- 8 - Bij Wijnckel de ij te lezen als een i) staat een oude door- braakgeul nog aangegeven. De Bobbewael lag volgens andere kaarten min of meer achter de Dijkbuurt het gestippelde gebied); dat kan de reden zijn geweest voor het verdwijnen van deze aardige naam. Acht huizen staan afgebeeld ten zuiden van de doorbraak, afgewisseld met bomen. Momenteel vindt men daar vier woningen. Achter de huidige weegbrug staan er nü vier, terwijl er op de kaart, drie staan afgebeeld. De zes percelen ten zuiden van de Dorpsstraat wekken onze speciale belangstelling. Afgezien van de nog maar kort geleden gebouwde woning van de familie Vries,is de ruimte tussen de pastorie en de weegbrug opvallend leeg. Dat moet al heel lang zo zijn. Dhr. Vries is in het omliggende land niets tegengekomen wat op een vroegere bebouwing wijst.. Het kaartje hoeft men natuurlijk niet al te serieus te nemen, omdat b.v. de voormalige kerk noord-zuid is afgebeeld i.p.v. oost-west. Bovendien is het vroegere kerkhof wel erg groot afgebeeld. Een woning tussen de weg en de kerk komt ons ook wat onwaarschijnlijk voor en de weg is veel te recht afgebeeld.. Toch suggereert de tekening eerder een stilistische vrijheid in het binnendijkse gebied, dan onnauwkeurigheid met het aantal en de globale plaatsing van de percelen. Dit is nu een van de aardige kanten van historische ontdekkings tochten. Je krijgt antwoorden op je nieuwsgierige vragen die weer nieuwe vragen oproepen. Heel interessant is het 'haventje' in het verlengde van de doorbraakgeul Het ziet er naar uit dat de paalwerken vóór de dijk, de z.g. krebbingen, meer te betekenen hebben dan bescherming van de dijk. Voor wier- of vissersschuiten laten ze genoeg ruimte. Dat er wier voor de dijk werd gewonnen blijkt o.a. uit een vergunning (consent) uit 1623, waarin het werd toegestaan aan de eige naars 'van de buitenlanden van Winkel' en wel 'tusschen Wijsenhorn en Bobbewael'. Toch is niet met zekerheid vast te stellen, dat er van een echt haventje kan worden gesproken. Op de tekening ziet men n.1. ook dat ruimten tussen dijk en voorste paalwerken zeker niet uitzonder lijk waren Een opvallend detail is het trapje in de (toen nog grote) bocht naar het water. Het zal een functie hebben gehad bij het over bruggen van eb- en vloedverschillenOf er ook scheepjes werden afgemeerd? Het lijkt waarschijnlijker dat ze in 't algemeen op de groede tegen de dijk werden getrokken. De bocht in de dijk was vroeger groter dan tegenwoordig. De oude zeedijk moest in de 20e eeuw worden aangepast aan de eisen van het verkeer. Bij het verlagen en tegelijk verbreden van de dijk werd ook de bocht ingekort. Wie de oorspronkelijke maten wil ervaren moet naar een ander gedeelte van de omringdijk, b.v. bij Sintmaarten. Overigens wil ik hier nog een verkeerde suggestie uit een vorig artikel rechttrekken: de doorbraak bij Bobbewael is van na 1334. Wanneer precies is wellicht nooit te achterhalen) Om terug te komen op Meckenwael: het komt me voor, dat dit de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1987 | | pagina 9