- 17 - Siemen en Sjoerd laadden hun wagen bij de "grindhoop" een enorme bulkvoorraad grind aan de sloot tussen het dorp en de Rijd, tegenover de TerdiekerwegDoor het toenemende autogebruik moesten er steeds vaker kale plekken en kuilen gevuld worden. Want niet alleen Booij had een T-Ford vrachtwagentje, ook Dries Sanders bevoorraadde de omliggende café 1s met eenzelfde apparaat. Ook smid Jan de Geus had een prachtige "luxe-auto" met toeter en handrem buitenboord. De oude Jan Stammes reed met een deftige "Essex" en zuster Kok laveerde, ter onder steuning van dokter Maats, blijmoedig met een Citroënnetje van patiënt naar patiënt en Siementje Pluister ging als stof- fenverkoopster met een A-Fordje van klant tot klant, evenals dierenarts Rempt. Ja, het werd druk in de dertiger jaren! Zelfs onze vermaarde fotograaf Arpad Moldovan meldde zich voor rijlessen bij garagehouder Jan Peereboom. Maar toen hij na enige keren een auto in de verte ziende steeds vroeg; komt hij of gaat hij, werd de opleiding wegens lijfsbehoud maar gestaakt. Ja, de snelle tijden dienden zich aan, al hielden enkelen het nog lang bij ket en kar zoals bakker Wit, alias bakker Knor en Kees Meuleveld, ventende voor de Winkeler Coöperatie "de Tijdgeest". Ook herinner ik me nog ene Jan Karnemelk, zogeheten omdat hij Karnemelk-zeep verkocht. Hij deed het lopende met een juk op de schouders met aan beide kanten een mand. Zo ook Piet Fijnheer van Winkel met een soort handkar en naar ik meen, nog een tijdje met een hond er voor om zijn koek op Terdiek en Oude niedorp te slijten. Ook het aantal fietsen nam toe, de PTT, vertegenwoordigd door postbode Rikus Borst bracht de post er mee rond. Nee, niet in uniform zoals later Tjaad Druif, Gert Grootes en Rein Rougoor, maar in het gewone pak met als enigste teken van waardigheid de koperen PTT-medaille op zijn borst. Bij de bakkers, slagers en kruideniers werd de transportfiets populair en het toenmalige Albert Hein-filiaal op het dorp gebruikte al een bakfiets. Het was Rikus Chattellon, bijgenaamd "Boffie" vanwege de koffie-slogandie de waren van de grote grutter uitventte. En Cor Wit van de gasfabriek, dus Gas-Witmaakte het helemaal te gek. Hij verscheen, zijn tijd vijftig jaar vooruit, met een electrische fiets op de weg. Maar het autoverkeer nam hand over hand toe. Er liep een busdienst over Terdiek naar Alkmaar met in onze ogen zeer koene chauffeurs als Gem Zomer, Piet Kleimeer, Klaas Kroon en Piet Vel. We hadden thuis een rode vlag die je buiten zette als je mee wilde. Een andere vlag was voor de bode diensten Dirk Jonker en Simon Modder, alias Simon Prut. De maalderijen v.Herwerden en de "Toekomst" brachten hun bestel ling per vrachtauto bij de boeren, het hek raakte zogezegd van de dam! De tweede wereldoorlog hield een en ander nog even tegen, maar de weg werd van zijn ergste kronkels ontdaan en geasfalteerd, er kwam electrisch licht, de scheerwinkel verdween net als later de timmerman en het café verloor zijn oorspronkelijke functie. Kermis en Nut werden verleden tijd. Opgenomen in de maalstroom der vooruitgang, ging op Terdiek toch veel gezelligheid verloren. JN.Blokker

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1989 | | pagina 18