- 21 -
Over Nieuwe Niedorp van 1893 tot 1953(vervolg)
Het toenemen van het aantal auto's en motorrijwielen deed nog een paar za
ken ontstaan op dit gebied. Het was de heer H. Piersma, die eenherstelplaats
voor auto's begon (thans nr.l43;red.) en aan het Oosteinde van het dorp
is het de firma "Wed. van Rossum" thans nr.25;red.) die hoofdzakelijk
motorrijwielen en bromfietsen verkoopt en repareert.
In 't Veld gemeente Nieuwe Niedorp, begon de heer W.Leegwater, een vracht-
dienst voor groaiten en aardappelen. Deze zaak heeft zich steeds uitgebreid,
het is nu de "Blauwband Expres" geworden, die groenten en aardappelen ver
voert over geheel West-europa.
Ook op het gebied van het bouwbedrijf is in Nieuwe Niedorp nog al wat te
doen. De firma Koopman Sepers heb ik reeds genoemd. Behalve die zijn er
nog: het aannemersbedrijf van de Graaf uit de Moerbeek, Jb. de Vries met
z'n werkplaats en wooihüis aan de Winkelderweg (thans:Hoefje) de firma
Koomen, naast het raadhuis, Jon. Faus, midden in het dorp bij de pastorie,
en even verder C.v.d. Kommer De meeste van deze ondernemingen zien er
niet tegen op bouwwerken aan te nemen waarmee tonnen gelds gemoeid zijn.
Ondanks dat er zoveel te niet ging in Nieuwe Niedorp, is het inwonertal
langzamerhand gegroeid. Was het lang 15a 1600 geweest, thans is het onge
veer 2000. In 1935 is hier een provinciale weg aangelegd voor het grote
verkeer, iets ten Z.0. van het dorp en enige jaren later is ons dorp ook
aan de N.W.-zijde dwars doorgesneden door kanaal Oudkarspel-Kolhorn
'In die 60 jaren is ook ons dorp zelf grondig
veranderd. Vele oude huizen zijn gesloopt,
'nieuwe gebouwd.In 1919 werd de woningbouwvereni
ging opgericht., die drie blokken van vier
woningen liet bouwen. In 1950 werden voor ge
noemde vereniging op de gedempte Zaagmolen
haven 3 dubbele woonhuizen gebouwd.
V
Was het in 1893 nog zo, dat het oostelijk deel van het dorp bij de sluis
ophield, nu is de dorpsstraat bebouwd tot het einde en ook de weg naar
Winkel tot aan de trambaan. Dit is begonnen nadat de gasfabriek is gesticht.
Die plek was gekozen omdat de stoomtram Schagen-Wognum daar langs reed.
De stichting van de gasfabriek was een hele gebeurtenis voor onze plaats,
maar ook deze fabriek was geen lang leven beschoren. In 1938 is deze over
gegaan aan de gemeente Alkmaar, die de dorpen hier nu van gas voorziet.
De stoomtram Schagen-Wognum werd in 1898 gelegd en heeft tot 1930 bestaan.
Door de grote toename van het aantal
autobussen en vrachtauto's had dit
lijntje geen bestaansrecht meer
en ging teniet.Deze tramweg was ge
legd op spoorbreedte zodat vracht
wagons direct vanaf de grote lij
nen hier langs konden worden ver
voerd. Maar de autobus zorgde voor het
lokale verkeer en de vrachtauto
bracht een snelle levering van kunst
mest veevoer en stukgoederen.
Ook de scheepvaart door het dorp, waar
over ik reeds schreef, werd al minder en minder en hield tenslotte geheel
op. Het pleit was door de auto gewonnen. Toch was
wordt vervolgd