17
het nooi
het wachthuis
De opheffing van de beveiliging van deze niet zo belang
rijke overgang werd zonder meer geaccepteerd. Maar twee
jaar later besloot het Ministerie van Waterstaat om ook de
bewaking en afsluiting op te heffen van de overgangen bij
geijkt station de Kerkelaan, Schuine en Rechte Hondsbosschelaan,
Zevenhuizerlaan en Krommelaan, Wel zou het vrije
uitzicht op de spoorbaan verbeterd worden: bij de Kerke-
laan zullen levende hagen worden gesnoeid of gekapt en
zal een particuliere bergplaats worden verplaatst, bij de
Rechte Hondsbosschelaan wordt struikgewas gekapt, bij
de Schuine Hondsbosschelaan worden levende hagen
gesnoeid, idem bij de Zevenhuizerlaan, waar ook een
bergplaats en een hooischelf worden verplaatst. Dit besluit
levert een petitie aan het gemeentebestuur op, onderte
kend door 97 verontruste ingezetenen, tegen de opheffing
van de overgang Zevenhuizerlaan: "door het vele verkeer
aldaar waar een gedeelte van Castricum, de Egmonden en
altijd worden overgestapt op de stoomtreinen. Door de
starre dienstregeling sloten de treinen in Amsterdam en
Haarlem vaak niet meer aan op de verder gaande treinen,
zodat daar soms heel lang gewacht moest worden - tot
genoegen van
aansluiten van
Zo’n overweg zal worden aangegeven door waarschu
wingsborden, een rode reflector en een paal met een
dubbel andreaskruis met de teksten "onbewaakte over
weg" en "let op de treinen" en een bord "10 km". Balda-
de stationsrestauraties aldaar. Door het niet digheid is van alle tijden: enkele maanden later was een
electrische op stoomtreinen ondervonden reflector beschadigd; de gemeenteveldwachter heeft een
ook de expressebrieven en de buitenlandse post vertraging; onderzoek ingesteld maar de dader van de beschadiging van
Ook voor de gewone postbestelling te Heiloo is de electri- het waarschuwingsbord niet gevonden. Ik heb opdracht
ficatie een verslechtering geweest, 's Morgens komt de post gegeven tot streng politietoezicht, aldus de Burgemeester.
met het zogenaamde snelvervoer soms een half uur tot drie Dat strenge toezicht zal niet veel geholpen hebben.
kwartier te laat. Nog erger is het 's avonds. Op herhaald Enkele jaren later klaagt de HIJSM over het veelvuldig
verzoek van de bewoners van de Heerenweg was er een bestel- beschadigen van de reflectoren. In Heiloo is dit nu al acht
ling bijgekomen, zodat de avondbladen om ongeveer 6 uur maal voorgekomen (blijkbaar hadden die een grote
werden besteld. Dat is nu weer uit: voor die bestelling was een aantrekkingskracht voor de jeugd). De Burgemeester
hulp bode nodig die de post van de trein haalde, doch dat kost wordt verzocht hieraan aandacht te schenken want
f 1,50. Thans komt de post om 8 uur en het wordt bijna 9 vernieuwing van een reflector kost f 5, een vrij belangrijk
uur voorde bestelling aan de Hollewegen omgeving afgelopen bedrag, waar op mijne sectie tot heden reeds 79 beschadigin-
is. De NS trachtte dit te ondervangen door in plaats van gen plaats vonden.
negen elf posttreinen te laten rijden.
Heiloo had hiermee zijn tweede station gekregen, een
eenvoudig station zonder overkapping. Men kan erover
van mening verschillen of het een mooi station was en
comfortabel was het zeker niet.. Wel was het een uniek
station. Waar vele dorpen en ook steden een
uit een bepaalde standaardserie kregen, had Heiloo nu een
station zoals men elders nergens kon aantreffen. Uit dat
oogpunt bezien is het jammer dat het is verdwenen.
De vele overwegen: een bron van zorg
De gemeente en het dorp zelf worden van noord naar zuid
door de spoorlijn doorsneden met als gevolg vele overwe
gen met hun eigen problematiek en historie.
Een onbedoeld effect van de electrische trein die sneller
optrok en ook minder geluid maakte, was dat de onbe
waakte spoorwegovergangen gevaarlijker werden. Omdat
begin twintiger jaren de spoorwegen drastisch moesten aldaar waar een gedeelte van Castricum, de Egmonden
bezuinigen, worden in het hele land bij de verschillende degenen die naar de kerk gaan, en bijzonder de schoolkin-
overwegen de afsluitingen, die steeds handmatig moesten deren en de kleine kinderen die naar het bewaarschool
worden bediend, opgeheven; daartoe kregen de overweg- gaan; en daarbij noch dat allen die van het noordelijk
wachters de opdracht het aantal passanten te tellen. gedeelte van de Heerenweg afkomen, door
Voor Heiloo gaat het vooreerst om de overweg bij de totaal niets van de treinen kunnen zien en door die ophef-
Ewislaan die vanuit het station wordt bediend waarvan de fing veel gevaar lopen" met als slot "Bijzonder aanbevolen
afsluiting in December 1922 wordt opgeheven. De en verzoek gesteund. A.J.M. van Meeuwen, pastoor,
gemeente wordt verzocht hieraan zoveel mogelijk rucht- voorzitter van kerk- en schoolbestuur, W. Tamis, Hoofd
baarheid te geven in de nieuwsbladen en met name ook R.K. Jongensschool, M.C. Roelands, Hoofd R.K. Meis-
op de scholen. De gemeente schrijft aan de hoofden van jesschool". De gemeente stuurt de petitie door met de
school I en school IIWij verzoeken U beleefd aan de toevoeging: Het is volkomen juist hetgeen adressanten
leerlingen Uwer school mededeling van het bovenstaande te opmerken, dat van de overweg aan de Zevenhuizerlaan veel
doen en hen daarbij aan te manen de grootste oplettendheid gebruik gemaakt wordt door schoolkinderen, zelf kinderen
te betrachten bij het oversteken van onbewaakte overwegen, die de bewaarschool bezoeken en door kerkgangers. Ook ons