21
Overweg Korte Kapellaan
Deze sinds 1927 onbewaakte overweg krijgt op 7 Maart
1958 zigzaghekken, waardoor hij feitelijk voor al het
verkeer behalve voor voetgangers en fietsers is afgesloten.
Wanneer de overweg Runxputteweg wordt gesloten,
vragen de bewoners van Kapel om de dan overbodige
AKI-installatie, die daar aanwezig is, te verplaatsen naar
de overweg Korte Kapellaan. De NS weigert: de AKI is
verouderd en kan niet meer verplaatst worden. Men wil geval geen medewerking verlenen
zuiden
Ewislaan. Doch de NS is niet te
stelt dat deze overwegen bij de sluiting de halte zou openen met ingang
Bij aanleg ling op 1 Juli 1969.
Alhoewel de plannen voor de randweg al klaar lagen, en
volwaardige overweg worden ook al bekend was dat het gebied ten noorden ervan door
een grenswijziging naar Alkmaar zou gaan, behoorde dit
nog steeds tot de gemeente Heiloo. Alkmaar verwees de
NS dan ook naar deze gemeente. Het standpunt van
Heiloo was kort en helder. In de raadsvergadering van 23
Augustus 1968 zei de Burgemeester duidelijk: Heiloo zal
niet toestaan dat ten zuiden van de Kalkovensweg een
intensieve woon- en citybebouwing tot stand komt zolang
Heiloo daarover maar iets te vertellen heeft. Aan de NS
liet Heiloo weten dar het geen belang had bij deze halte
en er dus ook niets aan zou betalen; de gronden benoorden
de komende randweg gaan naar Alkmaar en de NS moet
zich verder maar met Alkmaar verstaan. Heiloo zal in ieder
aan verdere bebouwing
wel een nieuwe plaatsen als de gemeente de volledige ten zuiden van de doorgetrokken Regulierslaan. Met
kosten betaalt. Als de spoorwegen begin deze eeuw Alkmaar is de NS er niet uitgekomen. De eis van een
wederom een actie beginnen om onbewaakte overwegen supermarkt en benzinestation waren voor Alkmaar onbe-
op te heffen, wordt besloten om daar een onderdoorgang spreekbaar: in Plan De Hoef was een nieuw winkelcen-
voor voetgangers en fietsers te maken. In de zomer van trum geopend en men wilde geen concurrentie. Terwijl de
2002 wordt de overgang opgeheven, een jaar later wordt kranten in 1970 nog schrijven dat de halte er spoedig zal
het tunneltje (met zijn beperkingen) in gebruik genomen, komen, is in 1971 het plan definitief van de baan.
Overweg Krommelaan Een halte in Heiloo Noord?
Deze wordt gelijktijdig met de overweg Korte Kapellaan In de jaren zestig begonnen de spoorwegen met het feno-
van zigzaghekken voorzien. Omdat de spoorwegen niet meen voorstadstations, eenvoudige halten met voldoende
meer overwegen willen, wordt deze overweg uitgeruild parkeergelegenheid om forensen te verleiden de trein in
tegen de voetgangers- en fietsersovergang bij het station. plaats van de auto te nemen. Hierbij liet men ook het oog
op Alkmaar vallen, waar de bebouwing van Plan De Hoef
Overweg Runxputteweg de Kalkovensweg naderde. Medio 1968 deelde de NS aan
Deze overweg, die moet worden gebruikt door de pelgrims Alkmaar mede dat men besloten had om een nieuwe halte
die per speciale trein naar Onze Lieve Vrouw ter Nood in Alkmaar te open aan de Kalkovensweg. Deze halte zou
gaan en sedert 1927 onbewaakt is, krijgt op 5 Maart 1958 bestaan uit zijperrons tussen de al geplande randweg en de
een AKI als beveiliging. Deze overweg wordt ook als enige Kalkovensweg. Daarbij
in Heiloo door NS aangemerkt als gevaarlijk voor diepla-
ders; de gemeente wordt gevraagd het wegtalud aan te
passen; de kosten vindt de gemeente te hoog en de enkele
keer dat zo'n transport daar moet zijn, kan men wel omrij
den via de Zevenhuizerlaan. In 1975 verschijnen de eerste
concrete plannen voor de verlenging van de Vennewaters-
zou een fiets- en bromfietsstalling
moeten komen en een parkeerterrein voor 250 a 300
auto's, waardoor de halte ook van belang zou zijn voor
bewoners van Heiloo en Bergen - op kosten van de
gemeente. De halte moet wel rendabel zijn en daarom zou
er ook een verkooppunt moeten komen in de vorm van
een supermarkt, waarin dan de stationsaccommodatie
weg. Deze kan alleen plaatsvinden via een spoorwegover- kon worden ondergebracht alsook een benzinepomp
gang; dit betekent, dat hiervoor een andere overgang moet annex servicestation. Voor een goede bereikbaarheid zou
worden ingeleverd. De NS gaat niet accoord met de er naast de geplande onderdoorgang van de randweg ook
inlevering van de overweg Krommelaan omdat dit geen een onderdoorgang voor het lokale (langzame) verkeer
gelijkwaardige overweg is. Van gemeentewege wordt nog moeten komen. Zo stelde de NS, uitgaande van het feit
gesteld dat er in het verleden al een aantal overwegen is dat Alkmaar zal bevorderen dat het gebied rondom de
gesloten zonder compensatie en wijst op de Rechte halte zal worden bestemd voor een intensieve woon- en
Hondsbosschelaan en Ewislaan. Doch de NS is niet te citybebouwing. Zeer voortvarend had men al besloten dat
vermurwen en stek dat deze overwegen bij de sluiting de halte zou openen met ingang van de Zomerdienstrege-
slechts fiets- en voetgangersoverwegen waren.
van een nieuwe volwaardige overweg als in de verlengde
Vennewatersweg moet een
ingeleverd. Dan blijft er niets anders over dan de overweg
van de Runxputteweg in te leveren, waartoe gemeente en
NS in Juni 1978 een overeenkomst sluiten.