- 4 -
Er werd vanaf het café in Zijdewind gereden: 's morgens om 7-30 uur en 's middags
om 1.30 uur. De route ging via 't Veld, Waarland, Noord-ScharwoudeHeerhugowaard
en Oudorp naar Alkmaar tot café "Muizenvreugd" bij de Friesebrug.
Vanaf Alkmaar werd vertrokken: 's morgens om 10.45 üur en 's middags om 5.15 uur.
Op zaterdag was er een extra rit, die 's middags om 5.00 uur uit Zijdewind vertrok
en retour ging vanuit Alkmaar 's avonds om 10.30 uur. Op zondag werd er niet
gereden.
Een retour Zijdewind-Alkmaar kostte 1,10.
In november 1931 beëindigde G. Ligthart zijn busdienstonderneming, deze werd over
genomen door de firma A. Spoor en E. Spaans te Harenkarspel.
In de dertiger jaren plaatsten de olie
maatschappijen de eerste, naar onze tegen
woordige begrippen, eenvoudige benzinepompen.
In mei 1927 verleende de gemeente Oude Niedorp
aan de "American Petroleum Compagnie" vergunning
tot het oprichten van een ondergrondse benzine
bewaarplaats met bovengrondse aftapinrichting
bij het perceel van G. Ligthart te Zijdewind.
In maart 1927 was een dergelijke vergunning
verleend aan W. Kolkman, ook wonende in Zijdewind.
W. Busker en Quax te Zijdewind openden in
januari 1924 een autobusdienst vanaf de Moerbeek
via Zijdewind, 't Veld, Waarland, Heerhugowaard
en Oudorp naar Alkmaar en terug. De firma onder
hield ook een autobusdienst vanaf de Moerbeek via
Zijdewind, 't Veld, Waarland, Oudkarspel,
Kalverdijk, Warmenhuizen en Schoorldam naar Schoorl
en terug.
De diensten werden gereden met een Ford autobus,
kentekennummer G 30133, plaats biedende aan 13
personen en een bus van het merk Peugeot, kenteken
nummer G 32781, met een aantal zitplaatsen van 17.
In 1927 werd deze autobusonderneming overgenomen
door A. Mooi, eveneens wonende in Zijdewind.
De dienst Moerbeek-Alkmaar werd toen gereden op
woensdag, vrijdag e.n zaterdag. De vertrektijden
vanaf café Van der Molen in de Moerbeek waren:
7.15 uur, 12.45 uur en 16.00 uur. De rit naar
Alkmaar duurde vijf kwartier, het tarief bedroeg
1 ,20 per retour.
De dienst Moerbeek-Schoorl werd alleen op dinsdag
gereden. De vertrektijden vanaf de Moerbeek waren:
8.30 uur en 17.00 uur.
De chauffeurs hadden per dag maximaal 13,00 uur
dienst en een dagloon van 20,
In het voorjaar van 1932 beëindigde A. Mooi zijn
busonderneming en droeg deze over aan de firma
A. Spoor en E. Spaans te Harenkarspel.
Autobusondernemers in de voormalige gemeente Nieuwe Niedorp.
C. Groot jz. te Nieuwe Niedorp was caféhouder in de "Rode Eenhoorn en tevens
autobusondernemer