De spoorwegovergang Ewislaan Veel woningen, weinig winkels Bronnen Witte pomp firma Morsch circa 1980. Foto: collectie Fred Houten bos gebruik van een overslagplaats (bestemd voor meer bedrijven) met een parallelspoor naast het station. De kolen werden in vroegere tijd met de hand met een schop in karren geladen en daarna vervoerd naar de opslagplaats aan de Westerweg waar ze gesorteerd (eierkolen, antraciet, briketten, viertjes) werden opgeslagen. Later werd er bij het station gebruikgemaakt van een lopende band en werden de kolen met een vrachtauto vervoerd. In de zestiger jaren nam de behoefte aan kolen af. Olie kwam daarvoor (deels) in de plaats. Tot in de tachtiger jaren was de 'witte pomp' van Morsch bekend in het dorp. Menige Heilooër tankte daar de goedkope benzine, een activiteit waarover Aad Vader de scepter voerde. In 1998 werden de gebouwen van het bedrijf gesloopt. Op nummer 312 bevond zich de schoenmakerij van Mannes. Aan de voorzijde was de schoenwinkel gevestigd en aan de achterzijde de werkplaats. Nic. Mannes was een echte ambachtelijke schoenmaker. Op nummer 316 was van oudsher een kruidenier gevestigd. In de vijftiger jaren de kruidenier Kaandorp met een winkel die we nu als nostalgisch kenschetsen. Veel levensmiddelen werden nog vanuit een schap in een (punt)zak geschept, afgewogen en over de toonbank overhandigd. Tevens kon men bij deze winkel gas- en elektramunten verkrijgen. Fred Houtenbos herinnert zich hierbij het volgende. "Wij hadden thuis geen televisie. Maar we mochten bij 'tante Aal' (Groeneveld, Westerweg 313) naar 'Dappere Dodo' kijken. Heel plezierig totdat alle elektra en dus ook de tv uitviel! Maar tante Aal wist raad. Fluks werden alle statiegeldflessen bijeengeraapt en ging een van de kinderen naar Kaandorp. Het statiegeld werd besteed aan een kwartje voor een elektramunt. De munt ging in de gleuf van de meter en het tv-kijken kon worden hervat". De kruidenierszaak en het woonhuis zijn later ingrijpend verbouwd. Er kwam, op nr. 314-316, een heuse, zij het niet zeer grote supermarkt. De winkel die in 1984 werd geopend had een oppervlakte van slechts 400 m2. Eerst was dat een nevenvestiging van de Alkmaarse Grasmarkt, later overgedragen aan het (eveneens niet meer bestaande) concern A&P. Beide supermarkten trokken veel klanten, vooral dankzij de jaarlijkse actie "pak het pakket" Boven de supermarkt had de heer Kaandorp enige jaren een biljartzaal ingericht. De 'sigarenwinkel' van Piet Kraakman (nr. 318) was in de vijftiger jaren nog drukbeklant. Naast rookartikelen kon men er petroleum en klompen verkrijgen. In latere jaren werd het winkeltje meer een symbool van het verstrijken der tijd. De weduwe Kraakman heeft nog jarenlang het winkeltje, naast het woonhuis, in gang gehouden. De beide panden zijn nu nog steeds aanwezig in het straatbeeld. 14 Toen vanaf 1867 Heiloo doorsneden werd door een spoorlijn was het nodig dat op verschillende plaatsen een spoorwegovergang werd gemaakt, zo ook in het verlengde van de Ewislaan. Deze spoorwegovergang werd in latere tijd aanvankelijk beveiligd (met bediening vanuit het station), maar de beveiliging werd in 1922, ondanks vele protesten, opgeheven. (Zie: W.A.M Admiraal, Heylooer Cronyck, december 2018). In 1951 werd de overweg afgesloten behalve voor voetgangers. De voetgangers dienden om over te steken "klaphekkies" te openen. Een gevaarlijke toestand, zeker voor overstekende schoolkinderen. Sommige kinderen werd het door hun ouders verboden om hier over te steken. Fred Ploutenbos (Ewislaan 22) mocht dat wel en ging dan ook voor de buren door de hekjes tegen een kleine beloning boodschappen doen bij de slager aan de Fleerenweg. Het gemeentebestuur wilde, omdat de NS geen beveiliging wilde aanbrengen, de overweg sluiten. Hiertegen kwam een aantal middenstanders in het geweer. Zowel schoenmaker Mannes als slager Aelbers, aan de Heerenweg, beiden gesteund door klanten, vreesden afname van klandizie. Het gemeentebestuur toonde zich niet gevoelig voor de argumentatie en wees op de op enkele honderden meters verder gelegen spoorwegovergang bij de Zevenhuizerlaan. Deze was immers sinds 1950 beveiligd met zogenaamde AHOB's, bediend vanuit het station, en een jeugdbrigade zorgde voor een veilige oversteek van schoolkinderen. De klaphekken werden verwijderd en overgang van de Ewislaan werd voor altijd afgesloten. Thans resteert een doodlopende straat met nieuwbouw: (de) Elba. Vooral het veranderende consumentengedrag, maar ook het beleid van het gemeentebestuur om winkels in centra te concentreren en bedrijven te verplaatsen naar bedrijventerreinen in de periferie van ons dorp, zorgden ervoor dat de Ewisbuurt meer en meer een woongebied is geworden met een zeker gemis aan de levendigheid die bedrijven en winkels met zich meebrengen. Er zijn nog maar weinig (buurt)ontmoetingsplaatsen meer over. Men kent mede daardoor vaak de buren soms maar oppervlakkig. Gelukkig houden enkele winkels/bedrijven nog stand in de buurt. Maar over enige decennia zal de naam Ewisbuurt definitief zijn herkenbaarheid hebben verloren. Met dank aan Ans Klaase en Fred Houtenbos voor hun uitgebreide informatie en fotomateriaal en verder dank aan Loek Groeneveld, Jan Leek, Paul Morsch en Dick Slagter (foto's). - Heiloo, geschiedenis en verklaring van de straatnamen, H. Oostendorp, 1987 - Heiloo door de jaren heen, H. Oostendorp, 1994 - Heiloo voor en na Willibrord, C. Streefkerk e.a., 1995 - Heiloo, toen het dorp nog dorp was, Jan de Gruijter en Piet Stoffers, 200Heiloo onder dak, Jan de Gruijter en Piet Stoffers, 2013 - Het nieuwe straatnamenboek van Heiloo, Dick Slagter, 2017 De overige bronnen zijn in de tekst van het artikel aangegeven. Links DeA&P-winkel op de plek van de voormalige kruidenierswinkel van Kees Kaandorp (1999). Daarnaast het pandje van het tabakswinkeltje en het woonhuis van Piet Kraakman. Foto's: collectie Fred Houtenbos en HV Heiloo 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2019 | | pagina 9