MHi&ö VAH MU OP EIGEN BAAN HOORN EN SCHAGEN. Aangezien een toespraak bij een officiële gebeurtenis als regel vrij kort wordt gehouden en er over de tramlijn Schagen - Wognum in de archieven meerdere gegevens aanwezig zijn, volgt onderstaand een uit gebreider informatie over het wel en wee van de tram. TUSSCHEN Reeds vóór de totstandkoming van de tramweg in 1898 waren er al plannen ingediend voor de aanleg van een paardentram en later ook voor een stoom- tramdienst. Tot realisering van deze voorlopige plannen kwam het echter niet. In de enkele tientallen artikelen bevattende voorwaarden, welke in acht zouden worden genomen bij een eventuele aanleg van de tramlijn, stonden enige bepalingen die waard zijn te worden opgenoemd. Dit waren onder andere: "Artikel 9 De maximum snelheid der tram wordt bepaald op 15 km per uur. In de bebouwde kommen zal de snelheid worden verminderd terwijl de komst van de tram aanhoudend door een schel zal worden aangekondigd. Artikel 10: Bij het tegenkomen of voorbij rijden van rijtuigen of paarden zal de bestuurder van de locomotief geen stoom laten ont snappen. Gedurende de eerste 3 maanden na opening van de tramdienst voor het publiek, zal de tram geheel stil moeten houden bij het tegenkomen van rijtuigen met één of meer paarden bespannen. De tram zal te allen tijde onverwijld tot stil stand worden gebracht wanneer de voerman van een tegemoet komend rijtuig, de berijder van een los paard of de drijver van een veedrift daartoe de wens te kennen geeft." Deze voorwaarden komen ons thans overdreven voor maar met de komst van de op mechanische wijze voortbewogen vervoersmiddelen, stond men daar nog zeer wantrouwend en veelal ook afwijzend tegenover. De aanvragers van een exploitatie-vergunning voor aanleg van een stoom tramweg wisten al wat hun te wachten stond en namen de beperkende be palingen uit voorzorg in hun aanvrage op. In de praktijk kon het alleen maar meevallen als een gemeentebestuur zich niet al te afwijzend opstelde.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1985 | | pagina 12