TIES EN AANVULLINGEN Nogmaals Pan en Galatea Redactie en Wim Buwalda Zoals altijd wordt aangegeven in de colofon van dit blad stellen de redactie en auteurs van bijdragen het op prijs dat wordt gereageerd op de inhoud van de gepubliceerde artikelen. In het onderstaande wordt een reactie besproken. In de zomeruitgave van de Heylooer Cronyck van 2020 (jaargang 14, nummer 1, blz. 13-22) publiceerden Wim Buwalda en Bob van Rossum een bijdrage over "De beeldengroep uit de vijver van Nijenburg". De beeldengroep was een onderdeel van de Italiaanse/Franse tuinaanleg bij het huis Nijenburg ca. 1710, een wijze van tuininrichting die in de 18e eeuw in zwang was in onze Polyphemus verstoort het liefdesspel van Acis en Galatea, Jardin Luxembourg, Parijs 36 streken. De beeldengroep is tezamen met andere beelden ongeveer een eeuw later, rond 1820, volgens de toen geldende opvattingen over de aanleg van tuinen van buitenplaatsen, definitief verwijderd door de eigenaren van Nijenburg. Gelukkig zijn de twee Herculesbeelden aan weerskanten van de vijver wel bewaard gebleven en intact. We hebben Wim Buwalda gevraagd in te gaan op de ontvangen reactie. De bedoeling van het artikel was te achterhalen hoe de verloren gegane beeldengroep er mogelijk uitgezien zou hebben en welke achterliggende betekenis de beelden waarschijnlijk hadden voor de eigenaren, de familie Van Egmond van de Nijenburg. Dit spitste zich toe op de door de eigenaren voorgeschreven afbeeldingen van de nimf Galatea en de god Pan als bovenste deel van de vijvergroep. Omdat het boek "Metamorphosen" van Ovidius (43 v. C. - 17 n. C.) blijkbaar de leidraad vormde voor het ontwerp van de beeldengroep zou dat inzicht moeten bieden in de achterliggende gedachtegang. Maar de combinatie Galatea en Pan is in het bekende liefdesverhaal over Galatea bij Ovidius niet te vinden. Deze Romeinse schrijver beschrijft daarin het ruw onderbroken liefdesspel van de (piep)jonge Acis, zoon van de god Pan, en de zeenimf Galatea door de jaloerse eenogige cycloop Polyphemus. De beide geliefden slaan op de vlucht. Polyphemus achterhaalt Acis. Die wordt door de cycloop verpletterd en verandert in stromend blauw water en vervolgens in een mannelijke figuur met hoorns op zijn hoofd. De god Pan komt in dit verhaal niet voor. Wat doet hij dan naast Galatea in de (voormalige) beeldengroep in de vijver van Nijenburg? Een verklaring is gevonden bij de historicus Ronald van Immerseel1. Hij wijst op de zijns inziens achterliggende betekenis van het uitbeelden van de twee figuren naast elkaar. Pan ziet zijn zoon door inschakeling van goddelijke krachten door Galatea veranderen in en verheven worden tot een (rivier)god. Deze duiding past de familie van Egmond van de Nijenburg die als nazaten van een bastaardfamilie een verheffingsideaal koesteren. Op deze uitleg heeft de heer W. Admiraal na het uitkomen van de bedoelde Cronyck gereageerd. Hij wijst erop dat de aanwezigheid van Pan te verklaren is, omdat hij, Pan, nu eenmaal de vader van Acis is. De allegorische duiding vindt hij daarbij en daarom te ver gezocht. Desgevraagd

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2021 | | pagina 38