Afb. 4: Station Heiloo, wachtkamer 16 Afb. 3: Woning station wachter Heiloo (inmiddels gesloopt) Stationsweg daarna Kerkweg heette en sedert 1924 al officieel Stations weg. Hierin aan de kant van de overweg een kantoor voor de chef met erker met uitzicht in de richting Alkmaar en een plaatskaartenbalie, en aan Tot teleurstelling van Heiloo komt er geen overkapping - terwijl alle andere stations op het traject wel een overkap- Kamer ping hebben gekregen. In plaats van twee overwegbomen komen er vier, een paar voor het spoor richting Alkmaar en een paar voor het spoor richting Castricum en het doorgaande goederenspoor. Vanwege het nieuwe verhoogde perron sneuvelt aldaar een particuliere over weg. Curieus is dat de spoorwegen dan nog steeds spreken over de Obriglaan, de naam uit 1867. In sommige stuk- profitei ken wordt ook vermeld Overige Laan, terwijl de weg Electrificatie een feit: de voor- en nadelen Het centrale punt van waaruit aan de electrificatie wordt gewerkt is station Uitgeest, waarheen vanaf Juli 1929 de nodige materialen zijn aangevoerd; vandaar werkt men in de richting van Velsen, Amsterdam en Alkmaar. In September 1929 beginnen de werkzaamheden in Heiloo. Het feit dat het gehele emplacement op de schop gaat brengt een chaos teweeg; desondanks slaagt men erin om de treindienst gaande te houden - ondanks dat er veel minder treinen rijden dan nu is dat toch een hele prestatie. In de eerste helft van April 1931 is men zo ver dat men kan gaan proefrijden: op 9 April rijdt de eerste proeftrein door Heiloo. Het is gelukt om het gehele project op tijd klaar te krijgen, zodat met ingang van de Zomerdienstregeling op 15 Mei 1931 de electrische trein kan gaan rijden. Twee dagen daarvoor, op 13 Mei, vindt de officiële opening met festi- de andere zijde een bagageloods viteiten te Alkmaar plaats. Daar kwam om 11.40 uur de als opslag voor de bestelgoederen. Op het midden van het electrische trein met de spoorwegautoriteiten uit Amster- perron komt de wachtkamer voor het publiek, voorzien dam aan. Dezen werden in de stationswachtkamer begroet van een kolenkachel met aan de buitenzijde een mannen- door een ontvangstcomité, onder wie naast de Burge- en vrouwen w.c. en urinoirs. meester van Alkmaar ook de Burgemeesters van de omrin gende gemeenten: Bergen, Heiloo, Schoorl, Egmond aan Zee, Egmond Binnen, Castricum en Koedijk. Na een wandeling naar het stadhuis volgden daar de officiële toespraken en een noenmaal, door Alkmaar aangeboden. De trein rijdt nu op het traject Alkmaar-Amsterdam met 90 km/u een starre uurdienst, met in Uitgeest aansluiting op de trein naar Haarlem en naar IJmuiden. De reistijd op het traject Alkmaar - Amsterdam, voorheen met de stoptrein 71 minuten en met de sneltrein 44 minuten, was nu nog maar 41 minuten met de stoptrein en 29 minuten met de sneltrein, derhalve een hele verbetering voor reizi gers naar Amsterdam en de tussengelegen stations. "Vast gesteld dient te worden, dat deze electrificatie vooral door Noord Holland boven het IJ met groote dankbaarheid is ontvangen daar er voor het verkeer in dit gebied een niet voldoende te prijzen verbetering is ingetreden", aldus de van Koophandel. Ook de electrische treinen zelf zijn een hele verbetering ten opzichte van de oudere stoomtreincompartimenten: Men zit in zoo 'n electrischen trein bijzonder gemakkelijk, en wij twijfelen er niet aan of vele zakenlui, die thans nog per auto naar Amsterdam gaan, zullen, nu er zoo veel meer gelegenheid komt om van daar te vertrekken, van den trein, die rustiger reizen mogelijk maakt, 'eren. Het was zelf mogelijk in den trein te schrijven. Echter niet iedereen was tevreden. In Amsterdam moet nu

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 18