15 Op het eilandperron, dat verhoogd (op de huidige hoogte) wordt aangelegd, komt bij de overweg het hoofdgebouw. ‘rslag- dc in in April 1930 wordt een wetsontwerp ingediend tot ontei gening van de benodigde gronden. Is er eerst nog sprake van dat het bestaande stationsgebouw blijft bestaan, later gaat het gehele emplacement op de schop. Het westelijke spoor, richting Uitgeest, blijft op zijn oude plaats; het oostelijke wordt met een boog naar het oosten verlegd en ertussen komt het nieuwe perron zoals dat thans nog aanwezig is, maar veel korter, ongeveer 120 m lang. Hier voor moet het stationsgebouw worden gesloopt. In dit Niet alleen met betrekking tot het station en zijn omge ving botsen de meningen en belangen van gemeente en NS. Als de gemeente het gemeentelijk Electriciteitsbedrijf willig bereid, zodat ook tot onteigening moet worden opricht, dat de bevolking van electriciteit moet voorzien, overgegaan; de onteigeningsstukken liggen bij openbare wordt begonnen in de kom van het dorp, te weten rondom bekendmaking op 4 November van 7 tot en met Tl de Witte Kerk. Als het net zich uitbreidt en de spoorbaan November van dat jaar ter inzage op het gemeentehuis en met een laagspanningskabel in de Obriglaan moet worden gekruist, krijgt de gemeente in 1914 van de Minister van Verkeer en Waterstaat een tijdelijke vergunning voor een kruising bij het station. Tien jaar later wil de NS, die dan over deze zaak gaat, de tijdelijke vergunning herzien met een nieuwe vergunning voor de kruising bij het station en een bij Kapel, die jaarlijks 6,75 moet kosten. Dit bedrag wil de gemeente niet betalen: zij vraagt zich af welke kosten de NS jaarlijks heeft aan die gemeentelijke kabel. De NS weigert vermindering: de lasten bestaan uit de gebouw is ook de dienstwoning van de stationschef, dus administratieve behandeling en zijn goedgekeurd door moet voor hem een nieuwe woning worden gebouwd, het Ministerie van Waterstaat. Dan wendt Heiloo zich Deze wordt naast het station aan de oostzijde aan de direct tot de Minister want het vindt dit jaarlijkse bedrag Stationsweg gebouwd. Hiervoor wordt op 12 November in hoge mate onbillijk: Het gaat niet om een groot bedrag 1929 vergunning verleend; de bouwsom is begroot op maar om het principe; en alle gemeenten hebben ermee te 8.000,=, leges 6,=. De Gemeenteopzichter Bouman maken. De Minister gaf de NS gelijk - de gemeente moest vermeldt: Het ontwerp voldoet aan de Bouw- en woningver- betalen. ordening De noord-oostgevel gebouwd aan de straatzijde acht ik niet misstaande voor de omgeving der bestaande In 1929 wil de gemeente de klinkerbestrating bij het gebouwen en voldoet aan art. 28 bouwverordening inhoud 368 nd. Op 10 Juni 1930 krijgt de HIJSM vergunning voor de bouw van een hoofdgebouw, een perrongebouw en een bergplaats, begroot op 21.000,=, leges 6,50, Het werk wordt uitgevoerd door aannemer P. Kooyman. Hiervoor moeten ook het goederenspoor en de ovei het station zegt toe hiermee plaats verdwijnen. Deze gaan naar de andere zijde van doorgaande sporen, aan de westzijde waar de gronden zij aangekocht,. Hier komt een derde doorgaand spoor, dat begint even ten noorden van de overgang van de Ewislaan en loopt tot kort voor de overgang van de Schuine Honds- bosschelaan, zodat men bij de spoorwegovergang van de Stationsweg drie sporen moet passeren. Een kort vierde doodlopend spoor wordt aangelegd langs de aan te leggen een station verbeteren en tevens de Stationsweg verbreden; zij wil ook een gedeelte van het stationsterrein inrichten als parkeerplaats. De weg naast het station is ook heel smal en herhaaldelijk komt het voor dat auto's die reizigers brengen of halen het verkeer belemmeren terwijl in- en uitstappen gevaar oplevert. De NS die al bezig is met plan nen voor de vernieuwing van rekening te houden. Deze komt ook met een plan om een gedeelte van zijn grond voor een klein parkeerterrein aan de gemeente re verhuren voor 0,25 per nr per jaar. Hiertegen maakt de gemeente bezwaar: het terrein strekt uitsluitend ten behoeve van het verkeer van en naar het station en de Gemeente groeit en er wordt een krankzinni gengesticht gebouwd met het gevolg meer vervoer per trein. De NS geeft toe. De grond wordt om niet in bruikleen losweg. Ten oosten van de sporen wordt ook nog afgestaan en de gemeente staat gratis de grond af voor de bergplaats gebouwd, de latere fietsenstalling, verbreding van de overweg die een breedte krijgt van 7 m. Vervolgens koopt de gemeente van de eigenaren aan de Van sloop naar nieuwbouw In de loop van 1929 worden aan de westzijde van de spoorbaan gronden aangekocht voor een forse uitbreiding van het emplacement. Niet elke eigenaar is daartoe vrij- vrees voor ernstige ongelukken niet is uitgesloten. Waar voorts Stationsweg tussen de spoorweg en de Heerenweg aan Uw afwijzende beschikking is gegrond op de hoge exploitatie- beide zijden een strook van 1 m breedte voor 2,= per m2 kosten, veroorloven wij ons de vrijheid U op te merken dat de met de kosten van de verplaatsing van de hekken ter kosten van de perrons niet hoog kunnen zijn omdat de lichten verb red i ng van de weg. telkens maar korte tijd behoeven te branden, echter zonder resultaat.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 17