h. K. Vrouwen I iüHREN STOCICiANN, St, Jaeobsfr, I, werden in 1920, 1921 en 1922 zeer regelmatig ruiten van de tramrijtuigen ingegooid. Op 31 October 1920: Met de tram van 11.10 's avonds uit Alkmaar sloegen eenige belhamels uit Heemskerk de ruiten der tram in, te Heiloo werden de namen genoteerd; de rest zal wel onder de rubriek rechtzaken gelezen kunnen worden. Deze baldadigheid uit zich in hoofdzaak als men te veel aan Bachus geofferd heeft. De rechtszaak kwam er inderdaad en wel op 1 Februari 1921 voor de Rechtbank Alkmaar: G.J.S., bakker te Heemskerk is beklaagd dat hij in Heiloo in de nacht van 31 October I November jl. in een kwade bui verkeerende opzettelijk een ruit van de tram Alkmaar-Haarlem vernield heeft. Hij verwondde ook zichzelf hierbij. Het tarief was 30,= boete subsidiair 30 dagen hechtenis. Met name de laatste tram uit Alkmaar op Zondagavond was berucht: "dat de baldadige jeugd Zondagavond de tram om II uur uit Alkmaar vertrekkende bepaald onveilig maken; de jongens gaan tekeer op een wijze die elke beschrijving te boven gaat". En "De Heemskerker tuinder Machiel de G., reeds onlangs veroordeeld wegens vernieling van glasruiten in het café van Spanjaard te Castricum, stond heden terecht omdat hij zich in de tram hoogst onvoegzaam had aangesteld, voorts dat hij twee gasbalonnen in de coupé had vernield en eindelijk omdat hij met een der vrouwelijke passagiers uit Beverwijk mishandeld had door haar een paar maal tegen de vloer aan te gooien". Ook de goederenrijtuigen die in het weekeinde werden gestald op het wisselspoor bij de Kerkelaan, waren regelmatig speelterrein voor de jeugd en het slachtoffer van vandalisme. Na klachten van omwonenden die hiervan veel hinder ondervonden, werden de goederenwagons gestald op het laadspoor bij de Stationsweg. Ondanks de niet optimale exploitatie kon de tram zich aanvankelijk handhaven: immers degene die geen paard en wagen of ander vervoer had, had de keuze tussen tram en te voet gaan. Er werd zelfs nog door de Directie aan uitbreiding gedacht. In 1900 onderzocht zij het plan voor een aansluitende lijn Beverwijk-Heemskerk-Uitgeest-Akersloot Alkmaar; hiervoor werd in Uitgeest zelfs nog actie gevoerd; Dit zou niet alleen voor de marktbezoekers maar ook voor de bloembollenkwekers en voor de werkman van het grootste belang zijn. Deze laatste kan dan in ruimer kring werk vinden. De kinderen zullen dan van de nuttige inrichtingen van onderwijs, de huishoudschool en de ambachtsschool kunnen profiteren. Het plan is niet doorgegaan. In 1909 gingen enerzijds geruchten, dat het traject Beverwijk Alkmaar zou vervallen, omdat het niet voldoende zou renderen; anderzijds gingen er geruchten, dat er plannen waren om de lijn om te bouwen tot een electrische tramlijn. De reden hiervoor zou zijn het herstel van de bedevaartsplaats Onze Lieve Vrouw ter Nood in 1905, en de daarop volgende grote toeloop van bedevaartgangers Een vertegenwoordiger van de Directie zou zich al ter plaatse op de hoogte hebben gesteld. Inderdaad kwamen er regelmatig bedevaarten met de tram, ook nog nadat de spoorweghalte Onze Lieve Vrouwe ter Nood was geopend. Voor grote groepen werden extra trams heen en terug ingelegd. De JAARLIJKSCHE PROCESSIE van den YROUWENBONP naar O. L. Vrouw ter Nood, zal gehouden worden DINSDAG 15 JULI a.8. Extra tram 's morgens van Alkmaar half tien, 's middags yai Kapellaan half y i e r. Programma's en TRAMKAARTJES verkrijgbaar ALLÉÉN bij (niet in de tram). TTTT \Tr\r\T> T> A A T"\ T L"t/"CD DAAD. Advertentie uit "Ons Blad" in 1922: Extra bedevaartstram naar Onze Lieve Vrouw ter Nood. De bekende spoorwegstaking van 1903 trof ook de tram. In navolging van de stakers bij de spoorwegen staakte ook een aantal medewerkers van de tram. De directie trof meteen harde maatregelen, al het stakend personeel werd ontslagen en er werden onmiddellijk plaatsvervangers geworven. De remise in Velsen werd door 13 man infanterie bewaakt. Uiteindelijk zijn acht man definitief ontslagen, de overige stakers zijn weer aangenomen. Het belang van het openbaar (rail)vervoer in die tijd blijkt uit het feit, dat jarenlang het dagblad "Ons Blad" zijn abonnees gratis als bijlage jaarlijks c.q. halfjaarlijks een exemplaar van de nieuwe dienstregeling van de locale trein, tram en boot, ook tijdens de oorlogsjaren ondanks de papierschaarste. In zoverre wordt de dienstverlening verbeterd, dat er einde 1917 officiële halteborden worden geplaatst, bij Nieuwpoort, bij de wisselplaats aan de Kerkelaan en bij Villa Overbosch (nabij de Stationsweg). Hier had al wel een verslechtering tegenover gestaan. Vanwege de Eerste Wereldoorlog was er gebrek aan kolen, zodat ook de tramdienst moest worden beperkt; October 1915 wordt de laatste tram van de dag, die van 23.10 van Alkmaar naar Velsen, geschrapt. De gemeente protesteert, niet alleen omdat dit plotseling, zonder overleg en zonder aankondiging geschiedt, maar ook omdat de Heilooërs die in Alkmaar plachten uit te gaan en met de laatste tram terugkeerden, deze mogelijkheid nu moeten missen. Met ingang van 1 Mei 1917 worden twee ritten per dag opgeheven. Ter besparing van kolen wordt met ingang van 1 Juli 1917 met twee in plaats van met drie rijtuigen gereden. Dit betekent opheffing van de eerste klasse, en van het gedeelte waar men mocht roken 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2020 | | pagina 19