in een uitgebreide gemeente als Heiloo allerminst, schrijft
de krant: Als de besteller soms te voet naar de grens van
Alkmaar gaat, en hij moet daarna een bestelling naar Kapel
uitvoeren, is er enige uren mee gemoeid en het gemeentebe
stuur bestendigt deze toestand.
verlichting van stati-ionslokalen en perrons trof ons
aangenaam. Wat de stationslokalen betref laten wij de wijze
van verlichting gaarne te Uwer beoordeling. Op de verlich-
de wielen medenemende ting van de perrons menen wij evenwel te moeten terugkomen
hoeveelheid zwart slik, dat op de straatweg blijf liggen, omdat de tegenwoordige verlichting beslist onvoldoende is en
Nu ging men toch al niet zachtzinnig met het personeel
om. Sommige arbeidsvoorwaarden doen modern aan. Zo
was er al wel een pensioenvoorziening en kreeg het spoor
wegpersoneel dat ook land bebouwde in het kader van de
crisismaatregelen in 1918 twee extra dagen verlof. Toch
waren de arbeidstijden vaak belabberd. Illustratief hier
voor is een kranteartikel uit Januari 1921. Mogelijk heeft Afb. 2: Station Heiloo, oude hoofdgebouw
deze situatie zich in Heiloo afgespeeld: De ontreddering op
onze spoorwegen. Op een der stations in Noord Holland De reizigers die zich van of naar het station begeven, moeten
kwam dezer dagen 's a vonds half twaalf een goederentrein die modderpoel passeren, en klagen aanhoudend over die
binnen, uren over tijd natuurlijk. Een kwartiertje later zou verregaande vervuiling. Het reinigen van de straatweg is een
met rangeren worden begonnen, doch toen de rangeerder de onvoldoende maatregel, daar ieder ogenblijk nieuwe voor
seinen gaf kwam er geen beweging in de trein. Hij liep naar
voren, doch hoe hij ook op zijn hoorn blies en
zwaaide, de trein bleef staan. De rangeerder ging daarop
naar de machine om de oorzaak hiervan te vernemen en
vond zowel machinist als stoker slapende. Deze mannen
hadden van i morgens zes uur af dienst gedaan en waren -
wat te begrijpen is - van oververmoeidheid in slaap gevallen.
En na het rangeren moesten zij nog enige stations verder. Wij
durven de naam van het station niet te noemen daar de
betrokkenen anders wellicht nog gestrafi zouden worden. In
dit geval moest het personeel meer presteren dan waartoe het
menselijk uithoudingsvermogen bestand is.
14 ope.
raad modder wordt aangevoerd. Beleefd doch dringend
met zijn licht verzoeken wij Uaan deze toestand, die werkelijk onhoudbaar
mag worden genoemd, een einde te maken door bedoeld
stationsplein te doen bestraten. Voorts heef het onze aandacht
getrokken dat de perrons bij het station alhier zeer onvol
doende verlicht is hetgeen aanleiding zou kunnen geven tot
ernstige ongelukken. Ware het in deze tijd van schaarste van
verlichtingsartikelen moeilijk verbetering aan te brengen, wij
zouden er ons bij neder leggen, doch deze Gemeente is aange
sloten aan het electrisch net zelf de woning in het station is
aangesloten, dus de verbetering is te bereiken door het
aanbrengen van een paar electrische lampen. Die lantaarns
behoeven slechts te branden bij aankomst of vertrek van
Nieuw station: botsende belangen treinen zodat het stroomverbruik gering kan zijn. Beleefd
Misschien wel het belangrijkste is dat Heiloo een geheel brengen wij ook dit punt onder Uw aandacht en verzoeken
nieuw station zou krijgen. Het oude voldeed al jaren niet het daarheen te willen leiden dat spoedig tot plaatsing van
meer ondanks dat het in 1914 nog was vergroot: het dergelijke lantaarns wordt overge-gaan. Gaarne zou ik (sc.
privaat en de bergplaats in het gebouw werden verbouwd de Burgemeester) deze voorzieningen bij het station alhier
tot slaapkamer. Erachter werden een houten privaatge- persoonlijk met U bespreken en wel aanstaande Dinsdag of
houwtje op stenen voet gebouwd, met privaten en urinoirs Woensdag tussen 15 en 16 uur. Als het onderhoud heeft
met lozing door verglaasd ijzeraarden buizen in de plaatsgevonden besluit de HIJSM een gedeelte van de
bestaande beerput, als ook een nevengebouw van klinkers los- en laadweg en van het stationsplein dat grenst aan de
als bergplaats. openbare weg te bestraten; echter in verband met de hoge
exploitatiekosten kan er geen electrische verlichting in het
Illustratief voor de situatie van het station is de brief die stationslokaal en op de perrons worden aangebracht,
de gemeente einde 1917 aan de HIJSM stuurt: Nu het Nogmaals waagt de gemeente een poging: De mededeling
natte jaargetijde weer zijn intrede heef gedaan, is het nabij dat thans nog niet kan worden overgegaan tot electrische
het station alhier weer een zeer vervuilde toestand geworden, verlichting van stati-\onslo kalen en perrons trof ons minder
waarvan de oorzaak is, dat het plein achter het station, de
los- en laadplaats, niet bestraat is. Elke dag rijden veel wagens
van dat plein op de straatweg, aan
een
HEILO