Het gezichtspunt van Jaap Olbers Het Galatea-effect Galatea en Pan, schilderij van Jaap Olbers, april 2021. Geschilderd op doek met acrylverf, formaat 50 X 70 cm, ondersteunt Christi Klinkert (conservator Stedelijk Museum Alkmaar) het laatstgenoemde. Ervan uitgaande dat de eigenaren met de beeldengroep niet alleen maar de bedoeling hadden de tuinen meer aanzien te geven, maar ook een voor de eigen familie belangrijke achterliggende betekenis wilden uitbeelden is het nog steeds niet duidelijk waarom Galatea en Pan (met het gezicht in een grimas) naast elkaar werden afgebeeld. Of schiet ons 21e-eeuwse perspectief tekort bij het zoeken naar een 'logische' duiding? Een mogelijke weg naar een acceptabele duiding is te vinden in een ander verhaal over Galatea. Tijdens de zondvloed, geruime tijd na het voorval met Polyphemus, ontmoeten Pan en Galatea elkaar. Pan verleidt Galatea om op zijn rug gezeten met hem mee te gaan om te ontsnappen aan de zondvloed. "Als ik wil kan ik naar de sterrenhemel klimmen met mijn geitenvoeten". Galatea wijst hem af en zoekt haar eigen heenkomen. Vormt deze passage een betere basis voor een allegorische duiding? We kunnen de vroegere eigenaren helaas niet meer bevragen. Jaap Olbers, voorheen docent Nederlands en tekenen, werd geïnspireerd door het artikel in de Cronyck. Hij stelde zich voor, hoe de beeldengroep eruit kan zien, passend binnen een oude mythologie én vertaald naar onze tijd. Uitgebeeld is het moment van hun eerste ontmoeting. Pan ziet een leuke vrouw en is van plan haar aan te spreken. Hij heeft er plezier in om in haar nabijheid te zijn. Maar hij heeft geen weet van de stemming waarin Galatea verkeert en van de droevige gedachten die haar bezighouden. Ze mist Acis, haar geliefde, en kan hem niet meer bereiken. Ze vreest, dat hem iets noodlottigs overkomen is. Haar mobieltje is een nutteloos instrument geworden. Galatea vertegenwoordigt, volgens Jaap Olbers, een vrouwenfiguur uit onze tijd. Pan is iemand van (heel) vroeger, nog herkenbaar als een sater of een bosgod. Deze visie en de imponerende Herculesbeelden bij de vijver van Nijenburg vormden de inspiratie voor een schilderij met acrylverf geschilderd op een doek met een formaat van 50 x 70 centimeter. Hierbij gaat een afbeelding van het doek. Misschien staat zijn versie niet eens zover af van wat de eigenaren van Nijenburg in het begin van de achttiende eeuw hebben bedoeld. Maar ook hiervoor geldt dat er wellicht oplettende lezers zijn die tevoorschijn komen met een (nieuw) inzicht op het bovenstaande. Immers 'hoe meer we geloven in onze mogelijkheden om een doel te bereiken, hoe waarschijnlijker het zal zijn om dit te bereiken' Galatea-effect). Wij houden ons aanbevolen. 1 Ronald H.M. van Immerseel, 'Mythologische tuinbeelden als legitimering van de afkomst Virtus 7, Leeuwarden 2000 2 https://grieksemythologie.net/namen/eury/galatea1 .html 3 Ontleend aan het verhaal van Pygmalion van Kreta die verliefd werd op zijn perfecte beeldhouwwerk dat de ideale vrouw belichaamde, hij noemde haar Galatea. De godin Venus bracht het beeldhouwwerk tot leven. Dit leidde tot verliefdheid van de beeldhouwer op zijn schepping. (Ovidius, Metamorphosen, boek X) 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2021 | | pagina 39