- 23 - In 1922 traden als vennoten toe Gerrit Schoorl en Jan Simon Schoorl, waarmede de vennootschap Keetman en Schoorl een feit werd. Als vierde vennoot kwam in mei 1924 G.C. Barten in de firma. De firma Keetman en Schoorl opende in juli 1923 een busdienst tussen Winkel en Alkmaar. Deze dienst kon worden aangemerkt als tegenzet voor het enkele maanden eerder door de busonderneming van Rus en Zomer te Heerhugowaard geopende traject Nieuwe Niedorp-Alkmaar. De aktiviteiten van de firma Rus en Zomer betekenden een ernstige concurrentie voor de dienst Winkel-Noord-Scharwoude van Keetman en Schoorl.Het door deze firma noodgedwongen als tweede busonderneming gaan rijden op het traject Nieuwe Niedorp- Alkmaar betekende dat de lijndienst voor beide ondernemers verliesgevend was en geen stand kon houden. Er werden onderhandelingen aangeknoopt met als resultaat dat de firma Keetman en Schoorl in april 1925 de concurrerende firma door uitkoop overnam. Het vooruitzicht op de exploitatie van een lonend bedrijf werd echter teniet gedaan doordat de voormalige chauffeurs van de firma Rus en Zomer, de heren J. Biersteker en D. Jonker, eveneens een autobusdienst openden op Alkmaar. Het zal duidelijk zijn, dat dit een grote tegenvaller was voor de firma Keetman en Schoorl De overname van de firma Rus en Zomer had een behoorlijk financieel offer gevraagd, terwijl er in de praktijk niets veranderde. Veiligheid in gevaar door concurrentiestrijd. Het behoeft geen betoog dat het rijden van twee elkaar beconcurrerende bus diensten op het traject Nieuwe Niedorp-Alkmaar, die notabene ook nog gelijke ver trektijden hadden, bepaald niet bevorderlijk was voor een betrouwbare en veilige situatie inzake het openbaar vervoer. De gelijke vertrektijden van beide busdiensten werkten als spoedig een soort wedstrijd in de hand met als inzet het van elkaar passagiers trachten af te snoepen. Om de veiligheid van zowel passagiers als het verkeer te kunnen waarborgen gaf de gemeente Alkmaar, als gevolg van dergelijke misstanden, alleen vergunning voor een vaste stop- en staanplaats in haar stad af, indien de concurrerende busonder neming 15 minuten later zou vertrekken dan de ondernemer met de oudste rechten. Zowel de firma Keetman en Schoorl als het gemeentebestuur van Nieuwe Niedorp ondernamen meerdere pogingen om tot een oplossing van het konflikt te komen. Ook de Nederlandse Bond van Autobusondernemers trachtte te bemiddelen in de concurrentiestrijd. Het zal duidelijk zijn dat dergelijke konflikten niet alleen in onze omgeving voorkwamen,ook elders ontstonden misstanden rond het openbaar vervoer. Toen in september 1926 de gewijzigde wet op de openbare middelen van vervoer in werking trad, kon het Provinciaal Bestuur ingrijpen en regelend gaan optreden. Gedeputeerde Staten waren van mening dat op het traject Nieuwe Niedorp-Alkmaar één busonderneming voldoende zou zijn, waarbij de voorkeur uitging naar de firma Keetman en Schoorl te Winkel. De belegde besprekingen gaven geen oplossing te zien met gevolg dat Gedeputeerde Staten min of meer het volgende ultimatum stelden: de firma Keetman en Schoorl diende als schadeloosstelling aan de firma Biersteker en Jonker de somma van 5.000,te betalen en zou in ruil daarvoor de twee autobussen in eigendom krijgen. Indien Biersteker en Jonker niet met het voorstel akkoord wilden gaan en de busdienst op de oude voet zouden voortzetten, dan zouden Gedeputeerde Staten geen vergunning aan die busonderneming verlenen. Als gevolg van deze maatregel werd het konflikt op 4 mei 1927 beëindigd.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1987 | | pagina 24