Het onderwatermuseum van Eric de Lyon
-
De Alle Hospervijver vlak na het gereedkomen van de wijk
Jan Derksen en Jan Pronk actief waren.
De Egelshoek is een bijzondere wijk in Heiloo, want in 2005
werd deze wijk op de vakbeurs Urban Design uitgeroepen
tot winnaar van de eerste 'Stedelijk Interieur Waardering'
(de prijs voor de openbare ruimte die goed blijft). De wijk
werd daarbij als volgt beschreven: 'De woonwijk Egelshoek
in Heiloo ten zuiden van Alkmaar is een fraai voorbeeld van
een integraal ontwerp. De landschappelijke ondergrond
(overgang strandwal, strandvlakte), de stedenbouwkundige
uitleg en de architectonische invulling sluiten naadloos op
elkaar aan en versterken elkaar. De wijk van 188 woningen
heeft een volledig gebiedseigen watersysteem. Dat was
bij dit winnende prijsvraagontwerp in 1995 bijzonder
vooruitstrevend. De centrale vijverpartij buffert het water
dat via wadi's afstroomt van de strandwal en dramatiseert
het hoogteverschil tussen strandwal en strandvlakte'.
Een wadi is een met grind en zand gevulde greppel of
sloot, die water zowel kan vasthouden als infiltreren. De
waterkwaliteit hier behoort tot de hoogste van de provincie
Noord-Holland. De Egelshoek werd ontworpen door
Bureau Alle Hosper met als ontwerpers Alle Hosper, Peter
de Ruyter (tevens projectleider), Arjan Karssen, Hanneke
Kijne en Patrick Verhoeven. Het project Egelshoek in
Heiloo werd in oktober 1999 opgeleverd en bevindt zich in
een groene woonomgeving met veel openbare ruimte.
In opdracht van de gemeente Heiloo ontwierp beeldend
kunstenaar Erick de Lyon (Geb. 1954 te Den Haag) een
kunstwerk voor de nieuwe wijk Egelshoek.
Erick de Lyon (Atelier de Lyon te Amsterdam) werkt als
kunstenaar voornamelijk in de openbare ruimte en neemt
daarbij vaak het landschap en natuurlijke verschijnselen als
uitgangspunt. Hij kijkt naar wat er is en bedenkt daarna iets
dat hij tot een kunstwerk maakt. Als hij wordt uitgenodigd
voor een opdracht vraagt hij zich altijd eerst af of het wel
noodzakelijk is om wat te doen. Hij huldigt de opvatting
dat niets-doen, opruimen of herschikken vaak veel betere
ingrepen zijn. Hij vindt de wereld al vol genoeg!
In dit geval maakte hij gebruik van de aanwezigheid van
water en maakte hij zichtbaar wat er wel is, maar niet is te
zien.
Na onderzoek kwam hij tot de conclusie dat de kwaliteit
van het water in de Alle Hospervijver, in die tijd, de één na
hoogste van Noord-Holland was. In water van deze kwaliteit
komen heel veel zichtbare en onzichtbare beestjes voor.
Dit werd de basis voor zijn kunstwerk. Zijn plan voor het
kunstwerk sloot aan bij de bedoelingen van de ontwerpers.
De verzamelde informatie bracht Eric de Lyon tot het
ontwerp van het Onderwatermuseum. Doordat het water
De sokkels met de drijvende ringen
sokkels van geslepen peten (zwart) met drie Oevestiginpsogen
ringen rvs 316 met drie ogen voor verankering
Schematisch ontwerp van het kunstwerk
Het oorspronkelijke kunstwerk