Uit een schrijven van de bewoner blijkt dat hij zich hierte gen niet zal verzetten. De voorzitter der kerkvoogdij deelt daarop mede te zullen zorgen voor vlag en wimpel. In een ongedateerd briefje aan Domela Nieuwenhuis, waarin Schermerhorn hem bedankt voor het toezenden van een brochure, roerde hij de gebeurtenissen nog even aan. "Gelukkig de Oranjedrukte weer voorbij. We hebben hier nare dagen gehad en de naweeen doen zich nog gevoelen. Men begint me nu gevaarlijk te achten met die anarchistische ideeën". Om de een of andere reden schreef Schermerhorn zelf de notu len van de kerkeraad, waardoor kwesties die voor dit onder zoek belangrijk zouden kunnen zijn slechts met enkele regels werden vermeld of in 't geheel niet. Wel wordt duidelijk dat na zijn houding tijdens de kroningsfeesten er sprake is van enige polarisatie. Zo laten de heren D.Kuilman en J.Cos- ter weten dat ze niet meer bereid zijn hun kinderen naar de catechisaties te laten gaan. Pikant is dat bij de verkie zingen in 1898 tot resp. ouderling en diaken de bovengenoem de heren worden gekozen. Of met die op handen zijnde benoe ming de moeizame kerkeraadsvergadering van 23 november 1898 iets heeft uit te staan blijft duister. Wel had Schermer horn er bij de leden van de kerkeraad op aangedrongen om bij benoemingen naar geweten te handelen. In Vrede van 1 januari 1899 vinden we onder het hoofd: "Zijn onze beginselen gevaarlijk?" iets naders omtrent de bewuste brief van genoemde ouders. De opstellers waren van mening, dat wij onze kinderen niet meer naar catechisatie wensen te zenden. Schermerhorn somt daarna een reeks personen op voor wie zijn beginselen gevaarlijk zouden kunnen zijn. Hij beëindigt zijn artikel met: "De mensenwereld zou zo mooi en goed kunnen zijn: God gaf zo véél. Mensen die beginselen van liefde, broederschap, gelijkheid en van vrijheid kwalijk gezind zijn noemen het gevaarlijk". Intussen had de kerkvoogdij een tweede verzoek van de ge heelonthoudersvereniging, om de kerk voor een concert op Eerste Pinksterdag te mogen gebruiken, afgewezen. Enthou siast als ze waren maakten de leden zowel binnen als bui ten Nieuwe Niedorp propaganda voor hun beginselen. Met paard en wagen trok men erop uit en merkwaardige "beke ringen" vonden plaats. Zo verkocht een kastelein zijn her berg, dronk een alcoholist na een lezing van Schermerhorn nooit meer een druppel drank en waagde een boer het niet naar een bijeenkomst te gaan waar de predikant sprak, uit angst geheelonthouder te worden. Al vroeg blijkt de geheel onthoudersvereniging het platform te zijn voor andere be ginselen. De leden lazen niet alleen blaadjes als DE WERELD- STRIJD, SLUIT SCHIEDAM en DE GEHEELONTHOUDER, maar ook een blad als VREDE, waarin propaganda werd gemaakt voor vegeta risme, natuurgeneeswijze, anti-vivisectie en anti-milita- risme. Om het enthousiasme gaande te houden werden regel matig vergaderingen belegd, waarop nieuwe aktiviteiten wer den besproken.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1991 | | pagina 10