaan komt.
Men zal zich af kunnen vragen of het wel
normaal is, dat we zo veel bomen in gemeente
wapens aantreffen.. Westfriesland blijkt op
dit terrein een bijzondere positie in te nemen,
Eigenlijk wel heel merkwaardig voor een gewest
dat zo fanatiek de bossen te lijf ging om
landbouw en veeteelt alle ruimte te geven.
Vooral dorre bomen lijken een Westfriese uit
vinding: Aan Opmeer, Midwoud en Sijbekarspel
kunnen we Westwoud, Venhuizen en Schellinkhout
toevoegen. Buiten ons gebied is er naar
mijn weten in een gemeentewapen slechts één
kaal boompje te vinden en wel in combinatie
met een kerk. Het betreft Koudekerke in 2jf -
Dorre bomen zouden terug kunnen wijzen naar
duiden op verloren rechten die misschien
samenhingen met oude 'ding'plaatsen onder een of andere machtige boom.
Bebladerde bomen in Westfriese gemeentewapens troffen we in Wognum en Hoogwoud.
Met heel weinig blad -meer symbolisch- in Grootebroek, Bovenkarspel en Blokker.
land, dat spreekt haast vanzelf,
gerooide bossen, maar ook kunnen
Bestaan er voor De Vier Noorderkoggen ook andere namen als het
Hoog h ou t woud i g er Ambacht (in allerlei varianten) en het Overleeker
Ambacht, voor Drechterland is dat niet het geval. Drechtingher
Ambocht komt eigenlijk op het zelfde neer. Drecht of dracht heeft
hier te maken met het overdragen van goederen waarbij we kunnen
denken aan zogenaamde overtomen. Velen van ons zullen zich de
plaats herinneren in Avenhorn, waar schepen over de weg konden
worden getrokken. Die plek was kennelijk wezenlijk voor het ontstaan
of bestaan van Avenhorn. Dat heette nl. vroeger Lutkedracht.