19 worden verbreed; omdat deze breder wordt dan 5 m is een AKI niet meer voldoende maar is een AHOB (meer hier over op blz. 20: overweg Zevenhuizerlaan) noodzakelijk, aldus de NS. In 1973 wordt voor 289.500,= de overgang verbreed en een AHOB aangebracht, die op 18 September 1973 in dienst wordt gesteld. sluitbomen handmatig werd bediend, de spoorwegbe ambte de bomen na het passeren van de trein gemaks halve gewoon dicht liet, hetgeen uiteraard regelmatig tot klachten leidde. Door de afsluiting van de overgang in de Rechte Hondsbosschelaan in 1952 zou het meeste verkeer daarvan via de Schuine Hondsbosschelaan gaan en deze moest daarom verbreed worden tot 6 m. Begin 1952 komt deze verbreding tot stand en in Mei wordt met het voorbijrijden van de trein 10.04 vanaf station Heiloo tevens de beveiliging, door middel van een AHOB, vanuit het station bediend. Voor extra veiligheid plaatst de gemeente twee lantaarns. Per 6 Maart 1958 wordt de installatie vervangen door de geheel automatische AHOB. Dit betekent dat de trein 30 seconden na het in werking treden van de installatie op de overweg is. Vanwege de scholen in de nabijheid van deze overgang wordt deze veel door kinderen en andere voetgangers gebruikt; voor hen wordt in 1978 aan de zuidzijde van de overweg een voet pad aangelegd. Overweg Schuine Hondsbosschelaan Deze overweg was slechts 3 m breed. Er was zo weinig verkeer via deze weg dat, toen deze overgang nog met Overweg Rechte Hondsbosschelaan Deze overweg was onbeveiligd en open voor alle verkeer. In 1951 plaatste de NS bij deze overgang hekken met een doorlaatruimte van 1.35 m zodat deze alleen nog te gebruiken was door voetgangers en fietsers omdat het, aldus de NS, om financiële en technische redenen niet mogelijk was deze overweg te beveiligen met een AKI ol AHOB. Tegen deze afsluiting voor het overige verkeer werden wel bezwaren ingediend bij de Gemeenteraad: tijdverlies door omrijden en daardoor extra kosten. De Raad achtte deze bezwaren echter niet klemmend genoeg in verhouding tot de veiligheid en besloot op 17 October 1952 deze gedeeltelijke afsluiting (die eigenlijk illegaal door de NS was verricht) officieel te legaliseren. Op Vrijdag 8 Mei 1970 verongelukt een meisje op de spoorwegovergang van de Rechte Hondsbosschelaan; dit is voor de Oudercommissie van de openbare Nicolaas Beetsschool, die toen in de onmiddellijke omgeving van deze overgang gehuisvest was, aanleiding om het gemeen tebestuur te verzoeken bij de NS stappen te ondernemen om deze overgang met spoed geheel op te heffen. Zij wijst erop dat er al eerder ongelukken zijn gebeurd en dat ook vele mavo-Ieerlingen van de beide mavo’s in Heiloo west van deze gevaarlijke overgang gebruikmaken om enkele minuten eerder thuis te zijn. Kort daarop volgt ook een brief van de oudercommissie van de Christelijke Reho- bothschool met dezelfde strekking. Nog dezelfde maand besluit de gemeente aan de verzoeken te voldoen en op 10 Juni 1970 wordt van dit voornemen openbare bekendma king gedaan in de plaatselijke couranten. Hierop komt één bezwaarschrift, dat wordt ingetrokken als aan de bezwaarde wordt medegedeeld dat er een voet- en fietspad zal worden aangelegd tussen de Spoorlaan en de Schuine Hondsbosschelaan. Op 28 Augustus besluit de gemeente raad tot opheffing, waarbij er vanuit de raad ook wordt gewezen op de gevaarlijke overwegen in het bos. Nadat dit besluit door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd (6 Oct. 1970) en op 4 November openbaar bekend is gemaakt, volgt de feitelijke afsluiting. Overweg Ewislaan Ook de overweg van de Ewislaan, die steeds voor alle verkeer toegankelijk was, wordt in 1951 feitelijk voor alle verkeer, behalve voor voetgangers, gesloten en wel door middel van klaphekjes die automatisch dichtvallen en handmatig door de voetganger, eventueel met de fiets aan de hand, moeten worden geopend. In 1964 komen er treinen op de rails die sneller optrekken. Deze treinen zijn vanaf het station sneller bij deze overweg, volgens de NS binnen 20 seconden. De gemeente, die dit gevaarlijk vindt, informeert bij de NS naar de mogelijkheid van een echte beveiliging. Deze wil hiervoor geen kosten maken en er ook in de eerstvolgende jaren niets aan doen. De gemeente vindt dit onverantwoord en besluit deze over gang op te heffen. Nadat dit bij openbare bekendmaking bekend wordt, komen wee plaatselijke middenstanders in het geweer. Op de hoek Westerweg/Ewislaan had de heer N. Mannes zijn schoenmakerij met klanten ook van de andere kant van de spoorlijn, en aan de Heerenweg op nummer 186 was de slagerij van Aelbers gevestigd, even eens met clientèle aan de andere zijde van het spoor. En op nummer 206 stond het hulppostkantoor. Beide onder nemers waren beducht voor het verlies van hun klanten aan de andere kant van het spoor, die naar concurrenten zouden gaan. De heer Mannes diende een bezwaarschrift in met 171 medeondertekenaars en de heer Aelbers een met 65 medeondertekenaars. Naast de bezwaren met betrekking tot hun clientèle werd ook naar voren gebracht dat de bejaarden van de bejaardenwoningen Hoog en Laag, die het hulppostkantoor nodig hadden voor hun

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 21