15
Op het eilandperron, dat verhoogd (op de huidige hoogte)
wordt aangelegd, komt bij de overweg het hoofdgebouw.
‘rslag-
dc
in
in April 1930 wordt een wetsontwerp ingediend tot ontei
gening van de benodigde gronden. Is er eerst nog sprake
van dat het bestaande stationsgebouw blijft bestaan, later
gaat het gehele emplacement op de schop. Het westelijke
spoor, richting Uitgeest, blijft op zijn oude plaats; het
oostelijke wordt met een boog naar het oosten verlegd en
ertussen komt het nieuwe perron zoals dat thans nog
aanwezig is, maar veel korter, ongeveer 120 m lang. Hier
voor moet het stationsgebouw worden gesloopt. In dit
Niet alleen met betrekking tot het station en zijn omge
ving botsen de meningen en belangen van gemeente en
NS. Als de gemeente het gemeentelijk Electriciteitsbedrijf willig bereid, zodat ook tot onteigening moet worden
opricht, dat de bevolking van electriciteit moet voorzien, overgegaan; de onteigeningsstukken liggen bij openbare
wordt begonnen in de kom van het dorp, te weten rondom bekendmaking op 4 November van 7 tot en met Tl
de Witte Kerk. Als het net zich uitbreidt en de spoorbaan November van dat jaar ter inzage op het gemeentehuis en
met een laagspanningskabel in de Obriglaan moet worden
gekruist, krijgt de gemeente in 1914 van de Minister van
Verkeer en Waterstaat een tijdelijke vergunning voor een
kruising bij het station. Tien jaar later wil de NS, die dan
over deze zaak gaat, de tijdelijke vergunning herzien met
een nieuwe vergunning voor de kruising bij het station en
een bij Kapel, die jaarlijks 6,75 moet kosten. Dit bedrag
wil de gemeente niet betalen: zij vraagt zich af welke
kosten de NS jaarlijks heeft aan die gemeentelijke kabel.
De NS weigert vermindering: de lasten bestaan uit de gebouw is ook de dienstwoning van de stationschef, dus
administratieve behandeling en zijn goedgekeurd door moet voor hem een nieuwe woning worden gebouwd,
het Ministerie van Waterstaat. Dan wendt Heiloo zich Deze wordt naast het station aan de oostzijde aan de
direct tot de Minister want het vindt dit jaarlijkse bedrag Stationsweg gebouwd. Hiervoor wordt op 12 November
in hoge mate onbillijk: Het gaat niet om een groot bedrag 1929 vergunning verleend; de bouwsom is begroot op
maar om het principe; en alle gemeenten hebben ermee te 8.000,=, leges 6,=. De Gemeenteopzichter Bouman
maken. De Minister gaf de NS gelijk - de gemeente moest vermeldt: Het ontwerp voldoet aan de Bouw- en woningver-
betalen. ordening De noord-oostgevel gebouwd aan de straatzijde
acht ik niet misstaande voor de omgeving der bestaande
In 1929 wil de gemeente de klinkerbestrating bij het gebouwen en voldoet aan art. 28 bouwverordening inhoud
368 nd. Op 10 Juni 1930 krijgt de HIJSM vergunning
voor de bouw van een hoofdgebouw, een perrongebouw
en een bergplaats, begroot op 21.000,=, leges 6,50,
Het werk wordt uitgevoerd door aannemer P. Kooyman.
Hiervoor moeten ook het goederenspoor en de ovei
het station zegt toe hiermee plaats verdwijnen. Deze gaan naar de andere zijde van
doorgaande sporen, aan de westzijde waar de gronden zij
aangekocht,. Hier komt een derde doorgaand spoor, dat
begint even ten noorden van de overgang van de Ewislaan
en loopt tot kort voor de overgang van de Schuine Honds-
bosschelaan, zodat men bij de spoorwegovergang van de
Stationsweg drie sporen moet passeren. Een kort vierde
doodlopend spoor wordt aangelegd langs de aan te leggen
een
station verbeteren en tevens de Stationsweg verbreden; zij
wil ook een gedeelte van het stationsterrein inrichten als
parkeerplaats. De weg naast het station is ook heel smal
en herhaaldelijk komt het voor dat auto's die reizigers
brengen of halen het verkeer belemmeren terwijl in- en
uitstappen gevaar oplevert. De NS die al bezig is met plan
nen voor de vernieuwing van
rekening te houden. Deze komt ook met een plan om een
gedeelte van zijn grond voor een klein parkeerterrein aan
de gemeente re verhuren voor 0,25 per nr per jaar.
Hiertegen maakt de gemeente bezwaar: het terrein strekt
uitsluitend ten behoeve van het verkeer van en naar het
station en de Gemeente groeit en er wordt een krankzinni
gengesticht gebouwd met het gevolg meer vervoer per trein.
De NS geeft toe. De grond wordt om niet in bruikleen losweg. Ten oosten van de sporen wordt ook nog
afgestaan en de gemeente staat gratis de grond af voor de bergplaats gebouwd, de latere fietsenstalling,
verbreding van de overweg die een breedte krijgt van 7 m.
Vervolgens koopt de gemeente van de eigenaren aan de
Van sloop naar nieuwbouw
In de loop van 1929 worden aan de westzijde van de
spoorbaan gronden aangekocht voor een forse uitbreiding
van het emplacement. Niet elke eigenaar is daartoe vrij-
vrees voor ernstige ongelukken niet is uitgesloten. Waar voorts Stationsweg tussen de spoorweg en de Heerenweg aan
Uw afwijzende beschikking is gegrond op de hoge exploitatie- beide zijden een strook van 1 m breedte voor 2,= per m2
kosten, veroorloven wij ons de vrijheid U op te merken dat de met de kosten van de verplaatsing van de hekken ter
kosten van de perrons niet hoog kunnen zijn omdat de lichten verb red i ng van de weg.
telkens maar korte tijd behoeven te branden, echter zonder
resultaat.