h. K. Vrouwen I
iüHREN STOCICiANN, St, Jaeobsfr, I,
werden in 1920, 1921 en 1922 zeer regelmatig ruiten van de
tramrijtuigen ingegooid. Op 31 October 1920: Met de tram
van 11.10 's avonds uit Alkmaar sloegen eenige belhamels
uit Heemskerk de ruiten der tram in, te Heiloo werden
de namen genoteerd; de rest zal wel onder de rubriek
rechtzaken gelezen kunnen worden. Deze baldadigheid uit
zich in hoofdzaak als men te veel aan Bachus geofferd heeft.
De rechtszaak kwam er inderdaad en wel op 1 Februari 1921
voor de Rechtbank Alkmaar: G.J.S., bakker te Heemskerk
is beklaagd dat hij in Heiloo in de nacht van 31 October
I November jl. in een kwade bui verkeerende opzettelijk
een ruit van de tram Alkmaar-Haarlem vernield heeft. Hij
verwondde ook zichzelf hierbij. Het tarief was 30,= boete
subsidiair 30 dagen hechtenis.
Met name de laatste tram uit Alkmaar op Zondagavond was
berucht: "dat de baldadige jeugd Zondagavond de tram om
II uur uit Alkmaar vertrekkende bepaald onveilig maken;
de jongens gaan tekeer op een wijze die elke beschrijving
te boven gaat". En "De Heemskerker tuinder Machiel de G.,
reeds onlangs veroordeeld wegens vernieling van glasruiten
in het café van Spanjaard te Castricum, stond heden
terecht omdat hij zich in de tram hoogst onvoegzaam had
aangesteld, voorts dat hij twee gasbalonnen in de coupé
had vernield en eindelijk omdat hij met een der vrouwelijke
passagiers uit Beverwijk mishandeld had door haar een paar
maal tegen de vloer aan te gooien".
Ook de goederenrijtuigen die in het weekeinde werden
gestald op het wisselspoor bij de Kerkelaan, waren
regelmatig speelterrein voor de jeugd en het slachtoffer van
vandalisme. Na klachten van omwonenden die hiervan veel
hinder ondervonden, werden de goederenwagons gestald
op het laadspoor bij de Stationsweg.
Ondanks de niet optimale exploitatie kon de tram zich
aanvankelijk handhaven: immers degene die geen paard
en wagen of ander vervoer had, had de keuze tussen tram
en te voet gaan. Er werd zelfs nog door de Directie aan
uitbreiding gedacht. In 1900 onderzocht zij het plan voor een
aansluitende lijn Beverwijk-Heemskerk-Uitgeest-Akersloot
Alkmaar; hiervoor werd in Uitgeest zelfs nog actie gevoerd;
Dit zou niet alleen voor de marktbezoekers maar ook voor de
bloembollenkwekers en voor de werkman van het grootste
belang zijn. Deze laatste kan dan in ruimer kring werk
vinden. De kinderen zullen dan van de nuttige inrichtingen
van onderwijs, de huishoudschool en de ambachtsschool
kunnen profiteren. Het plan is niet doorgegaan. In 1909
gingen enerzijds geruchten, dat het traject Beverwijk
Alkmaar zou vervallen, omdat het niet voldoende zou
renderen; anderzijds gingen er geruchten, dat er plannen
waren om de lijn om te bouwen tot een electrische
tramlijn. De reden hiervoor zou zijn het herstel van de
bedevaartsplaats Onze Lieve Vrouw ter Nood in 1905, en de
daarop volgende grote toeloop van bedevaartgangers Een
vertegenwoordiger van de Directie zou zich al ter plaatse op
de hoogte hebben gesteld. Inderdaad kwamen er regelmatig
bedevaarten met de tram, ook nog nadat de spoorweghalte
Onze Lieve Vrouwe ter Nood was geopend. Voor grote
groepen werden extra trams heen en terug ingelegd.
De JAARLIJKSCHE PROCESSIE van den YROUWENBONP
naar O. L. Vrouw ter Nood, zal gehouden worden DINSDAG 15 JULI a.8.
Extra tram 's morgens van Alkmaar half tien, 's middags yai
Kapellaan half y i e r.
Programma's en TRAMKAARTJES verkrijgbaar ALLÉÉN bij
(niet in de tram).
TTTT \Tr\r\T> T> A A T"\ T L"t/"CD DAAD.
Advertentie uit "Ons Blad" in 1922: Extra bedevaartstram naar Onze Lieve
Vrouw ter Nood.
De bekende spoorwegstaking van 1903 trof ook de tram. In
navolging van de stakers bij de spoorwegen staakte ook een
aantal medewerkers van de tram. De directie trof meteen
harde maatregelen, al het stakend personeel werd ontslagen
en er werden onmiddellijk plaatsvervangers geworven. De
remise in Velsen werd door 13 man infanterie bewaakt.
Uiteindelijk zijn acht man definitief ontslagen, de overige
stakers zijn weer aangenomen.
Het belang van het openbaar (rail)vervoer in die tijd blijkt uit
het feit, dat jarenlang het dagblad "Ons Blad" zijn abonnees
gratis als bijlage jaarlijks c.q. halfjaarlijks een exemplaar van
de nieuwe dienstregeling van de locale trein, tram en boot,
ook tijdens de oorlogsjaren ondanks de papierschaarste.
In zoverre wordt de dienstverlening verbeterd, dat er einde
1917 officiële halteborden worden geplaatst, bij Nieuwpoort,
bij de wisselplaats aan de Kerkelaan en bij Villa Overbosch
(nabij de Stationsweg). Hier had al wel een verslechtering
tegenover gestaan. Vanwege de Eerste Wereldoorlog
was er gebrek aan kolen, zodat ook de tramdienst moest
worden beperkt; October 1915 wordt de laatste tram van
de dag, die van 23.10 van Alkmaar naar Velsen, geschrapt.
De gemeente protesteert, niet alleen omdat dit plotseling,
zonder overleg en zonder aankondiging geschiedt, maar
ook omdat de Heilooërs die in Alkmaar plachten uit te gaan
en met de laatste tram terugkeerden, deze mogelijkheid
nu moeten missen. Met ingang van 1 Mei 1917 worden
twee ritten per dag opgeheven. Ter besparing van kolen
wordt met ingang van 1 Juli 1917 met twee in plaats van
met drie rijtuigen gereden. Dit betekent opheffing van de
eerste klasse, en van het gedeelte waar men mocht roken
17