j "rdffBriT 18 19 J.A. Crescent, De voorzijde van het huis Nyenburg, 1811, detail afgebeeld. Daarmee werd de alliantie van de beide families aangegeven. Of de positioneringen noord en zuid een onderliggende betekenis hadden valt niet te achterhalen. Het noordelijk deel heeft een bovenkant en onderkant, die ooit gescheiden in het huiserf van Nijenburg lagen. (Zie afbeelding 5.) Het bovendeel bevat enkele traditionele ornamenten, zoals schelpen. Deze symboliseren het huwelijk en de vruchtbaarheid. Het centrale onderdeel, in plaats van op wapens gebruikelijke afbeelding van een helm, is een vrouwenhoofd, misschien te duiden als het hoofd van Machteld van Foreest uitgebeeld als Diana met het zeer kleine, maar wel herkenbare halvemaantje op haar hoofd. Boven het hoofd wordt een bedekking (dekkleed) afgebeeld. Het in wapens gebruikelijke helmteken, geheel bovenaan, mogelijk een schelp, is niet meer aanwezig. In de mythologie is op de godin Diana een meerduidigheid van toepassing. Zij werd gezien als de godin van de jacht, de natuur, de kuisheid en als maangodin 17, vandaar het halvemaantje. (Als wraakgodin is zij weergegeven in de grisaille in de Blauwe Kamer van Nijenburg.) De toeschouwers hadden wat dat betreft genoeg te kiezen. Het onderste deel bevat in een ovaal schild het familiewapen van de familie Van Foreest met de kenmerkende gekartelde (hoekige) dwarsbalk. Twee leeuwenfiguren dragen het wapenschild. Geheel onderaan zijn twee attributen van Diana afgebeeld: rechts een hoorn des overvloeds, het symbool van voorspoed en weelde18, links een pijlenkoker verwijzend naar Diana als godin van de jacht. Boven het wapenschild is een kroon afgebeeld als symbool van macht en adeldom. De op het zuiden gerichte zijkant is verdwenen. Waarschijnlijk tezamen met andere tuinversieringen en met de vier beelden (van Meleager, Atalanta, Apollo en Diana)19, die op de brede dakkapel van het huis waren geplaatst, vergruisd en gebruikt als verharding van de noordelijke oprijlaan. Overigens, de twee Herculesbeelden, die ook op de drie tekeningen te zien zijn, zijn gespaard gebleven. Blijkbaar vielen zij niet uit de toon in latere tijd. De plaatsing van deze beelden is in de loop van de eeuwen onveranderd gebleven. Deze verdwenen zuidzijde van het voetstuk van de vijverbeelden toonde onderin in een wapenschild het familiewapen van Gerard van Egmond van de Nijenburg, zijnde het wapen van de (laatste) graven van Egmond. - 2 «r-v. ''--'v., f— Noordelijke zijde Tezamen met het alliantiewapen (combinatie van familiewapens) op de dakkapel van het huis wordt door de beide wapens op de beeldengroep de alliantie, het huwelijk van Gerard en Machteld, gesymboliseerd. Tussen een kroon, een dekkleed met daarboven een schelp (of een gekroonde helm?) als helmteken zal vermoedelijk aan de bovenzijde van dit zijvlak een mannenhoofd zijn afgebeeld. Bij wijze van hypothese wordt uitgegaan van een afbeelding van het hoofd van Gerard van Egmond bedekt met een lauwerkrans (of krans met eikenbladeren), verwijzend naar de god Apollo. Dit parallel aan de beelden op de dakkapel van Nijenburg. Apollo is de zonnegod (Diana maangodin). Op de dakkapel is zijn gezicht gericht op de zon die in eind juni aan het einde van de Westerlaan ('de Ronde O') ondergaat. Verder vertegenwoordigt Apollo, als veelzijdige, zeer belangrijke god, nog de spiritualiteit, krachtdadigheid en de schone kunsten (dichtkunst en muziek20). (Zijn attributen, de pijlenkoker en de lier, hebben een plaats gekregen in de (getekende) schets van de zuidzijde onder het wapen van de familie van Egmond van de Nijenburg.) De dolfijn is het lievelingsdier van Apollo. Geen straf voor Gerard om met deze god vergeleken te worden. Schets van vermoedelijke zuidzijde De westelijk en oostelijk gerichte zijkanten Een van de zijvlakken die boven water is gehaald vertoont een mythologische afbeelding. Valentijn Carbo omschrijft deze afbeelding als een "bacchanaal tafereel".21 Zo'n voorstelling verbeeldde een vrolijke, losbandige bijeenkomst in de geest van de god Bacchus, waarmee de mens wordt aangespoord van het leven te genieten. Bacchus is de (Romeinse) god van de wijn, de roes en de dronkenschap. Figuren en attributen die in de weergaven van de bacchanalen veel voortkomen zijn ook in dit paneel zichtbaar. We zien geheel rechts een afbeelding van een Sater (vrolijk boswezen, volgeling van Bacchus), herkenbaar aan een zichtbare bokkenpoot en zichtbare hoorns op het hoofd. Links van de Sater een vrolijke dansende vrouw. Verder links een Herme, afgeleid van een oorspronkelijk Grieks godenbeeld op een zuil met een buste van Hermes, de god van de handel en reizigers. Kinderfiguurtjes en een Amor met vleugels, die de fysieke liefde symboliseert, versieren de Herme met een bloemslinger. Het is moeilijk de betekenis te duiden die de familie Van Egmond van de Nijenburg hiermee voor ogen had. Was het de bedoeling de viering van een vrolijk (buiten)leven te omarmen? Was het tafereel juist bedoeld als waarschuwing tegen de losbandigheid of was het -stiekem- bedoeld als "guilty pleasure"? We kunnen alleen maar gissen welke mythologische voorstelling op het andere, het niet teruggevonden paneel was afgebeeld. Vanuit een moderne, 19-eeuwse visie zou het voor de hand liggen dat dit deel een tegenhanger uitbeeldt van het bacchanaal van de overzijde. Bacchus, in de Griekse mythologie Dionysos, staat voor ondoordacht,

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2020 | | pagina 11