Electrificatie en een nieuw station 150 JAAR SPOORWEG IN HEILOO III Mr. W.A.M. Admiraal lingenverkeer, per brief in 1929 bij de NS een verzoek in om uitbreiding van het aantal treinen dat te Heiloo moest stoppen. De Vereniging verwees hierbij naar de vele trei nen die wel te Castricum stoppen, en ook uit het drukker wordende verkeer bij de autobusdiensten blijkt de behoefie aan het vervoer. Bovendien is thans in aanbouw de R.K Psychiatrische verpleeginrichting, waarin ruimte voor 265 bedden, waardoor ook van die zijde de behoefie aan een betere verbinding van Heiloo met de andere delen des Rijks zeer zeker worden gevoeld. Zij vroeg aan het Gemeentebe stuur om dit verzoek door middel van een adhaesiebetui- ging te willen ondersteunen, waaraan werd voldaan. De genoemde argumenten noch adhaesiebetuiging van de gemeente mochten baten: binnen twee weken al komt een afwijzing zonder opgave van redenen, alleen met de opmerking dat bij de vergelijking van Heiloo met Castri cum in aanmerking moet worden genomen dat het aantal reizigers in Castricum ongeveer 2!6 keer zo groot is als het aantal te Heiloo. Vanaf 1918 wordt nagedacht over electrificatie van de druk ste spoorlijnen. Drie factoren hebben hiertoe geleid. Op de eerste plaats speelde het toenemende personenvervoer een rol. Daarbij kwam ook het feit dat stoomlocomotieven langzaam optrekken en langzaam remmen en dus veel tijd nodig hebben, met name op trajecten met veel dicht op elkaar gelegen stations. Bovendien was er tijdens de Eerste Wereld oorlog schaarste aan brandstof. Bosbranden en ander leed Een ander voordeel van de electrificatie is het feit dat er geen bosbranden meer zullen voorkomen in het Heiloo- erbos. Zeer regelmatig, met name in de zomermaanden, veroorzaken vonken van de locomotief branden. Natuur monumenten, in 1928 eigenaar geworden van het Heilooërbos, meldt dat op Dinsdag 20 Maart 1928 een bosbrand heeft gewoed na het passeren van sneltrein 436 uit Alkmaar; 20 aren zijn afgebrand. De opzichter van het terrein, N. Mulder, die tevens onbezoldigd Rijksveld- wachter te Heiloo is, heeft de volgende dag toezicht gehouden, waarbij hem bleek bij het passeren van dezelfde trein dat door vonken uit de locomotief op niet minder dan vier plaatsen brand ontstond, waardoor ongeveer 3 ha hakhout is afgebrand. Het blijkt steeds trein 436 te zijn die de branden veroorzaakt. Verzoek aan de NS om het personeel opdracht te geven attent te zijn op brandgevaar. Nog maar kort voor de ingebruikneming van de electri- sche trein zetten de vonken van een locomotief bij de eerste spoorwegovergang in het Heilooërbos een gedeelte van het Overbos in brand; over een oppervlakte van onge in 1924 wordt het proeftraject Leiden - 's-Gravenhage geopend en op 15 Mei 1927 wordt de electrische dienst begonnen op de baanvakken Amsterdam - Haarlem - Rotterdam en de zijlijn Haarlem - IJmuiden. Dit werd een succes: het leverde een aanzienlijke groei van het aantal reizigers op en een verlaging van de exploitatiekosten. In April 1929 werd dan ook besloten om de baanvakken Amsterdam - Alkmaar en Uitgeest - IJmuiden-Oost te electrificeren. Met ingang van de Zomerdienstregeling van 1931 moest deze electrificatie voltooid en in werking zijn. Dit besluit werd niet zozeer ingegeven door het feit dat de spoorlijn Amsterdam - Alkmaar zo belangrijk was, maar veeleer vanwege de omstandigheid dat dit traject vele stations kent die kort na elkaar zijn gelegen. Met de stoomlocomotieven duurt een reis Alkmaar-Amsterdam 71 minuten. Met een electrische trein zou dit veel sneller kunnen, waardoor ook de dienstregeling zou kunnen worden verbeterd. Met name voor Heiloo zou zo'n verbeterde dienstregeling zeer welkom zijn; immers vele treinen stopten niet te Heiloo. Zo stopte de trein 465 van Haarlem naar Alkmaar wel om 21.40 te Castricum maar niet te Heiloo en de volgende trein ging uren later. Na klachten hierover waren de spoorwegen niet bereid om de trein te Heiloo te laten stoppen, maar stelde de volgende regeling in: de reizigers voor Heiloo mochten doorrijden naar Alkmaar en met de eerstvolgende trein terug (die vertrok 24 minuten later uit Alkmaar) naar Heiloo gaan; zij hoefden daarvoor niet extra te betalen, maar mochten ook niet het station Alkmaar in die tussentijd verlaten. Met de electrificatie in het vooruitzicht diende "Heiloo Vooruit", Vereeniging tot bevordering van het vreemde- 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 14