DE COM' BIJ NIJENBURG TE HEILOO Bronnen; Een verdwenen pronkstuk van de vijver van het buitenhuis 1. De historie van de familie Van Egmond van de Nijenburg en de tuininrichting van Nijenburg kruising moeten zij hoger tarief betalen voor de richting Alkmaar. Er werd toen wel op de centen gelet, zowel door de trammaatschappij als de reizigers: de meeste mensen gaven er, zelfs bij slecht weer, de voorkeur aan om naar Ter Coulster te wandelen om daar op de tram te stappen. Een bij vertraging van de tram zijn zij dan al een stuk op weg, en soms zelfs eerder in Alkmaar dan de tram. Na rijp beraad wees de Tramdirectie het verzoek af. In 1909 neemt de NZH de tram van de HIJSM over. Daartoe verzoekt zij aan de gemeente om de concessie van de HIJSM aan haar over te doen. Dan ziet de Gemeenteraad zijn kans. Hij wil daartoe wel medewerken, maar onder deze voorwaarden: 1e. Dat de tram met het oog op de steeds toenemende bevolking in de omtrek van de Stationsweg, uitkomende op de Rijksstraatweg, geregeld zal stoppen bij het café "De Eendracht", van de heer N.J. Hoebe in plaats van nabij Ter Coulster, waardoor dus het traject Alkmaar- Ter Coulster v.v. zal worden "Alkmaar-De Eendracht" v.v., wat aan het financiële geen schade kan berokkenen en tot groot gemak kan strekken voor de bevolking in die omgeving, die zeer gaarne een halte te dier plaatse wenst. 2e. Dat de brandstoffen (kolen) van goede kwaliteit zullen zijn, opdat geen walgelijke vuile dampen door de kom des dorps zullen worgden verspreid en hun zwarte sporen zullen verlaten, en 3e. Dat de snelheid, vooral bij sterk buigende krom-mingen in het cen-itrum des dorps dermate wordt beperkt, dat onmogelijk botsingen kunnen plaats hebben. De truc mislukte: de NZH deelt mee dat het de gemeente wettelijk niet is geoorloofd, dergelijke eisen aan de concessie-overschrijving te verbinden. De concessie werd overgeschreven, maar de gemeente gaf nog niet op en verzocht om een gesprek. Dit wordt toegestaan en op 30 December heeft de Burgemeester een onderhoud met de Directie op haar kantoor en dat heeft uiteindelijk resultaat. Met ingang van 1 Februari 1910 is er een officiële halte bij Café "De Eendracht" (nu La Strada) en ook de tariefgrens wordt naar dit punt verplaatst De dienstregeling van het eerste volledige jaar, 1898 zag er als volgt uit. Vanaf Heiloo naar Alkmaar vertrok de tram (afkomstig uit Haarlem) om 6.20, 7.49, 9.50, 11.18, 13.50, 15.30,18.30, 20.10 en 21.55. Van Almaar naar Heiloo vertrok de tram om 7.00, 8.30, 10.25,12.55, 14.2516.35, 19.15, 21.00 en 22.30 (deze laatste rit tot Velsen). Bovendien was er een extra rit Alkmaar-Heiloo-Alkmaar 11.55-12.10-12.25 (alle tijden Amsterdamse tijd). Bijna steeds duurde de rit (volgens deze dienstsregeling), 15 minuten. De totale reis Alkmaar-Haarlem, over 30 km, duurde 2 V2 uur. Bagage tot 25 kg mocht men, mits niet hinderlijk voor het publiek, gratis meenemen. Voor andere bagage moest het bestelgoedtarief worden betaald. Het was wel wennen, zowel voor de bewoners van de dorpen langs de lijn als voor de tram. Zo constateert de krant in 1900 dat vele bewoners van Limmen en Castricum, die vroeger afkering waren van de tram, dit vervoermiddel nu toch niet graag zouden missen. En de tram moest wennen aan obstakels op de weg zoals de Heilooër tol bij Alkmaar: op een vroege morgen in Juni 1897 reed de tram de tolboom - de tol was nog gesloten met die tolboom over de weg - omver; de passagiers kwamen met de schrik vrij. Dit is het eerste deei van het artikel over de stoomtram, in de volgende Cronyck volgt het tweede deel. Wellicht is u bij het lezen opgevallen dat sommige woorden consequent afwijken van de huidige gangbare spelling. Dit is door de schrijver bewust zo gedaan, hij vindt dit beter passen bij het artikel en de tijd waarover het gaat. Ook is dit de reden dat b.v. de maanden met een hoofdletter zijn geschreven. De redactie. Alkmaarsche Courant Archief Gemeente Heiloo Archief NVBS, Amersfoort Bartman, J.N. e.a. De NZH 1, Het tramtijdperk Duyve, J. De tramlijn Haarlem-Alkmaar, Op de Rails, jaargang 35 nr. 8 Fuchs. dr. J.M. Onderweg. Een eeuw personen- en goederenvervoer in Nederland Ons Blad/Noord Hollands Dagblad Oostendorp, H.E. De tramlijn Haarlem-Alkmaar, Heylooer Cronyck 11-11. Sluiter, Ir. J.W. e.a. Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven Venetien, Drs. J. van, Hart van Kennemerland Wilde, J.C. de, Het trambedrijf van de NZH, 1985 Halteplaats Heiloo bij Witte kerk. 12 Wim Buwalda m.m.v. Bob van Rossum In de jaren 1705 - 1710 lieten Jan van Egmond van de Nijenburg en zijn zoon Gerard van Egmond van de Nijenburg, leden van de vermogende en invloedrijke familie Van Egmond van de Nijenburg, een buitenhuis in Heiloo bouwen. De bezoekers die heden ten dage rondgeleid worden op Nijenburg wordt verteld dat de familie Van Egmond van de Nijenburg 's zomers graag hun stadshuis (Hof van Sonoy), gelegen aan de vervuilde, stinkende Nieuwesloot in Alkmaar, ontvluchtte en daarvoor de frisse lucht en het schone water van Heiloo verkoos. Bij het buitenhuis werden fraai ingerichte tuinen aangelegd. Een blikvanger daarin was de beeldengroep in de vijver. Bezoekers van nu zullen er tevergeefs naar zoeken. Dat laat vragen over als: "Waarom is het kunstwerk verdwenen?" "Kunnen we uit de teruggevonden delen, schriftelijke bronnen en tekeningen herleiden hoe het eruit heeft gezien?". Een andere vraag is: "Door welke gedachten en bedoelingen hebben de opdrachtgevers van het beeldhouwwerk zich laten leiden?". Het leven en streven van de familie Van Egmond van de Nijenburg Enkele historici twistten er geruime tijd over1, maar aannemelijk is dat de familie Van Egmond van de Nijenburg stamt uit een bastaardtak van het adellijke huis Van Egmond. Een bastaardzoon van Heer Willem IV van Egmond (1412 - 1483) wordt gezien als stamvader. Deze bastaardzoon, Gerrit Willemsz. (1435 - 1523), werd, vermoedelijk met 'heerlijke' steun, een vooraanstaande burger, burgemeester en schout/ schepen van Alkmaar. Een legitieme zoon van Heer Willem IV van Egmond was Jan lil (1438-1516). In 1486 werd Jan lil verheven tot eerste graaf (Jan I) Van Egmont. In 1490 werd door graaf Jan I aan Jan Gerritsz (1480 - 1523), zoon van Gerrit Willemsz., het kastelein-, baljuw- en rentmeesterschap2 van de Nieuwburg opgedragen (wel tegen betaling van een pachtsom). De bastaardfamilie nam destijds de naam Van Egmont aan. De Nieuwburg (bij Oudorp) was een door Floris V in 1287 gebouwde dwangburcht, een vesting in de strijd van de graaf van Holland tegen de West-Friezen. Ruim een kwart eeuw heeft Jan Gerritsz. ervan kunnen genieten. In 1517 werd de Nieuwburg, ook Nijenburg genoemd, door de benden van de Gelderse Friezen onder leiding van Grote Pier geheel vernietigd. Later verwierf de familie de gronden in Oudorp waarop de voormalige Nieuwburg gevestigd was en daarnaast ook stukken land in Heiloo. Inmiddels Jan Gerritsz. (Van Egmont) (1518) noemde de familie zich Van Egmond van de Nijenburg. De statige, kostbare portretten van de leden van de familie in het Stedelijk Museum Alkmaar, zoals dat van Jan Gerritsz., geven een goed beeld van de toen reeds verworven status en rijkdom van de familie. Een van de latere nazaten was Jan van Egmond van de Nijenburg (1618 -1712), onder meer burgemeester van Alkmaar en dijkgraaf van de Hondsbossche. Hij bewoonde met zijn gezin sinds 1691 het prestigieuze Hof van Sonoy in Alkmaar. Tegen een forse betaling liet hij zich in 1705 door de Keizer van het Heilige Roomse Rijk Joseph I verheffen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2020 | | pagina 8