Intussen was er geen onderhoud meer gepleegd aan de baan, en kwamen er hoe langer hoe meer klachten over de gevaarlijke situatie, vooral voor fietsers. Het was dan ook een grote opluchting toen 30 September 1924 de Minister toestemming gaf aan de NZH om de baan op te breken, waarmee in November werd begonnen. De gemeente deed nog een poging om de rails voor zoveel die lagen op particulier terrein van Nijenburg te behouden om in de toekomst een eventuele tramlijn niet geheel onmogelijk te maken, maar hier voelde de NZH niets voor omdat de gemeente er geen geld voor wilde uittrekken. Ander railvervoer Bronnen: verhouding staat tot de bedragen die nodig zijn, aangezien duidelijk is dat noch de Provincie noch het Rijk wil bijdragen in de voortzetting van de exploitatie. Omdat de tramlijn in het Heilooërbos, op particulier terrein op een eigen baan lag, vond de Vereniging "Heiloo Vooruit" dit een goede gelegenheid om hierop een wandelweg aan te leggen en zij diende hiervoor een verzoek bij de gemeente in. Deze stond er niet onwelwillend tegenover, en was bereid om een subsidie bij te dragen, als de Staat de wandelweg zou aanleggen - het was immers een Rijksweg. Maar het noordelijke gedeelte van het Heilooërbos was al niet meer eigendom van Nijenburg, doch in handen van de familie De Lange, die tot verontwaardiging van de burgerij het terrein met prikkeldraad had afgesloten. Later zou het worden verkaveld tot Blockhove park. Het wandelpad is er dan ook niet gekomen. Vermeldenswaard is nog, dat er in 1923 door particulieren plannen zijn ontworpen voor een weg van Heiloo naar Egmond aan de Hoef/Egmond aan Zee in het verlengde van de Kerkelaan, met een brede berm, speciaal om als de tramlijn Alkmaar-Haarlem geëlectrifceerd zou worden, hierover een zijlijn naar Egmond aan Zee aan te leggen. Ook dit zijn plannen gebleven. Tenslotte nog iets over ander railvervoer in Heiloo. Enkele keren is er sprake geweest van tijdelijk industrieel vervoer op smalspoor, hetgeen in het begin van de vorige eeuw niet ongebruikelijk was. In 1892 kreeg W.J. Blom te Bloemendaal toestemming om rails te leggen langs de Bullaan voor het vervoer van zand voor 5,= per jaar. In 1900 werden de percelen C 77 en 77a afgezand, en voor het vervoer van het zand naar het Noordhollands Kanaal werden rails gelegd. Enkele jaren later heeft er korte tijd een spoortje gelegen in de Breedelaan voor het vervoer van zand naar het station. In 1913 heeft er een draagbaar spoor gelegen op de Langelaan ten behoeve van aannemer J. Opdam. In het voorjaar van 1917 had de Gemeente Alkmaar zand nodig voor haar uitbreidingsplan. Zij kreeg toestemming om langs de Westerweg 466 meter smalspoor vanaf de gemeentegrens te leggen tot aan het zogenaamde Sparrenbos in het Heilooërbos, voor 2,50 per 100 meter per maand. Het spoor bleek echter zeer hinderlijk voor het overige verkeer op de smalle Westerweg tussen de aarden wallen, en de weg was soms zelfs onbegaanbaar voor met name voetgangers. Toen Alkmaar het volgend jaar wederom vergunning vroeg werd deze wel verleend met de bepaling, dat de weg naast het spoor in goede staat moest worden gehouden., zo nodig door het aanbrengen van grind en ook bij de verwijdering van het spoort moet dit gedeelte ook weer van een behoorlijke laag grind worden voorzien. Desondanks konden rijtuigen elkaar moeilijk passeren. In 1922 werd er opnieuw door Alkmaar een smalspoor gelegd over de Westerweg ter lengte van 575 m vanaf de gemeentegrens tot aan het land tegenover het laantje naar Cranenbroek voor de afvoer van zand, van het af te zanden terrein tussen de Westerweg en de Zandersloot voor de ophoging van een terrein in Alkmaar aan de Westerweg. Er werd gereden met kipwagens en een motorlocomotiefje. Toestemming wordt gegeven wederom voor een vergoeding van 2,50 per 100 m1 per maand, met de voorwaarden dat het spoor zo moet worden gelegd, dat het verkeer over de weg mogelijk blijft, de weg door het aanbrengen van grind in goede staat wordt gehouden, en bij verwijdering van het spoor weer in goede staat, en van een behoorlijke laag grind voorzien, moet worden opgeleverd. Toch bleven er klachten over de moeilijke begaanbaarheid. Wellicht is u bij het lezen opgevallen dat sommige woorden consequent afwijken van het huidige ABN. Dit is door de schrijver bewust zo gedaan, hij vindt dit beter passen bij het artikel en de tijd waarover het gaat. Ook is dit de reden dat b.v. de maanden met een hoofdletter zijn geschreven. Alkmaarsche Courant Archief Gemeente Heiloo Archief NVBS, Amersfoort Bartman, J.N. e.a. De NZH 1, Het tramtijdperk Duyve, J. De tramlijn Haarlem-Alkmaar, Op de Rails, jaargang 35 nr. 8 Fuchs. dr. J.M. Onderweg. Een eeuw personen- en goederenvervoer in Nederland Ons Blad/Noord Hollands Dagblad Oostendorp, H.E. De tramlijn Haarlem-Alkmaar, Heylooer Cronyck II-11. Oude Ansichten van Heiloo, nov. 1970 Sluiter, Ir. J.W. e.a. Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven Venetien, Drs. J. van, Hart van Kennemerland Wilde, J.C. de, Het trambedrijf van de NZH, 1985 Stoomtram-Spel. Bron: Regionaal Archief Alkmaar 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2020 | | pagina 25