Dankzij overname van het tramtracé door de Provincie kregen de betrokken gemeenten 55% van de indertijd verstrekte lening uitgekeerd. Aanvankelijk was de Provincie voornemens het voormalige trambaantracé te bestemmen voor aanleg van een weg. Dit kwam er echter niet van met ge volg dat de baan later werd overgedaan aan de gemeenten. Uiteraard kan over de stoomtram nog veel meer verteld worden, maar reeds deze bescheiden opsomming van feiten zal duidelijk hebben gemaakt dat wij als bestuur van de stichting "Historisch Niedorp" een herinnering aan deze periode wilden bewaren. Volgens ons werd dit hoog tijd, aangezien, mede onder invloed van reeds plaatsgevonden en op handen zijnde ruilverkavelingen, weinig meer van deze herinnering resteert. Toen de gemeente Niedorp voornemens was het gedeelte trambaan gelegen tussen de Mientweg en Hoogsloot aan de familie Reijne te verkopen, konden wij gelukkig tijdig onze plannen kenbaar maken. In dergelijke gevallen is het prettig dat een bestuurslid bij de gemeente werkzaam is, want in een vroeg stadium kan er zonder te veel bijkomende problemen nog wel iets geregeld worden. Onze dank voor de totstandkoming van dit tramweg monument gaat dan ook in eerste instantie uit naar het gemeentebestuur, dat zo spontaan 'ja zei tegen onze plannen. Echter ook de familie Reijne gaf als belanghebbende in de trambaan haar volledige medewerking. Persoonlijk heb ik vrijwel alle aangelegenheden met familie Reijne be sproken en nimmer ontdekte ik enige terughoudendheid of onwil bij hen. Familie Reijne hartelijke dank voor uw medewerking en vooral ook voor de vele malen dat wij een kopje koffie bij u mochten drinken. Maar wat zouden wij beginnen zonder de positieve instelling van de per sonen en firma's die ons bij de verdere realisering hebben geholpen. Ik denk hierbij aan de Hoogovens, die op verzoek van ons helaas niet aan wezig zijnde bestuurslid Maarten Aalbregtse 30 meter rails met bielzen beschikbaar stelde. De firma Spaansen was direct bereid de rails per truck met oplegger naar Lutjewinkel te vervoeren. Het gaf dan ook een hele drukte in de Weere toen daar in het voorjaar een tweetal trucks met een hydraulische kraan de weg enige tijd blokkeerden. Omwonenden gaven te kennen dat zo'n onderneming een vermogen moest kosten. De firma Spaansen had echter veel waardering voor ons streven en verrichtte het werk gratis. Henk, nogmaals hartelijk dank, wat eveneens geldt voor de heer Sprangers als kraanmachinist. Maar ook de heer Roosloot was bereid ons van dienst te zijn en besteedde 3 dagen aan het restaureren van de stenen brughoofden hier ter plaatse en aan de Langereis. Aannemer Van Zoonen leverde de benodigde materialen en wilde, evenals de heer Roosloot, van geen betaling weten. Een hartelijk dank aan het adres van beide heren is wel op zijn plaats. Aan de te onthullen gedenkplaat werden door Gert de Vries en zijn zoon Cees vele uren arbeid besteed. Het resultaat is er dan ook naar, zoals u aanstonds zal zien. Het schilderwerk werd door de heer Arts gedaan. Ook deze heren bedanken wij hartelijk voor hun belangloze medewerking. Tot slot wil ik nog even memoreren dat de stichtingsleden vele uren van hun vrije tijd aan dit monument hebben besteed, de één wat meer dan de ander, maar daar valt niet aan te ontkomen. Zoals bekend gaan we na afloop van deze plechtigheid een kopje koffie drinken in 't Trefpunt. Ik wilde even opmerken dat het slot de duurste aangelegenheid wordt. Dit was het dan; gaarne geef ik hierbij het woord en de daad aan burge meester Anker.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1985 | | pagina 11