die overweg bewaakte. Deze overwegen zijn niet alleen onbewaakt
maar ook onbeveiligd. Op die plaatsen zijn al verschil
lende ongevallen voorgekomen en zij zijn een voortdu
rende bron van angst voor de ouders die hun kinderen op
naar school dagelijks vier maal de overwegen
heid: openbaar werd bekend gemaakt hoe deze werkte:
wit flikkerend licht, 45 flikkeringen per minuut: geen
trein; rood flikkerend licht, 90 flikkeringen per minuut:
nadering van de trein. Oranje licht: de AKI is in storing
of buiten dienst. Deze AKI werd op Maandag 16 October
1950 om 9.00 uur in werking gesteld; drie dagen later
dankte de Gemeente de NS voor de medewerking bij het
aanbrengen van deze dringend nodige beveiligingsmaat
regel. Acht jaar later wordt zij vervangen door een auto
matisch werkende AKI. Als de Gemeente in 1971 plannen
om de Kerkelaan te verbreden en de Belieslaan
verbreed door te trekken, moet ook de spoorwegovergang
Al kort na de oorlog, in 1948, meldt de gemeente aan de
NS: “De spoorlijn doorsnijdt de Gemeente, aan elke kant
wonen 5.000 personen. Voetgangers en rijdend verkeer heeft
passeren de spoorbaan over onbewaakte overwegen en één
komt het voor dat opheffing van bewaking van
zeer gevaarlijk is te achten. Ook komt het ons voor dat de
bewaking van de overweg Kerkelaan dient te blijven bestaan;
langs die wegpasseren heel wat rijtuigen, auto 's, motorrijwie
len e.d. Komende uit de richting van de Rijksstraatweg is het hun gang
>eg richting Alk-onaar belemmerd door doen passeren Verzoek dit onder ogen te willen zien
en te overwegen of niet enkele en zo ja welke overwegen
voor bewaking en welke voor automatische beveiliging in
aanmerking komen.” De NS stelt een onderzoek in en zal
er binnenkort op terugkomen.
18 e/v
uitzicht op de spoorwt^
het bos, die belemmering kan niet worden weggenomen zodat
wij daar voor ongelukken vrezen wanneer de overweg niet
bewaakt is, met het verzoek dat niet tot opheffing van de
bewaking van die overwegen wordt overgegaan. Het
Ministerie stelt een nader onderzoek in en concludeert dat
het verkeer op de overwegen niet druk is en het uitzicht
op de spoorweg na de te treffen maatregelen alleszins
voldoende is met de aanbeveling om in de scholen de
aandacht op de opheffingen te doen vestigen. De wach-
terswoningen bij de Kerkelaan en Zevenhuizerlaan staan
zeer dicht bij de rails, zodat het uitzicht op de treinen uit
de richting Castricum zeer slecht is. Daarom wordt, ter
verbetering van het zicht bij deze overgangen, wel de
aangebouwde keuken van de wachterswoning bij de
Kerkelaan verplaatst naar de zuidzijde, in het verlengde
van de woning, terwijl de wachterswoning bij de Zeven
huizerlaan zal worden afgebroken. Op 27 Mei 1925
worden de beveiligingen bij de Kerkelaan, Rechte Honds-
bosschelaan, Schuine Hondsbosschelaan en Krommelaan
opgeheven. De beveiliging bij de Zevenhuizerlaan blijft in
stand totdat de woning is afgebroken; nadat de sloop in
Augustus van het volgend jaar plaatsvindt, vervalt op 20
September 1926 om 12.00 uur ook daar de beveiliging. Afb. 5: Station Heiloo, verhoogdperron met stationsgebouw.
Het jaar daarop wil de NS ook de beveiliging van de
overgangen Runxputteweg en Korte Kapellaan ophefFen Overweg Kerkelaan
als het uitzicht daar wordt verbeterd. Reactie van de In het kader van de bezuinigingen was bij besluit van 5
gemeente: “Een der overwegen is gelegen juist tegenover Augustus 1924 de beveiliging van de overweg Kerkelaan
de ingang van de bedevaartsplaats Onze Lieve Vrouw ter opgeheven. Twee jaar daarvoor had de gemeente hier een
Nood, die in de zomer door honder-iden bedevaartgan- lantaarn geplaatst. In 1950, bij het drukker wordende
gers bezocht wordt, die allen van elders komen dus ter treinverkeer, besloot de NS weer tot beveiliging over te
plaatse niet bekend zijn. Dit lijkt ons een zodanige gaan. Voor deze overgang werd een AKI (Automatische
omstan-idigheid dat wij daarvoor opheffing van de bewa- knipperlicht installatie) voldoende geacht. Een nieuwig-
king ten stelligste ontraden, tegen opheffing van de
bewaking van de andere overweg bestaat geen ander
bezwaar als bij elke opheffing aanwezig geacht mag worden
te zijn.” Ook dit heeft geen resultaat, ook hier wordt de
beveiliging opgeheven. Er blijft dan nog maar één bevei
ligde overweg over, die bij het station, die vanuit het
station handmatig wordt bediend.