Intussen was er geen onderhoud meer gepleegd aan de
baan, en kwamen er hoe langer hoe meer klachten over de
gevaarlijke situatie, vooral voor fietsers. Het was dan ook
een grote opluchting toen 30 September 1924 de Minister
toestemming gaf aan de NZH om de baan op te breken,
waarmee in November werd begonnen. De gemeente
deed nog een poging om de rails voor zoveel die lagen
op particulier terrein van Nijenburg te behouden om in de
toekomst een eventuele tramlijn niet geheel onmogelijk
te maken, maar hier voelde de NZH niets voor omdat de
gemeente er geen geld voor wilde uittrekken.
Ander railvervoer
Bronnen:
verhouding staat tot de bedragen die nodig zijn, aangezien
duidelijk is dat noch de Provincie noch het Rijk wil bijdragen
in de voortzetting van de exploitatie.
Omdat de tramlijn in het Heilooërbos, op particulier terrein
op een eigen baan lag, vond de Vereniging "Heiloo Vooruit"
dit een goede gelegenheid om hierop een wandelweg aan te
leggen en zij diende hiervoor een verzoek bij de gemeente
in. Deze stond er niet onwelwillend tegenover, en was bereid
om een subsidie bij te dragen, als de Staat de wandelweg
zou aanleggen - het was immers een Rijksweg. Maar het
noordelijke gedeelte van het Heilooërbos was al niet meer
eigendom van Nijenburg, doch in handen van de familie De
Lange, die tot verontwaardiging van de burgerij het terrein
met prikkeldraad had afgesloten. Later zou het worden
verkaveld tot Blockhove park. Het wandelpad is er dan ook
niet gekomen.
Vermeldenswaard is nog, dat er in 1923 door particulieren
plannen zijn ontworpen voor een weg van Heiloo naar
Egmond aan de Hoef/Egmond aan Zee in het verlengde
van de Kerkelaan, met een brede berm, speciaal om als
de tramlijn Alkmaar-Haarlem geëlectrifceerd zou worden,
hierover een zijlijn naar Egmond aan Zee aan te leggen. Ook
dit zijn plannen gebleven.
Tenslotte nog iets over ander railvervoer in Heiloo. Enkele
keren is er sprake geweest van tijdelijk industrieel vervoer
op smalspoor, hetgeen in het begin van de vorige eeuw niet
ongebruikelijk was.
In 1892 kreeg W.J. Blom te Bloemendaal toestemming om
rails te leggen langs de Bullaan voor het vervoer van zand
voor 5,= per jaar. In 1900 werden de percelen C 77 en
77a afgezand, en voor het vervoer van het zand naar het
Noordhollands Kanaal werden rails gelegd.
Enkele jaren later heeft er korte tijd een spoortje gelegen in
de Breedelaan voor het vervoer van zand naar het station.
In 1913 heeft er een draagbaar spoor gelegen op de
Langelaan ten behoeve van aannemer J. Opdam.
In het voorjaar van 1917 had de Gemeente Alkmaar zand
nodig voor haar uitbreidingsplan. Zij kreeg toestemming
om langs de Westerweg 466 meter smalspoor vanaf
de gemeentegrens te leggen tot aan het zogenaamde
Sparrenbos in het Heilooërbos, voor 2,50 per 100 meter
per maand. Het spoor bleek echter zeer hinderlijk voor het
overige verkeer op de smalle Westerweg tussen de aarden
wallen, en de weg was soms zelfs onbegaanbaar voor met
name voetgangers. Toen Alkmaar het volgend jaar wederom
vergunning vroeg werd deze wel verleend met de bepaling,
dat de weg naast het spoor in goede staat moest worden
gehouden., zo nodig door het aanbrengen van grind en
ook bij de verwijdering van het spoort moet dit gedeelte
ook weer van een behoorlijke laag grind worden voorzien.
Desondanks konden rijtuigen elkaar moeilijk passeren.
In 1922 werd er opnieuw door Alkmaar een smalspoor
gelegd over de Westerweg ter lengte van 575 m vanaf de
gemeentegrens tot aan het land tegenover het laantje naar
Cranenbroek voor de afvoer van zand, van het af te zanden
terrein tussen de Westerweg en de Zandersloot voor de
ophoging van een terrein in Alkmaar aan de Westerweg. Er
werd gereden met kipwagens en een motorlocomotiefje.
Toestemming wordt gegeven wederom voor een vergoeding
van 2,50 per 100 m1 per maand, met de voorwaarden dat
het spoor zo moet worden gelegd, dat het verkeer over de
weg mogelijk blijft, de weg door het aanbrengen van grind
in goede staat wordt gehouden, en bij verwijdering van het
spoor weer in goede staat, en van een behoorlijke laag grind
voorzien, moet worden opgeleverd. Toch bleven er klachten
over de moeilijke begaanbaarheid.
Wellicht is u bij het lezen opgevallen dat sommige woorden
consequent afwijken van het huidige ABN. Dit is door de
schrijver bewust zo gedaan, hij vindt dit beter passen bij het
artikel en de tijd waarover het gaat. Ook is dit de reden dat
b.v. de maanden met een hoofdletter zijn geschreven.
Alkmaarsche Courant
Archief Gemeente Heiloo
Archief NVBS, Amersfoort
Bartman, J.N. e.a. De NZH 1, Het tramtijdperk
Duyve, J. De tramlijn Haarlem-Alkmaar, Op de Rails,
jaargang 35 nr. 8
Fuchs. dr. J.M. Onderweg. Een eeuw personen- en
goederenvervoer in Nederland
Ons Blad/Noord Hollands Dagblad
Oostendorp, H.E. De tramlijn Haarlem-Alkmaar,
Heylooer Cronyck II-11.
Oude Ansichten van Heiloo, nov. 1970
Sluiter, Ir. J.W. e.a. Overzicht van de Nederlandse spoor- en
tramwegbedrijven
Venetien, Drs. J. van, Hart van Kennemerland
Wilde, J.C. de, Het trambedrijf van de NZH, 1985
Stoomtram-Spel. Bron: Regionaal Archief Alkmaar
23