STOOJVLTIR^IMIWEa- (Amsterd.tijd.)
'r,
—6
os ;g
31 je
457
01 7
207
3 58
io! i
(de rokers mochten nog wei, weer of geen weer, op de open
balkons plaatsnemen en daar roken).en de trams waren
daardoor regelmatig veei te voi, zo zeifs, dat ook op de
balkons bijna geen piaats meer was. Deze situatie duurde
tot October 1919 na klachten uit de verschillende dorpen.
Een nieuwigheid was, dat in de bebouwde kommen de
waarschuwingssignaien door de bei werden vervangen door
het iaten werken van de stoomfluit.
Af en toe publiceerde de krant ook "tramhumor": Passagier:
Conducteur, daar valt een man van de tram. Conducteur: O,
dat is niets, hij heeft al betaald.
Ten gevolge van de concurrentie van autobussen wordt de
dienstregeling met ingang van 1 October 1918 drastisch
gewijzigd, met voor Heiioo zeer nadelige gevolgen Bij de
samenstelling van de dienstregeling is geen rekening is
gehouden met het vervoer van schoolgaande kinderen.
Gedurende een reeks van jaren was de dienstregeling
zodanig dat de kinderen per tram tijdig de scholen te
Alkmaar konden bereiken, zodat er door de ouders op werd
gerekend met de keuze van de inrichting van onderwijs;
ongetwijfeld heeft de door de tram geboden gelegenheid
om Alkmaar tijdig te bereiken ertoe medegewerkt dat
meerdere leerlingen inrichtingen van onderwijs te Alkmaar
bezochten, hetgeen zeer toe te juichen is en ook in de
toekomst niet dan bij hoge noodzakelijkheid mag worden
prijsgegeven. In de tegenwoordige tijd wordt alles gedaan
voor het bevorderen van het onderwijs en naar onze mening
is een tramverbinding waarvan schoolgaande kinderen
gebruik kunnen maken een belangrijk middel daartoe, zodat
bestaande gelegenheden als het enigszins mogelijk is niet
behoren te worden opgeheven. Aidus de Gemeente die
met de meeste aandrang verzoekt de dienstregeling aisnog
zodanig te wijzigen dat schoolgaande kinderen ongeveer
8.45 uur in Alkmaar kunnen aankomen en ongeveer 16.20
uur uit Alkmaar kunnen vertrekken. De dienstregeling werd
niet gewijzigd.
Twee jaar iater merkt de gemeente op, dat de tram wei
voordelen heeft: naburige dorpen worden bediend, die per
trein niet te bereiken zijn en het iocaai vervoer wordt door de
tram wei bevorderd en gediend. Maar de tram voldoen voor
Heiioo niet geheei aan de behoefte. Heiioo krijgt gaandeweg
meer behoefte aan bijvoorbeeld een haifuurdienst op
Alkmaar. De tram houdt ook te weinig rekening met
aankomst en vertrek van treinen, aangaan en uitgaan van
scholen enz.
Desondanks meidt de pers in 1920 dat er door particulier
initiatief plannen worden beraamd om, eventueel in piaats
van de stoomtram naar Egmond en Bergen, een eiectrische
tramlijn aan te ieggen, een ringiijn die in beide richtingen te
berijden is, vanuit de binnenstad van Alkmaar via Bergen,
Egmond aan de Hoef, Egmond aan Zee, Egmond binnen en
Heiioo weer naar Alkmaar. Het is bij plannen gebleven.
Ook de nieuwe dienstregeling van 1 Juni 1921 is met het
oog op de schooltijden voor de kinderen die met de tram
naar schooi gaan niet gelukkig, noch 's morgens, noch 's
middags Het is bepaald een bezwaar dat ze ruim een half
uur in Alkmaar doelloos moeten rondlopen. En ook voor de
kantoortijden is de dienstregeling niet passend. Vandaar
dat het aantai passagiers - en dus de inkomsten - achteruit
gaan. Wei krijgt Heiioo een iocaaidienst tussen de gewone
trams Alkmaar-Haarlem door, die eindigt bij de Kerkeiaan,
een onlogisch en onpractisch eindpunt nu de omgeving
Haarlem
Sandpoort. (\y isscl
Vel senA ppeldoom
Velsen Remise...
Beverwijk (Terburg)
Noorddorp
Castricum
Limmen
Heiioo (wissel).
Alkmaar
V.
.A.
P
;6
.40' 7-30! 8.50110.10' -
7.53 9.10,10.30 -
JS 8.10 930j 1047 -
,24 8.10 9.3610.53 -
.35 S.30 9.53 10.57 -
.58. 9. 10.25! I -
12 9.1510.41 -
30i 9.31 11.— -
59! 9.5011.18; 12
0510.0511.30 02
11.350
11.550
12.l4j2
J 2.202
1237:2
1-—.3
3U|2.5üjl.2u,5
.503.1QU.406,
.07!3.27;4 576.
.13i3.3315.03 6,
.303.37:5.176.
01
.15
31;
50;
.25 2.054.05
1.153.
- 1.3113.
10 1.503.
40|7
'5
5.54'7
16.107
030 S
'6.45 8
55! 7
15' S
35 8
41 8
58; 8
20 9
34 9
501 9
10 9
25 10
11UOU
2500.2001.10
42j 111.27
45'U. UbjlU
.05i9
.229
28;9
.439
05 j
.19' 1
35
.551 i
4Si
52
11.40
12.—
12.17 -ë
23
11.3712.27 c
- 6
11.33
Alkmaar
Heiioo (wissel).
Limmen
Castricum
Noorddorp
Beverwijk iTerburg
Velsen Remi>e
Velsen (de 3>rius)
Sandpoort (wissel)
Haarlem
V.j 7.—! 8.3UOU.25' ill.55|12.5ö!2.25|
7.12; S.4210.40"
7.30! 9. 11.—
7.46 9 1511.16
- 9.2911.3!
306. 7.20S.30 9.5311.511.13
346.047.24$.34 9.5711.55 1.17
48 6.17736 S.530.131213133
05 637 7.539.1010.3012.33150
25 7. 159.3010.5012.55 2.10
12.10 110 2.40!
1.312.50
1.47:3.15!
2.023.30:
2.30.3-54
2.343.58
2.5014.20'
3.104.40'
330 5
|4.35|
|4.50
5.10:
;5.26
5.40
6.107.25 S
16.147.29:8
6.34 7.45'9
6.50'S.05i9
7.10, S. 259
y
9.15
9.35
9.51
10.05
1°| r-O I
.30: i
.50;
06; "S I
.21 - 9
43!
.47:5
OSj
.25:10.20!cll .10.
.4510.41:01].30
10.30
10.45
11.04
11.20
11.34
10.2811.57
10.3212.10
clO.öll
Dienstregeling, waarschijnlijk uit 1908.
18