17 het nooi het wachthuis De opheffing van de beveiliging van deze niet zo belang rijke overgang werd zonder meer geaccepteerd. Maar twee jaar later besloot het Ministerie van Waterstaat om ook de bewaking en afsluiting op te heffen van de overgangen bij geijkt station de Kerkelaan, Schuine en Rechte Hondsbosschelaan, Zevenhuizerlaan en Krommelaan, Wel zou het vrije uitzicht op de spoorbaan verbeterd worden: bij de Kerke- laan zullen levende hagen worden gesnoeid of gekapt en zal een particuliere bergplaats worden verplaatst, bij de Rechte Hondsbosschelaan wordt struikgewas gekapt, bij de Schuine Hondsbosschelaan worden levende hagen gesnoeid, idem bij de Zevenhuizerlaan, waar ook een bergplaats en een hooischelf worden verplaatst. Dit besluit levert een petitie aan het gemeentebestuur op, onderte kend door 97 verontruste ingezetenen, tegen de opheffing van de overgang Zevenhuizerlaan: "door het vele verkeer aldaar waar een gedeelte van Castricum, de Egmonden en altijd worden overgestapt op de stoomtreinen. Door de starre dienstregeling sloten de treinen in Amsterdam en Haarlem vaak niet meer aan op de verder gaande treinen, zodat daar soms heel lang gewacht moest worden - tot genoegen van aansluiten van Zo’n overweg zal worden aangegeven door waarschu wingsborden, een rode reflector en een paal met een dubbel andreaskruis met de teksten "onbewaakte over weg" en "let op de treinen" en een bord "10 km". Balda- de stationsrestauraties aldaar. Door het niet digheid is van alle tijden: enkele maanden later was een electrische op stoomtreinen ondervonden reflector beschadigd; de gemeenteveldwachter heeft een ook de expressebrieven en de buitenlandse post vertraging; onderzoek ingesteld maar de dader van de beschadiging van Ook voor de gewone postbestelling te Heiloo is de electri- het waarschuwingsbord niet gevonden. Ik heb opdracht ficatie een verslechtering geweest, 's Morgens komt de post gegeven tot streng politietoezicht, aldus de Burgemeester. met het zogenaamde snelvervoer soms een half uur tot drie Dat strenge toezicht zal niet veel geholpen hebben. kwartier te laat. Nog erger is het 's avonds. Op herhaald Enkele jaren later klaagt de HIJSM over het veelvuldig verzoek van de bewoners van de Heerenweg was er een bestel- beschadigen van de reflectoren. In Heiloo is dit nu al acht ling bijgekomen, zodat de avondbladen om ongeveer 6 uur maal voorgekomen (blijkbaar hadden die een grote werden besteld. Dat is nu weer uit: voor die bestelling was een aantrekkingskracht voor de jeugd). De Burgemeester hulp bode nodig die de post van de trein haalde, doch dat kost wordt verzocht hieraan aandacht te schenken want f 1,50. Thans komt de post om 8 uur en het wordt bijna 9 vernieuwing van een reflector kost f 5, een vrij belangrijk uur voorde bestelling aan de Hollewegen omgeving afgelopen bedrag, waar op mijne sectie tot heden reeds 79 beschadigin- is. De NS trachtte dit te ondervangen door in plaats van gen plaats vonden. negen elf posttreinen te laten rijden. Heiloo had hiermee zijn tweede station gekregen, een eenvoudig station zonder overkapping. Men kan erover van mening verschillen of het een mooi station was en comfortabel was het zeker niet.. Wel was het een uniek station. Waar vele dorpen en ook steden een uit een bepaalde standaardserie kregen, had Heiloo nu een station zoals men elders nergens kon aantreffen. Uit dat oogpunt bezien is het jammer dat het is verdwenen. De vele overwegen: een bron van zorg De gemeente en het dorp zelf worden van noord naar zuid door de spoorlijn doorsneden met als gevolg vele overwe gen met hun eigen problematiek en historie. Een onbedoeld effect van de electrische trein die sneller optrok en ook minder geluid maakte, was dat de onbe waakte spoorwegovergangen gevaarlijker werden. Omdat begin twintiger jaren de spoorwegen drastisch moesten aldaar waar een gedeelte van Castricum, de Egmonden bezuinigen, worden in het hele land bij de verschillende degenen die naar de kerk gaan, en bijzonder de schoolkin- overwegen de afsluitingen, die steeds handmatig moesten deren en de kleine kinderen die naar het bewaarschool worden bediend, opgeheven; daartoe kregen de overweg- gaan; en daarbij noch dat allen die van het noordelijk wachters de opdracht het aantal passanten te tellen. gedeelte van de Heerenweg afkomen, door Voor Heiloo gaat het vooreerst om de overweg bij de totaal niets van de treinen kunnen zien en door die ophef- Ewislaan die vanuit het station wordt bediend waarvan de fing veel gevaar lopen" met als slot "Bijzonder aanbevolen afsluiting in December 1922 wordt opgeheven. De en verzoek gesteund. A.J.M. van Meeuwen, pastoor, gemeente wordt verzocht hieraan zoveel mogelijk rucht- voorzitter van kerk- en schoolbestuur, W. Tamis, Hoofd baarheid te geven in de nieuwsbladen en met name ook R.K. Jongensschool, M.C. Roelands, Hoofd R.K. Meis- op de scholen. De gemeente schrijft aan de hoofden van jesschool". De gemeente stuurt de petitie door met de school I en school IIWij verzoeken U beleefd aan de toevoeging: Het is volkomen juist hetgeen adressanten leerlingen Uwer school mededeling van het bovenstaande te opmerken, dat van de overweg aan de Zevenhuizerlaan veel doen en hen daarbij aan te manen de grootste oplettendheid gebruik gemaakt wordt door schoolkinderen, zelf kinderen te betrachten bij het oversteken van onbewaakte overwegen, die de bewaarschool bezoeken en door kerkgangers. Ook ons

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 19