STOOJVLTIR^IMIWEa- (Amsterd.tijd.) 'r, —6 os ;g 31 je 457 01 7 207 3 58 io! i (de rokers mochten nog wei, weer of geen weer, op de open balkons plaatsnemen en daar roken).en de trams waren daardoor regelmatig veei te voi, zo zeifs, dat ook op de balkons bijna geen piaats meer was. Deze situatie duurde tot October 1919 na klachten uit de verschillende dorpen. Een nieuwigheid was, dat in de bebouwde kommen de waarschuwingssignaien door de bei werden vervangen door het iaten werken van de stoomfluit. Af en toe publiceerde de krant ook "tramhumor": Passagier: Conducteur, daar valt een man van de tram. Conducteur: O, dat is niets, hij heeft al betaald. Ten gevolge van de concurrentie van autobussen wordt de dienstregeling met ingang van 1 October 1918 drastisch gewijzigd, met voor Heiioo zeer nadelige gevolgen Bij de samenstelling van de dienstregeling is geen rekening is gehouden met het vervoer van schoolgaande kinderen. Gedurende een reeks van jaren was de dienstregeling zodanig dat de kinderen per tram tijdig de scholen te Alkmaar konden bereiken, zodat er door de ouders op werd gerekend met de keuze van de inrichting van onderwijs; ongetwijfeld heeft de door de tram geboden gelegenheid om Alkmaar tijdig te bereiken ertoe medegewerkt dat meerdere leerlingen inrichtingen van onderwijs te Alkmaar bezochten, hetgeen zeer toe te juichen is en ook in de toekomst niet dan bij hoge noodzakelijkheid mag worden prijsgegeven. In de tegenwoordige tijd wordt alles gedaan voor het bevorderen van het onderwijs en naar onze mening is een tramverbinding waarvan schoolgaande kinderen gebruik kunnen maken een belangrijk middel daartoe, zodat bestaande gelegenheden als het enigszins mogelijk is niet behoren te worden opgeheven. Aidus de Gemeente die met de meeste aandrang verzoekt de dienstregeling aisnog zodanig te wijzigen dat schoolgaande kinderen ongeveer 8.45 uur in Alkmaar kunnen aankomen en ongeveer 16.20 uur uit Alkmaar kunnen vertrekken. De dienstregeling werd niet gewijzigd. Twee jaar iater merkt de gemeente op, dat de tram wei voordelen heeft: naburige dorpen worden bediend, die per trein niet te bereiken zijn en het iocaai vervoer wordt door de tram wei bevorderd en gediend. Maar de tram voldoen voor Heiioo niet geheei aan de behoefte. Heiioo krijgt gaandeweg meer behoefte aan bijvoorbeeld een haifuurdienst op Alkmaar. De tram houdt ook te weinig rekening met aankomst en vertrek van treinen, aangaan en uitgaan van scholen enz. Desondanks meidt de pers in 1920 dat er door particulier initiatief plannen worden beraamd om, eventueel in piaats van de stoomtram naar Egmond en Bergen, een eiectrische tramlijn aan te ieggen, een ringiijn die in beide richtingen te berijden is, vanuit de binnenstad van Alkmaar via Bergen, Egmond aan de Hoef, Egmond aan Zee, Egmond binnen en Heiioo weer naar Alkmaar. Het is bij plannen gebleven. Ook de nieuwe dienstregeling van 1 Juni 1921 is met het oog op de schooltijden voor de kinderen die met de tram naar schooi gaan niet gelukkig, noch 's morgens, noch 's middags Het is bepaald een bezwaar dat ze ruim een half uur in Alkmaar doelloos moeten rondlopen. En ook voor de kantoortijden is de dienstregeling niet passend. Vandaar dat het aantai passagiers - en dus de inkomsten - achteruit gaan. Wei krijgt Heiioo een iocaaidienst tussen de gewone trams Alkmaar-Haarlem door, die eindigt bij de Kerkeiaan, een onlogisch en onpractisch eindpunt nu de omgeving Haarlem Sandpoort. (\y isscl Vel senA ppeldoom Velsen Remise... Beverwijk (Terburg) Noorddorp Castricum Limmen Heiioo (wissel). Alkmaar V. .A. P ;6 .40' 7-30! 8.50110.10' - 7.53 9.10,10.30 - JS 8.10 930j 1047 - ,24 8.10 9.3610.53 - .35 S.30 9.53 10.57 - .58. 9. 10.25! I - 12 9.1510.41 - 30i 9.31 11.— - 59! 9.5011.18; 12 0510.0511.30 02 11.350 11.550 12.l4j2 J 2.202 1237:2 1-—.3 3U|2.5üjl.2u,5 .503.1QU.406, .07!3.27;4 576. .13i3.3315.03 6, .303.37:5.176. 01 .15 31; 50; .25 2.054.05 1.153. - 1.3113. 10 1.503. 40|7 '5 5.54'7 16.107 030 S '6.45 8 55! 7 15' S 35 8 41 8 58; 8 20 9 34 9 501 9 10 9 25 10 11UOU 2500.2001.10 42j 111.27 45'U. UbjlU .05i9 .229 28;9 .439 05 j .19' 1 35 .551 i 4Si 52 11.40 12.— 12.17 -ë 23 11.3712.27 c - 6 11.33 Alkmaar Heiioo (wissel). Limmen Castricum Noorddorp Beverwijk iTerburg Velsen Remi>e Velsen (de 3>rius) Sandpoort (wissel) Haarlem V.j 7.—! 8.3UOU.25' ill.55|12.5ö!2.25| 7.12; S.4210.40" 7.30! 9. 11.— 7.46 9 1511.16 - 9.2911.3! 306. 7.20S.30 9.5311.511.13 346.047.24$.34 9.5711.55 1.17 48 6.17736 S.530.131213133 05 637 7.539.1010.3012.33150 25 7. 159.3010.5012.55 2.10 12.10 110 2.40! 1.312.50 1.47:3.15! 2.023.30: 2.30.3-54 2.343.58 2.5014.20' 3.104.40' 330 5 |4.35| |4.50 5.10: ;5.26 5.40 6.107.25 S 16.147.29:8 6.34 7.45'9 6.50'S.05i9 7.10, S. 259 y 9.15 9.35 9.51 10.05 1°| r-O I .30: i .50; 06; "S I .21 - 9 43! .47:5 OSj .25:10.20!cll .10. .4510.41:01].30 10.30 10.45 11.04 11.20 11.34 10.2811.57 10.3212.10 clO.öll Dienstregeling, waarschijnlijk uit 1908. 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2020 | | pagina 20