- 8 -
Bij Wijnckel de ij te lezen als een i) staat een oude door-
braakgeul nog aangegeven. De Bobbewael lag volgens andere kaarten
min of meer achter de Dijkbuurt het gestippelde gebied); dat kan
de reden zijn geweest voor het verdwijnen van deze aardige naam.
Acht huizen staan afgebeeld ten zuiden van de doorbraak,
afgewisseld met bomen. Momenteel vindt men daar vier woningen.
Achter de huidige weegbrug staan er nü vier, terwijl er op de kaart,
drie staan afgebeeld.
De zes percelen ten zuiden van de Dorpsstraat wekken onze speciale
belangstelling. Afgezien van de nog maar kort geleden gebouwde
woning van de familie Vries,is de ruimte tussen de pastorie
en de weegbrug opvallend leeg. Dat moet al heel lang zo zijn.
Dhr. Vries is in het omliggende land niets tegengekomen wat op
een vroegere bebouwing wijst..
Het kaartje hoeft men natuurlijk niet al te serieus te nemen,
omdat b.v. de voormalige kerk noord-zuid is afgebeeld i.p.v.
oost-west. Bovendien is het vroegere kerkhof wel erg groot
afgebeeld. Een woning tussen de weg en de kerk komt ons ook
wat onwaarschijnlijk voor en de weg is veel te recht afgebeeld..
Toch suggereert de tekening eerder een stilistische vrijheid
in het binnendijkse gebied, dan onnauwkeurigheid met het aantal
en de globale plaatsing van de percelen.
Dit is nu een van de aardige kanten van historische ontdekkings
tochten. Je krijgt antwoorden op je nieuwsgierige vragen die
weer nieuwe vragen oproepen.
Heel interessant is het 'haventje' in het
verlengde van de doorbraakgeul
Het ziet er naar uit dat de paalwerken vóór
de dijk, de z.g. krebbingen, meer te betekenen
hebben dan bescherming van de dijk.
Voor wier- of vissersschuiten laten ze genoeg
ruimte. Dat er wier voor de dijk werd gewonnen
blijkt o.a. uit een vergunning (consent) uit
1623, waarin het werd toegestaan aan de eige
naars 'van de buitenlanden van Winkel' en wel
'tusschen Wijsenhorn en Bobbewael'.
Toch is niet met zekerheid vast te stellen, dat er van een echt
haventje kan worden gesproken. Op de tekening ziet men n.1. ook
dat ruimten tussen dijk en voorste paalwerken zeker niet uitzonder
lijk waren
Een opvallend detail is het trapje in de (toen nog grote) bocht
naar het water. Het zal een functie hebben gehad bij het over
bruggen van eb- en vloedverschillenOf er ook scheepjes werden
afgemeerd? Het lijkt waarschijnlijker dat ze in 't algemeen op de
groede tegen de dijk werden getrokken.
De bocht in de dijk was vroeger groter dan tegenwoordig. De oude
zeedijk moest in de 20e eeuw worden aangepast aan de eisen van
het verkeer. Bij het verlagen en tegelijk verbreden van de dijk
werd ook de bocht ingekort.
Wie de oorspronkelijke maten wil ervaren moet naar een ander
gedeelte van de omringdijk, b.v. bij Sintmaarten.
Overigens wil ik hier nog een verkeerde suggestie uit een vorig
artikel rechttrekken: de doorbraak bij Bobbewael is van na 1334.
Wanneer precies is wellicht nooit te achterhalen)
Om terug te komen op Meckenwael: het komt me voor, dat dit de