f f - 2 O - met een groot koppel schapen. Bij de Leek heeft het poort ie naar de trambaan open gestaan. De veedrijvers hebben nooit gezien dat een koppel van veertien schapen door het poortje wist te glippen. De volgende morgen werd de ramp ontdekt, in de vroege ochtenduren moet de locomotief van de eerste tram alle schapen hebben doodgereden. Sommige schapen hadden midden op de rails gelopen en waren afschuwelijk ver minkt Jan Silver heeft ze samen met veedrijver Jan Smit uit de Weere opgehaald. Het wachtlokaal bij de Dorpsstraat te Winkel. Op het station was een dubbel stel rails. Verderop werd het weer enkel spoor. Links het grote watervat waaruit water werd gehaald voor de stoomketel van de locomotief. Kermis was een gebeurtenis waar we erg van hielden, we zijn nog eens met een groepje te kermis geweest in Barsingerhorn, lopend natuurlijk. Toen we op huis aangingen werd de lucht pikzwart, de donderbui kon elk moment losbarsten. In de Leek riep ik, kom op jongens, rennen, dan kunnen we nog net met droge kleren de 'blikken bus' in de Weere bereiken. En dat lukte, we stonden net droog toen de bui losbarstte. De 'blikken bus' was het wachthokje in de Weere, het ding stond bii de rails naast de boerderii van nu K. Reijne. Bij de kleinere halteplaatsen waar geen kaartjes werden verkocht stond meestal zo'n zogenaamde 'blikken bus'. In Lutjewinkel werden vrij veel goederen geladen en gelost. Vanaf Schagen passeerde de locomotief met een stuk of vier wagons eerst de trambrug, passeerde het station tot net voorbij de boerderij van voorheen G. van Dekken, dan werd de wissel omgegooid en langzaam tufte de tram terug zodat de wagons op het dubbele spoor terecht kwamen tussen het stationsgebouw en de woning van mevrouw I. Wijker. Augustus en september waren de maanden dat er veel stro geladen werd. Er kwam steenkool aan voor de zuivelfabriek en het watermachien van Piet Smit aan de Molenkaai; ook is hier een aardappelveiling geweest en vee werd er ook geladen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1985 | | pagina 20