- 24 - Een Landmeter in het 'Clooster'. In ons informatieblad 9 is aandacht besteed aan een kaart van Gerr.it Dirksz. Langendijk uit 1611 waarop het zogenaamde Clooster zuidoostelijk van Zijdewind ('t Sijdwint) staat afgebeeld en wel als een drietal langhuisstelpen vlak naast elkaar. Langhuisstelpen zijn boerderijen met een lang voorhuis die in die tijd veel meer voorkwamen dan tegenwoordig. Het groepje was getekend op zeer korte afstand westelijk van het nog niet drooggemaakte Tj addinxrijt j e met omliggende rietlanden, een paar honderd meter noordel ij k van de huidige Rabo-bank, bij de hoogspanningsmast het oude - en nieuwe Clooster op kaart van Uitwaterende Sluizen v. Kennemerland en West-Friesland 1745. In het boekje 'Iets verteld over Zijdewind en 't Veld', samen gesteld door G. van Wijk en uitgegeven ter ere van het 25jarig bestaan van voornoemde bank, wordt een hoofdstuk gewijd aan de geschiedenis van de katholieke gemeenschap, waarbij natuurlijk wordt ingegaan op de fanatieke vervolging van de katholieken door zowel de gereformeerde kerk als de overheid kerk en staat waren geenszins gescheiden). In de gebieden die tijdens de 80-jarige oorlog niet meer door de Spanjaarden werden overheerst -en dat was al gauw een groot deel van noordel ij k Holland- was de herinnering aan de bloedige vervol ging van protestanten nog zeer vers. De bordjes waren nu verhangen, men nam wraak. De katholieke godsdienst werd verboden, kloosters gesloten. Diederik van Sonoy was na zijn verdiensten bij de 'verovering' van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik door de Prins van Oranje tot Luitenant-Gouverneur van het Noorderkwartier benoemd. Hij voerde een waar schrikbewind tegen de katholieken dat zestien jaar duurde. Er worden hem zowel de moord op de zogenaamde Alkmaarse martelaren als de verwoesting van de beroemde Egmonder abdij toegeschreven. Voor dat de Victorie bij Alkmaar kon beginnen waren de stadsmuren verhoogd en versterkt met de indrukwekkende hoeveelheid sloop materiaal van de abdij en enkele verlaten kloosters uit Alkmaar zelf. Diederik had zich in Schagen gevestigd. Dat betekende, dat er tot 1590 voor een katholieke eredienst in onze streken geen enkele plaats kon zijn. De 'officieren' uit de Niedorper Kogge wilden dat in de volgende eeuw graag zo houden. Zodra ze er de lucht van kregen dat er ergens een eucharistieviering georganiseerd werd, stonden ze klaar met hoge boeten, verbanningen, inbeslagnamen en wat ze meer konden ver zinnen om de orde te herstellen. Een enkele keer werd een pastoor min of meer gedoogd zoals pastoor Verkampen uit Zijdewind. Maar eigenlijk werd pas in 1730 -als er tenminste een fors bedrag voor de Heeren Staaten op tafel kwam- officieel een oogje dicht gedaan Dit alles betekent, dat 't voornoemde Oudt) Clooster indertijd onmogelijk als 'echt' klooster gefunctioneerd kan hebben. Hooguit tot 1572. Maar in de kerkelijke archieven blijkt niets boven water gekomen over een of andere orde die hier gevestigd was.)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1990 | | pagina 25