Geen primeur Faits divers Een eeuw halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood ixU Jjli. Spoorwegpersoneel op station Heiloo (1953) Op Woensdag 15 November 1978 wordt het nieuwe station officieel geopend door het hijsen van een vlag bij het station door wethouder Bolten. Daarna wordt door wethouder mevrouw Van der Zee bij het VW-kantoor op de hoek van de Stationsweg en de Heerenweg een bronzen beeld onthuld, getiteld 'op reis', voorstellende vader en moeder met een jengelend kind op weg naar het station, gemaakt door mevrouw A. de Jongh-Zeeman uit Heiloo (het staat nu op de hoek van Stationsweg en Westerweg). Daarna vinden de officiële toespraken plaats in het Brunogebouw. In dezelfde tijd wordt ook de verlengde Zeeweg aangelegd, op 21 Mei was de nieuwe spoorwegovergang al in gebruik genomen. De N.S. wilde de overgang Stationsweg eigenlijk geheel sluiten en alleen bestemmen voor de reizigers van en naar het station terwijl de gemeente die voor het langzame verkeer wilde behouden - fietsers zouden moeten afstappen en met de fiets aan de hand moeten oversteken. Er is een compromis gevonden: er staat nu een bord G7, 'voetpad' met als onderbord 'Fietsers te gast'. Wel moest hiervoor de overweg Krommelaan worden ingeleverd die twee dagen eerder buiten gebruik was gesteld en met hekken was afgesloten. Om de stations aantrekkelijker en rendabeler te maken, komt de N.S. met het concept 'wizzle', een eenvoudige winkel. De bedoeling is dat het station Heiloo hiervoor de primeur krijgt. Medio 1995 treedt de N.S. hierover in gesprek met de gemeente. In October komt een nieuw bestemmingsplan aan de orde en hierbij dient zich dan ook de vraag aan of op het spoorwegemplacement enige vorm van detailhandel kan worden toegelaten. Gedacht wordt aan maximaal 70 m2 maar wel ondergeschikt aan de spoorwegfunctie. Burgemeester en Wethouders zien hier wel iets in en beginnen een officiële procedure voor een tijdelijke vergunning. De reizigersvereniging Rover pleit ook voor de wizzle, omdat dat de garantie zou zijn dat het plaatskaartenloket dan permanent bemand zou zijn. Maar de winkeliers van het Stationscentrum vrezen concurrentie en ook de Gemeenteraad is in overgrote meerderheid tegen. Dat de vertegenwoordiger van de N.S. in een openbare vergadering in Heiloo onder meer zegt: 'de kwaliteit van de middenstand in Heiloo is beschamend', doet de zaak natuurlijk ook geen goed. In November 1995 valt het doek: deze voorziening komt er - voorlopig - niet. Drie jaar later is de visie veranderd en op 2 October 1998 wordt de wizzle officieel geopend. De bedoeling is dat er steeds twee medewerkers aanwezig zijn die zowel de winkel moeten bedienen als de spoorkaartjes moeten verkopen. Niet iedereen was enthousiast: reizigers staan nu in de winkel te wachten want de wachtkamer die van zitplaatsen was voorzien is aan de winkel opgeofferd - de zitplaatsen waren verdwenen. Het volgend jaar worden op het perron drie windschermen en een abri geplaatst. In Juli 1996 wordt op de treintaxistandplaats een zogenaamde schuilzuil geplaatst, waarmee de reiziger die verder wil een taxi kan aanroepen. Met de treintaxi Heiloo kunnen inwoners van Heiloo en de drie Egmonden zich voor 6,= per rit van of naar het station laten brengen. Gemiddeld maken zo'n 1700 personen per maand hiervan gebruik. Acht jaar later wordt deze treintaxi overgenomen door de provincie - het tarief bedraagt nu 4,= per rit. Vanwege het steeds toenemend aantal reizigers wil de N.S. met ingang van de dienstregeling 2000 langere treinen inzetten en wederom is het perron van Heiloo te kort. Nu worden er echter bijtijds maatregelen genomen. Van Februari tot April 2000 wordt het perron nogmaals verlengd en heeft het zijn huidige lengte gekregen. De langste thans inzetbare treinen kunnen nu geheel langs het perron stoppen. Hiervoor moest wel over enkele tientallen meters het oostelijke spoor enkele meters oostwaarts worden verlegd; dit kon nog gebeuren op grond van de spoorweg. Het Park en Ride-terrein aan de westzijde van het station is in het najaar van 2003 opnieuw aangelegd en uitgebreid van 101 naar 181 plaatsen In dezelfde periode is ook een deel van de fietsenstalling vernieuwd. De nieuwe fietsenstalling aan de westzijde biedt plaats aan 552 fietsen en er zijn 132 nieuwe kluizen. In de stalling is ook meer ruimte tussen de klemmen gemaakt. Op 1 Maart 2004 wordt het Park en Ride terrein naast het station in gebruik genomen. De feestelijke opening vindt plaats in Zorgcentrum Overkerck. Vier jaar later wordt wederom een nieuwe fietsenstalling bijgebouwd aan de westzijde, zodat er nu plaats is voor 840 fietsen en 164 fietskluizen. Met ingang van 1 Juli 2012 beëindigt de N.S. de kaartverkoop door een N.S.-medewerker aan het loket, zodat alleen nog een kaartje kan worden verkregen door 26 middel van de automaat en de mogelijkheid bestaat om een OV-chipkaart op te laden. Het beleid is namelijk dat, als het aantal handelingen onder een bepaalde door N.S. vastgestelde norm komt, de persoonlijke kaartverkoop wordt beëindigd - de NS zegt er niet bij dat zij er alles aan doen om onder die norm te komen, waaronder het verminderd dienstbetoon aan het loket en de extra kosten. Heiloo is dus begin 2012 onder die norm gekomen en het loket wordt gesloten. Wel wordt er een alarmzuil geplaatst, waardoor reizigers contact (N.S. zegt: 'persoonlijk contact') met een medewerker kunnen verkrijgen in geval van problemen of nood. Ook is er een informatiebord geplaatst met een plattegrond van de omgeving en informatie over aansluitend openbaar vervoer. Twee jaar later worden de OV-poortjes aangebracht. Het betekent dat het station geheel onbemand is - afgezien van de bediening in de winkel tijdens de openingstijden, maar die verricht geen spoorwerkzaamheden. En dan te bedenken dat enkele decennia daarvoor een bezetting van meer dan tien man aanwezig was en men altijd een kaartje kon kopen. In December 1997 waren de openingstijden van het loket al gewijzigd (dat wil zeggen verminderd): van Maandag tot en met Vrijdag tussen 6.20 en 18.50 uur, Zaterdag van 8.10 tot 22.10 uur en Zondag van 9.10 tot 20.45 uur. Tijdens de koffie-, thee - en lunchpauzes was het loket ook gesloten. Wel kon men toen al een kaartje kopen in de automaat op het perron. In 2014 worden de OV-poortjes aangelegd. Vanaf 2015 wordt Heiloo geconfronteerd met het fenomeen geiuidschermen. Meer treinen die ook nog sneller rijden brengen geluidsoverlast met zich mee. En er zijn wettelijke geiuidsnormen die hierbij een rol spelen. Het zou gaan om ongeveer 3 km scherm en het scherm zou 1V2 m boven het spoor komen. Belanghebbenden mogen kiezen uit enkele soorten scherm. Er is wel protest tegen een dergelijk scherm. Bewoners kijken tegen een (lelijk) scherm aan en het dorp wordt nog meer dan het al is door het spoor in tweeën gesplitst. Een beslissing is nog niet gevallen. Oog voor dorpsschoon is er toch al niet bij het spoor. In 2011 heeft Prorail een seinpaal geplaats precies in de Westerlaan, ook bekend onder De Ronde O, de laan in het Heilooërbos voor Nijenburg, in het midden waarvan op de langste dag de zon ondergaat. Blijkbaar wordt alleen van tekeningen gewerkt zonder met de plaatselijke situatie rekening te houden. Gelukkig is na protesten de seinpaal enkele meters zuidelijker verplaatst, waardoor het vrije uitzicht in de laan is herkregen. Op 18 Maart 2019 is de spoorwegovergang Vennewatersweg afgesloten; deze wordt verwijderd en vervangen door een tunnel onder het spoor. Meer dan een halve eeuw nadat er voor het eerst over een tunnel werd gesproken, komt er nu eindelijk een tunnel - op een andere plaats. Waarom hier niet meteen een tunnel gemaakt? In 1988 vinden er gesprekken plaats met de N.S. over de kruising van de verlengde Vennewatersweg met het spoor. Hierbij wordt ook gekeken naar een ongelijkvloerse kruising in plaats van een overweg. De N.S. geeft globale ramingen: de aanleg van de overweg kost ongeveer 900.000,=, de aanleg van een tunnel zou grofweg 10.000.000,= kosten. Weliswaar zijn de jaarlijkse onderhoudskosten van een tunnel beduidend lager, 40.000,= maar het verschil in aanlegkosten is zo groot dat de gemeente van een tunnel afziet. Daarbij komt dat de N.S. wel positief tegenover die tunnel staat, maar hieraan geen bijdrage wil leveren. Op 29 November 1959 komt Sinterklaas met vier zwarte Pieten aan op het station Heiloo met de trein van half twee. Muziekvereniging Eensgezindheid speelt een welkomstmars. Dan wordt de Sint verwelkomd door de hoofden der lagere scholen met hun leerlingen van de eerste en tweede klassen. Na deze welkomstwoorden vertrekt hij in een landauer met de muziek voorop en de kinderen naar het gemeentehuis. Op 12 en 13 Maart 2008 vinden op het station Heiloo en in Plan Oost aan Frederica's Hof door Reclamebureau DDB te Amsterdam filmopnamen plaats door een uitgebreide filmcrew en met groot materieel voor reclamespotjes voor de N.S. In het kader van de geschiedbeschrijving mag niet de vermelding ontbreken dat het traject door Heiloo, met name ook het gedeelte door het Heilooërbos, berucht is vanwege de vele (pogingen tot) zelfmoord op en langs deze lijn. Om begrijpelijke redenen wordt hiervan nagenoeg nimmer melding gemaakt in de pers. Toen in 1905 op Kapel - naar men meende - de oude Runxput en fundamenten van de middeleeuwse kapel werden opgegraven, begon hiermee de opleving van het bedevaartsoord Onze Lieve Vrouw ter Nood. Al heel spoedig werden er vanuit parochies van geheel Noord Holland bedevaarten georganiseerd. Zij die niet te voet gingen, waren aangewezen op het openbaar vervoer. Pelgrims uit Kennemerland konden gebruikmaken van de stoomtram Haarlem-Alkmaar die langs de Kennemerstraatweg reed. Zij stapten uit bij de Kapellaan en behoefden dus niet zo ver te lopen. De anderen echter moesten gebruikmaken van de trein en van station Heiloo naar Kapel is wel een half uur lopen. Aanvankelijk was dat voor de organisatie niet zo'n groot probleem. Immers, er waren op het terrein 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2019 | | pagina 15