Afb. 1: Personeel station Heiloo
1. Wim Kraakman, 2.Arie Sombroek, 3.Hr. Wassenaar, 4. Chef de Heeten, 5.Hr.JSuk>
6.Ht.Koolegem, 7.Andre Pelsma, 8.Dick Bakker
Het personeel is meermalen aangeschreven om de uiterste
zorg bij het berijden van baanvakken door bossen in acht
te nemen maar het gevaar van
stukken ter waarde van 40,=, een geitenhok en
De geit was niet verzekerd en dat was dus een
depost. De kleding was wel verzekerd, maar
niet in huis was doch "te bleek liggend" zou die daarom
ook niet verzekerd zijn. Aangezien het gezin Jonker
was, verzoekt de Burgemeester aan de HIJSM
om in dit speciale geval een tegemoetkoming in de schade
lelijk aangetast terwijl enkele boven de te geven. Een dag later al komt er een brief terug: Bij het
ingesteld onderzoek is van enige schuld of nalatigheid onzer
zijds niet gebleken. Daarom zijn er geen termen om aan de
voor de door hem geleden schade
veer 2 hectaren verbreidde het vuur zich. En dit was niet
de eerste keer. Reeds drie jaren achtereen ontstond op deze
plek ten gevolge van vonken brand. Het jonge aanwezige "behoeftig"
sappige hakhout geraakte niet in brand, doch werd aan de
voet door het vuur
grond uitkomende begroeide stompen versmeulden. De
spoorwegen achten zich voor deze branden niet verant
woordelijk, althans niet verplicht tot schadevergoeding, heer Jonker een vergoeding
toe te kennen.
Een volgend positief aspect zou zijn de komst van een
brand door uitvliegende electrische, dus tegelijkertijd een moderne, trein. Naar
vonken is nimmer geheel te vermijden. De N.S stelt: het aanleiding van klachten over de ouderwetse rijtuigen
Ministerie adviseert: Het brandgevaar zou ten zeerste weten we, dat een deel van de op de lijn Amsterdam - Den
worden beperkt indien een strook van 10 m langs de spoorweg Helder lopende personentreinen - evenals op de andere
zoveel mogelijk door het omspitten en omplaggen en verder hoofdlijnen - wordt samengesteld uit drie-assig materieel
door het wegsnijden van de ruigte die tussen de loten der dat (volgens de NS) in goede staat van onderhoud verkeert.
struiken aanwezig is, wordt gezuiverd. Dit is zeer wel In alle treinen zijn ten minste één rijtuig le en 2e klasse,
uitvoerbaar en kan op grond van artikel 61 van de Boswet en één rijtuig 3e klasse met closets. Afsluitbare afdelingen
redelijkerwijs van de boseigenaar worden verwacht. voor vrouwen en niet-rokers zijn in alle treinen aanwezig.
Ook andere branden kwamen voor. Ten gevolge van
wederom vonken uit een voorbijrijdende locomotief is op Personeelskwesties
3 April 1921 op het erf van J. Jonker brand ontstaan. Een ander punt van verbetering waarop de Heilooërs
Hierdoor verbrandden enige te bleek liggende kleding- hoopten was de bezorging van de bestelgoederen. Deze
de geit, goederen, die per spoor op het station aankomen, moeten
grote scha- door de plaatselijke besteller naar de geadresseerde worden
omdat die gebracht. Dat geschiedt nog steeds te voet. En dit voldoet