Firma Keetman Schoorl Winkel-Alkmaar Winkel-Hoorn Hoewel de gemeente Winkel zich zeer welwillend opstelde tegenover de plaatselijke busonderneming van de firma Keetman en Schoorl, meende men toch enige kritiek te moeten laten horen. Het gemeentebestuur had namelijk vernomen dat er in mei l$2k op advies van de plaatselijke dokter een patiënt met spoed vervoerd diende te worden naar een ziekenhuis in Alkmaar. Het lag in de be doeling dat dit zou gebeuren door het bedrijf van Keetman en Schoorl. Informatie leerde echter dat de vergoeding 0,25 per km bedroeg. Aangezien de firma De Reus en Groenewoud - eveneens garagehouders te Winkel - een kilometerprijs berekenden van 0,20, werd de patiënt door deze ondernemers vervoerd. Goedkeuring lijndiensten door Gedeputeerde Staten. Ingaande 29 juni 1927 verleenden Gedeputeerde Staten aan de firma Keetman en Schoorl vergunning voor het onderhouden van de lijndienst tussen Winkel en Alkmaar vice versa. De dienst werd gereden vanaf Winkel via Nieuwe Niedorp, Terdiek, Oude Niedorp, Verlaat, Heerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar. Eveneens werd officiële toestemming verkregen voor de dienst tussen Winkel en Hoorn. Dit traject werd al gereden vanaf 2 januari 1923 en ging via Nieuwe Niedorp, Terdiek, Langereis, Hoogwoud, Opmeer, Spanbroek en Wognum naar Hoorn en terug. Ook werd goedkeuring verleend voor het rijden van de wekelijkse marktdienst op Purmerend. De dienst werd op dinsdag gereden vanaf Winkel via Nieuwe Niedorp, Verlaat, Heerhugowaard, Rustenburg, Schermerhorn en Beemster naar Purmerend. Op de aanvraag voor een marktdienst naar de donderdagse markt te Schagen werd aanvankelijk afwijzend beschikt omdat de tramlijn Wognum-Schagen voldoende gelegen heid bood de markt in Schagen te bezoeken. Na opheffing van de tramlijn kreeg de firma Keetman en Schoorl per 19 februari 1930 vergunning voor het rijden van deze dienst vanaf Winkel via Lutjewinkel, Weere, Barsingerhorn en de Snevert naar Schagen. In de vergunning was de bepaling opgenomen dat er rijdend vanaf Winkel in de gemeenten Barsingerhorn en Schagen geen passagiers mochten worden ingelaten en rijdend vanaf Schagen in die gemeenten geen passagiers mochten worden uitgelaten. Deze beperking was opgelegd ter bescherming van de firma P. Deutekom die reeds een autobusdienst tussen Schagen en Kolhorn via Barsingerhorn onderhield. te Winkel. Interc. Tel. No. 7 Bezwaarschriften tegen een busdienst via Aartswoud Op 17 februari 1932 kreeg de firma Keetman en Schoorl vergunning tot het onderhouden van een autobusdienst van Winkel over Aartswoud naar Hoogwoud en terug. Passagiers voor de richting Hoorn konden in Hoogwoud overstappen op de reeds bestaande dienst tussen Winkel en Hoorn. Tegen de aanvrage waren een aantal bezwaar schriften ingediend. De Westfriese Auto Car Onderneming - W.A.C.0. - te Hoorn was van mening, dat haar onderneming door omlegging van één harer autobuslijnen beter in de behoefte kon voorzien. T. Bos-Kuiper en 250 anderen te Aartswoud dienden een bezwaarschrift in met verzoek op de aanvraag afwijzend te beschikken. J. Veerman en 259 anderen, eveneens inwoners van Aartswoud, dienden daarentegen een adres in met verzoek de gevraagde vergunning wel - 24 - Exploitant# Omnibusdiensten (Zie dienstregelingen No. f> en No. 14) Verhuurinrichting van Luxe auto's en autobussen, plaats bie dende, voor 12, 20, 24 en 8ö personen. Handel in automobielen Onderdeden. Aiitobundcn. Autoline, Oliën en Vetten. Officieelo Kord-reparatie-inrichting. Herstclplaats van alle andere merken Automobielen en Motorrijwielen. Handel in Rijwielen en Onderdeden. Beleefd aanbevelend, Firma Keetman Schoorl.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1987 | | pagina 25