De scheepvaart kon vervolgens vanaf G via de Nieuwe- of Noordersloot H bereiken en ging dan vanaf de Rijd bij Nieuwe Niedorp door de Leijersloot naar Verlaat. Na de schutsluis aldaar te zijn gepasseerd konden de schepen de grotere steden bereiken Situatietekening. A tot C: Hoogsloot. B sluis in de Kromme Gouw. C tot D: Poepskade. E Slikvenpolder- molen. E tot F: oude vervallen waterweg. F tot G: De Mient. G tot H: Nieuwe- of Noordersloot. Kolhorn had in de 17e eeuw en ook later een vrij drukke haven met veel scheep vaart. Een gedeelte der aangevoerde goederen werd overgeladen om via de Hoogsloot naar de grotere steden te worden vervoerd. De kleinere schepen konden vanuit de haven te Kolhorn met een "overhaal" naar de andere kant van de Westfriesedijk in de Hoogsloot worden gebracht. Goederen die met de in de Hoogsloot gelegen grotere schuiten vervoerd moesten worden, werden met behulp van mankracht vanuit in de haven gelegen schepen over de dijk gebracht. Dat de schippers in 1653 liever een schutsluis in de Kromme Gouw gemaakt zagen dan in het gedeelte van de vaart tussen E en F bij de Westermoerbeek is wel duidelijk. Vanuit Kolhorn was de vaarroute via de Kromme Gouw aanzienlijk korter en gemakke lijker dan via de Westermoerbeek. Onder druk van de protesten kwam er een schutsluis bij B in de Kromme Gouw.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1989 | | pagina 6