Firma Keetman Schoorl
Winkel-Alkmaar
Winkel-Hoorn
Hoewel de gemeente Winkel zich zeer welwillend opstelde tegenover de
plaatselijke busonderneming van de firma Keetman en Schoorl, meende
men toch enige kritiek te moeten laten horen.
Het gemeentebestuur had namelijk vernomen dat er in mei l$2k op
advies van de plaatselijke dokter een patiënt met spoed vervoerd
diende te worden naar een ziekenhuis in Alkmaar. Het lag in de be
doeling dat dit zou gebeuren door het bedrijf van Keetman en Schoorl.
Informatie leerde echter dat de vergoeding 0,25 per km bedroeg.
Aangezien de firma De Reus en Groenewoud - eveneens garagehouders
te Winkel - een kilometerprijs berekenden van 0,20, werd de
patiënt door deze ondernemers vervoerd.
Goedkeuring lijndiensten door Gedeputeerde Staten.
Ingaande 29 juni 1927 verleenden Gedeputeerde Staten aan de firma Keetman en
Schoorl vergunning voor het onderhouden van de lijndienst tussen Winkel en Alkmaar
vice versa.
De dienst werd gereden vanaf Winkel via Nieuwe Niedorp, Terdiek, Oude Niedorp,
Verlaat, Heerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar. Eveneens werd officiële toestemming
verkregen voor de dienst tussen Winkel en Hoorn.
Dit traject werd al gereden vanaf 2 januari 1923 en ging via Nieuwe Niedorp,
Terdiek, Langereis, Hoogwoud, Opmeer, Spanbroek en Wognum naar Hoorn en terug.
Ook werd goedkeuring verleend voor het rijden van de wekelijkse marktdienst
op Purmerend. De dienst werd op dinsdag gereden vanaf Winkel via Nieuwe Niedorp,
Verlaat, Heerhugowaard, Rustenburg, Schermerhorn en Beemster naar Purmerend.
Op de aanvraag voor een marktdienst naar de donderdagse markt te Schagen werd
aanvankelijk afwijzend beschikt omdat de tramlijn Wognum-Schagen voldoende gelegen
heid bood de markt in Schagen te bezoeken.
Na opheffing van de tramlijn kreeg de firma Keetman en Schoorl per 19 februari 1930
vergunning voor het rijden van deze dienst vanaf Winkel via Lutjewinkel,
Weere, Barsingerhorn en de Snevert naar Schagen.
In de vergunning was de bepaling opgenomen dat er rijdend vanaf Winkel in de
gemeenten Barsingerhorn en Schagen geen passagiers mochten worden ingelaten en
rijdend vanaf Schagen in die gemeenten geen passagiers mochten worden uitgelaten.
Deze beperking was opgelegd ter bescherming van de firma P. Deutekom die reeds
een autobusdienst tussen Schagen en Kolhorn via Barsingerhorn onderhield.
te Winkel. Interc. Tel. No. 7
Bezwaarschriften tegen een busdienst via
Aartswoud
Op 17 februari 1932 kreeg de firma Keetman
en Schoorl vergunning tot het onderhouden
van een autobusdienst van Winkel over
Aartswoud naar Hoogwoud en terug.
Passagiers voor de richting Hoorn konden
in Hoogwoud overstappen op de reeds bestaande
dienst tussen Winkel en Hoorn.
Tegen de aanvrage waren een aantal bezwaar
schriften ingediend. De Westfriese Auto Car
Onderneming - W.A.C.0. - te Hoorn was van
mening, dat haar onderneming door omlegging
van één harer autobuslijnen beter in de
behoefte kon voorzien.
T. Bos-Kuiper en 250 anderen te Aartswoud
dienden een bezwaarschrift in met verzoek op
de aanvraag afwijzend te beschikken.
J. Veerman en 259 anderen, eveneens inwoners
van Aartswoud, dienden daarentegen een adres
in met verzoek de gevraagde vergunning wel
- 24 -
Exploitant# Omnibusdiensten
(Zie dienstregelingen No. f> en No. 14)
Verhuurinrichting
van Luxe auto's en autobussen, plaats bie
dende, voor 12, 20, 24 en 8ö personen.
Handel in automobielen
Onderdeden. Aiitobundcn. Autoline, Oliën en
Vetten. Officieelo Kord-reparatie-inrichting.
Herstclplaats
van alle andere merken Automobielen en
Motorrijwielen. Handel in Rijwielen en
Onderdeden.
Beleefd aanbevelend,
Firma Keetman Schoorl.