overweg Zevenhuizerlaan rode NS-pet instructie. Vanaf Maart 1952 Afb. 6: Bediening Overweg Zevenhuizerlaan Heiloo had met deze overweg een landelijke primeur. De tot dan in den lande gebruikelijke ovewegbomen sloten gemeenteraad twee jaar later de gehele overweg af, waardoor weggebruikers ingesloten konden worden tussen de bomen, wat een gevaarlijke situatie was en ook regelmatig tot aanrijdingen leidde. In Amerika werd gebruik gemaakt van spoorwegbomen, die alleen de rechter rijbaan afsloten, zodat men altijd de overgang kon verlaten. Als proef plaatste de NS in December 1950 de eerste AHOB (Amerikaanse Halve Overweg Bomen) bij de overweg van de Zevenhuizerlaan. Deze AHOB, die ook was voorzien van een bel en knipperlichten, met een groot bord "Stop bij rood licht", werkte nog niet automa tisch maar moest worden bediend vanuit het station Heiloo. Omdat de bomen met de hand werden bediend, duurde het soms wat langer voor de trein kwam. Het kwam daarom zeer regelmatig voor dat met name fietsers, maar ook voetgangers en schoolkinderen, zigzaggend de spoorweg overstaken. Een vertegenwoordiger van de N.S. had zich op een dag verdekt opgesteld om te zien hoeveel mensen zich langs de gesloten bomen waagden; dit waren er zoveel dat de NS in de buurt van de overweg huis aan huis folders met een waarschuwing liet versprei den; de politie ging posten en deelde ook boetes uit. Om zowel de jeugd als de ouderen op te voeden, namen de spoorwegen contact op met de R.K. jongensschool aan de Westerweg, wat resulteerde in wederom een landelijke primeur: de instelling van de jeugdbrigade. Twaalf jongens van deze school werden benoemd tot spoorweg- brigadier: zij kregen een rode NS-pet en een klein stop- bord, de pannekoek. en een kwam er een brief van het personeel van school waarin op de sluiting wordt aan; uitvoerige discussie in de vergadering van 1964 besloot de raad met 11 tegen 4 om de overgang te sluiten. De provincie keurt dit besluit goed. De beide ondernemers leggen zich erbij neer en gaan niet in beroep In 1971 worden de voorbereidingen getroffen bij de Kroon, zodat op 15 Juli 1965 de klaphekken zijn weggenomen en de spoorwegovergang is afgesloten. 20 AOW, werden gedupeerd, evenals vele bewoners van Plan hielden zij een half uur voor en na schooltijd controle bij Zuid die de Katholieke kerk bezochten. Ook vele school- de overweg. Niet alleen op de jeugd wordt door de jeugdbri- kinderen zouden moeten omlopen. De gemeentelijke gade gelet, maar ouderen, die niet wijzer zijn, lopen het commissie openbare werken adviseerde de overgang niet te risico door toedoen van de jongens een gevoelige straf in de sluiten. Desondanks stelden Burgemeester en Wethouders vorm van een boete op te lopen. Daar de jongens haast aan de gemeenteraad voor tot opheffing en sluiting over te iedere dorpeling kennen, wordt bij een overtreding zijn gaan. Zij vinden veiligheid voor alles en wijzen erop dat de naam ofautonummer doorgegeven aan de politie. Als dank volgende beveiligde overgang, die van de Zevenhuizerlaan, kregen zij in de zomer een zomerreis van de NS aangebo- slechts 200 m verder ligt. Een dag voor de raadsvergadering den. de R.K. ULO- Er werden verspreid over Nederland nog elf AHOBS als (gedrongen. Na een proef geplaatst; toen de NS constateerde dat de proef 18 December geslaagd was, werden ze veelvuldig geplaatst; ook de techniek ging vooruit, sinds 1958 wordt de AHOB niet meer bediend vanuit het station, maar door de trein zelf. om de Zevenhuizerlaan te reconstrueren en te verbreden en hierbij wil de gemeente ook betrekken het verplaatsen van de overgang in het verlengde van deze weg. Zowel vanwege de kosten alsook omdat de onoverzichtelijke situatie daardoor toch niet zou verbeteren, besluit de van de verplaatsing af te zien; bij de beraadslagingen hierover wordt al gerefereerd aan een zuidelijke ontsluitingsweg De bediening ven de halve overweg bomen geschiedt van het op i 700 meter afstand gelegen station Heiloo uit.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 22