Afb. 4: Station Heiloo, wachtkamer
16
Afb. 3: Woning station wachter Heiloo (inmiddels gesloopt)
Stationsweg
daarna Kerkweg heette en sedert 1924 al officieel Stations
weg.
Hierin aan de kant van de overweg een kantoor voor de
chef met erker met uitzicht in de richting Alkmaar en een
plaatskaartenbalie, en aan
Tot teleurstelling van Heiloo komt er geen overkapping
- terwijl alle andere stations op het traject wel een overkap- Kamer
ping hebben gekregen. In plaats van twee overwegbomen
komen er vier, een paar voor het spoor richting Alkmaar
en een paar voor het spoor richting Castricum en het
doorgaande goederenspoor. Vanwege het nieuwe
verhoogde perron sneuvelt aldaar een particuliere over
weg. Curieus is dat de spoorwegen dan nog steeds spreken
over de Obriglaan, de naam uit 1867. In sommige stuk- profitei
ken wordt ook vermeld Overige Laan, terwijl de weg
Electrificatie een feit: de voor- en nadelen
Het centrale punt van waaruit aan de electrificatie wordt
gewerkt is station Uitgeest, waarheen vanaf Juli 1929 de
nodige materialen zijn aangevoerd; vandaar werkt men in
de richting van Velsen, Amsterdam en Alkmaar. In
September 1929 beginnen de werkzaamheden in Heiloo.
Het feit dat het gehele emplacement op de schop gaat
brengt een chaos teweeg; desondanks slaagt men erin om
de treindienst gaande te houden - ondanks dat er veel
minder treinen rijden dan nu is dat toch een hele prestatie.
In de eerste helft van April 1931 is men zo ver dat men
kan gaan proefrijden: op 9 April rijdt de eerste proeftrein
door Heiloo.
Het is gelukt om het gehele project op tijd klaar te krijgen,
zodat met ingang van de Zomerdienstregeling op 15 Mei
1931 de electrische trein kan gaan rijden. Twee dagen
daarvoor, op 13 Mei, vindt de officiële opening met festi-
de andere zijde een bagageloods viteiten te Alkmaar plaats. Daar kwam om 11.40 uur de
als opslag voor de bestelgoederen. Op het midden van het electrische trein met de spoorwegautoriteiten uit Amster-
perron komt de wachtkamer voor het publiek, voorzien dam aan. Dezen werden in de stationswachtkamer begroet
van een kolenkachel met aan de buitenzijde een mannen- door een ontvangstcomité, onder wie naast de Burge-
en vrouwen w.c. en urinoirs. meester van Alkmaar ook de Burgemeesters van de omrin
gende gemeenten: Bergen, Heiloo, Schoorl, Egmond aan
Zee, Egmond Binnen, Castricum en Koedijk. Na een
wandeling naar het stadhuis volgden daar de officiële
toespraken en een noenmaal, door Alkmaar aangeboden.
De trein rijdt nu op het traject Alkmaar-Amsterdam met
90 km/u een starre uurdienst, met in Uitgeest aansluiting
op de trein naar Haarlem en naar IJmuiden. De reistijd
op het traject Alkmaar - Amsterdam, voorheen met de
stoptrein 71 minuten en met de sneltrein 44 minuten, was
nu nog maar 41 minuten met de stoptrein en 29 minuten
met de sneltrein, derhalve een hele verbetering voor reizi
gers naar Amsterdam en de tussengelegen stations. "Vast
gesteld dient te worden, dat deze electrificatie vooral door
Noord Holland boven het IJ met groote dankbaarheid is
ontvangen daar er voor het verkeer in dit gebied een niet
voldoende te prijzen verbetering is ingetreden", aldus de
van Koophandel. Ook de electrische treinen zelf
zijn een hele verbetering ten opzichte van de oudere
stoomtreincompartimenten: Men zit in zoo 'n electrischen
trein bijzonder gemakkelijk, en wij twijfelen er niet aan of
vele zakenlui, die thans nog per auto naar Amsterdam gaan,
zullen, nu er zoo veel meer gelegenheid komt om van daar te
vertrekken, van den trein, die rustiger reizen mogelijk maakt,
'eren. Het was zelf mogelijk in den trein te schrijven.
Echter niet iedereen was tevreden. In Amsterdam moet nu