overweg Zevenhuizerlaan
rode NS-pet
instructie. Vanaf Maart 1952 Afb. 6: Bediening
Overweg Zevenhuizerlaan
Heiloo had met deze overweg een landelijke primeur. De
tot dan in den lande gebruikelijke ovewegbomen sloten gemeenteraad twee jaar later
de gehele overweg af, waardoor weggebruikers ingesloten
konden worden tussen de bomen, wat een gevaarlijke
situatie was en ook regelmatig tot aanrijdingen leidde. In
Amerika werd gebruik gemaakt van spoorwegbomen, die
alleen de rechter rijbaan afsloten, zodat men altijd de
overgang kon verlaten.
Als proef plaatste de NS in December 1950 de eerste
AHOB (Amerikaanse Halve Overweg Bomen) bij de
overweg van de Zevenhuizerlaan. Deze AHOB, die ook
was voorzien van een bel en knipperlichten, met een
groot bord "Stop bij rood licht", werkte nog niet automa
tisch maar moest worden bediend vanuit het station
Heiloo. Omdat de bomen met de hand werden bediend,
duurde het soms wat langer voor de trein kwam. Het
kwam daarom zeer regelmatig voor dat met name fietsers,
maar ook voetgangers en schoolkinderen, zigzaggend de
spoorweg overstaken. Een vertegenwoordiger van de
N.S. had zich op een dag verdekt opgesteld om te zien
hoeveel mensen zich langs de gesloten bomen waagden;
dit waren er zoveel dat de NS in de buurt van de overweg
huis aan huis folders met een waarschuwing liet versprei
den; de politie ging posten en deelde ook boetes uit. Om
zowel de jeugd als de ouderen op te voeden, namen de
spoorwegen contact op met de R.K. jongensschool aan
de Westerweg, wat resulteerde in wederom een landelijke
primeur: de instelling van de jeugdbrigade. Twaalf
jongens van deze school werden benoemd tot spoorweg-
brigadier: zij kregen een rode NS-pet en een klein stop-
bord, de pannekoek. en een
kwam er een brief van het personeel van
school waarin op de sluiting wordt aan;
uitvoerige discussie in de vergadering van
1964 besloot de raad met 11 tegen 4 om de overgang te
sluiten. De provincie keurt dit besluit goed. De beide
ondernemers leggen zich erbij neer en gaan niet in beroep In 1971 worden de voorbereidingen getroffen
bij de Kroon, zodat op 15 Juli 1965 de klaphekken zijn
weggenomen en de spoorwegovergang is afgesloten.
20
AOW, werden gedupeerd, evenals vele bewoners van Plan hielden zij een half uur voor en na schooltijd controle bij
Zuid die de Katholieke kerk bezochten. Ook vele school- de overweg. Niet alleen op de jeugd wordt door de jeugdbri-
kinderen zouden moeten omlopen. De gemeentelijke gade gelet, maar ouderen, die niet wijzer zijn, lopen het
commissie openbare werken adviseerde de overgang niet te risico door toedoen van de jongens een gevoelige straf in de
sluiten. Desondanks stelden Burgemeester en Wethouders vorm van een boete op te lopen. Daar de jongens haast
aan de gemeenteraad voor tot opheffing en sluiting over te iedere dorpeling kennen, wordt bij een overtreding zijn
gaan. Zij vinden veiligheid voor alles en wijzen erop dat de naam ofautonummer doorgegeven aan de politie. Als dank
volgende beveiligde overgang, die van de Zevenhuizerlaan, kregen zij in de zomer een zomerreis van de NS aangebo-
slechts 200 m verder ligt. Een dag voor de raadsvergadering den.
de R.K. ULO- Er werden verspreid over Nederland nog elf AHOBS als
(gedrongen. Na een proef geplaatst; toen de NS constateerde dat de proef
18 December geslaagd was, werden ze veelvuldig geplaatst; ook de
techniek ging vooruit, sinds 1958 wordt de AHOB niet
meer bediend vanuit het station, maar door de trein zelf.
om de
Zevenhuizerlaan te reconstrueren en te verbreden en
hierbij wil de gemeente ook betrekken het verplaatsen
van de overgang in het verlengde van deze weg. Zowel
vanwege de kosten alsook omdat de onoverzichtelijke
situatie daardoor toch niet zou verbeteren, besluit de
van de verplaatsing af te
zien; bij de beraadslagingen hierover wordt al gerefereerd
aan een zuidelijke ontsluitingsweg
De bediening ven de halve overweg
bomen geschiedt van het op i 700
meter afstand gelegen station Heiloo uit.