- 4 - Er werd vanaf het café in Zijdewind gereden: 's morgens om 7-30 uur en 's middags om 1.30 uur. De route ging via 't Veld, Waarland, Noord-ScharwoudeHeerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar tot café "Muizenvreugd" bij de Friesebrug. Vanaf Alkmaar werd vertrokken: 's morgens om 10.45 üur en 's middags om 5.15 uur. Op zaterdag was er een extra rit, die 's middags om 5.00 uur uit Zijdewind vertrok en retour ging vanuit Alkmaar 's avonds om 10.30 uur. Op zondag werd er niet gereden. Een retour Zijdewind-Alkmaar kostte 1,10. In november 1931 beëindigde G. Ligthart zijn busdienstonderneming, deze werd over genomen door de firma A. Spoor en E. Spaans te Harenkarspel. In de dertiger jaren plaatsten de olie maatschappijen de eerste, naar onze tegen woordige begrippen, eenvoudige benzinepompen. In mei 1927 verleende de gemeente Oude Niedorp aan de "American Petroleum Compagnie" vergunning tot het oprichten van een ondergrondse benzine bewaarplaats met bovengrondse aftapinrichting bij het perceel van G. Ligthart te Zijdewind. In maart 1927 was een dergelijke vergunning verleend aan W. Kolkman, ook wonende in Zijdewind. W. Busker en Quax te Zijdewind openden in januari 1924 een autobusdienst vanaf de Moerbeek via Zijdewind, 't Veld, Waarland, Heerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar en terug. De firma onder hield ook een autobusdienst vanaf de Moerbeek via Zijdewind, 't Veld, Waarland, Oudkarspel, Kalverdijk, Warmenhuizen en Schoorldam naar Schoorl en terug. De diensten werden gereden met een Ford autobus, kentekennummer G 30133, plaats biedende aan 13 personen en een bus van het merk Peugeot, kenteken nummer G 32781, met een aantal zitplaatsen van 17. In 1927 werd deze autobusonderneming overgenomen door A. Mooi, eveneens wonende in Zijdewind. De dienst Moerbeek-Alkmaar werd toen gereden op woensdag, vrijdag e.n zaterdag. De vertrektijden vanaf café Van der Molen in de Moerbeek waren: 7.15 uur, 12.45 uur en 16.00 uur. De rit naar Alkmaar duurde vijf kwartier, het tarief bedroeg 1 ,20 per retour. De dienst Moerbeek-Schoorl werd alleen op dinsdag gereden. De vertrektijden vanaf de Moerbeek waren: 8.30 uur en 17.00 uur. De chauffeurs hadden per dag maximaal 13,00 uur dienst en een dagloon van 20, In het voorjaar van 1932 beëindigde A. Mooi zijn busonderneming en droeg deze over aan de firma A. Spoor en E. Spaans te Harenkarspel. Autobusondernemers in de voormalige gemeente Nieuwe Niedorp. C. Groot jz. te Nieuwe Niedorp was caféhouder in de "Rode Eenhoorn en tevens autobusondernemer

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1987 | | pagina 5